Едно време Netflix гледаше към сериала си The Witcher като към потенциален свой Game of Thrones.
Романите на полския писател Анджей Сапковски може и да не са най-четената фентъзи поредица, но играта по тях има милиони фенове по целия свят.
И все пак сега, след излизането на третия сезон на шоуто, на фона на значителен спад в зрителите и смяна на водещия актьор, играещ персонажа на Гералт от Ривия, мнозина са тези, които не вярват в светлото бъдеще на поредицата.
Кой е виновен за това пропадане? Ако питате един от изпълнителните продуценти - Томек Багински, отговорът е ограниченото разбиране на американската публика и потребителите в TikTok.
В интервю за полския сайт Wyborcza той коментира, че за създаването на третия сезон се е наложило пренаписване на сценария, тъй като един от актьорите се е разболял. Това пък е довело след себе си до много "противоречиви решения".
Макар Багински да казва, че разбира защо част от зрителите, които са чели книгите, биха били "наранени" от промените в сериала на ниво сценарий, той е категоричен, че решението да бъдат опростени някои сюжетни точки е било наистина необходимо.
Самите промени засягат развитието на голямата война в света на "Вещера", като според изпълнителния продуцент шоуто е направено за "огромна маса от зрители с различен опит, от различна част от света, а голяма част от тях са американци".
Или казано с други думи - много американски зрители на шоуто не биха били способни да вникнат в сложните взаимосвързани отношения между различните играчи в описаната от Сапковски война във "Вещера".
Той пояснява, че вече се е сблъсквал с подобен проблем, когато се е опитвал да прокара сериал за Варшавското въстание, предназначен за международна публика.
"Тогава се опитах да обяснява нещата: Имаме въстание срещу Германия, но руснаците са от другата страна на реката, а на германска страна има също така войници от Унгария или Украйна", обяснява Багински.
Според него обаче тази сложност на ситуацията тотално е объркала американците, участвали във фокус групите за подготвяното шоу.
"За американците това беше напълно неразбираемо, твърде сложно, защото те са израснали в различен исторически контекст, където всичко е подредено. Америка винаги е добрата, останалите са лошите. И няма никакви усложнения", споделя още той.
По думите му решението да бъдат опростени сюжетните точки в сериала е било също толкова болезнено и неприятно за сценаристите, колкото и за зрителите.
Въпреки това обаче, категоричен е той, този ход е бил необходим, за да може поредицата да достигне наистина до по-голяма аудитория.
Това не е първият път, в който полският продуцент на The Witcher обвинява американската чувствителност за слабите резултати на шоуто и недоволството на някои фенове.
В интервю за полския канал в YouTube Imponderabilia, Багински посочва, че ниската гледаемост на втория сезон на сериала е до голяма степен следствие на това, че по-младите зрители имат по-кратък период на внимание заради масовото си ровене в социални медии като YouTube и TikTok.
"Когато става въпрос за предавания, колкото по-млада е публиката, толкова логиката на сюжета е по-малко значима... Тези хора са израснали в TikTok и YouTube, те прескачат от видео на видео", казва Багински.
Според него по-младите хора са привлечени повече от "просто емоции", когато става въпрос за съдържанието. Той задълбава в тезата си за вредното въздействие на онлайн платформите за видеосподеляне.
"Мили деца, това, което причинявате на себе си, ви прави по-малко издръжливи за по-дълго съдържание, за дълги и сложни вериги от причини и следствия", допълва още той в изказването си.
Независимо от тези фактори, които Багински посочва, критиките спрямо сериала продължават, като мнозина са на мнение, че сценаристите на шоуто всъщност въобще не харесват оригиналните романи на полския писател Анджей Сапковски, по които е създадено то.
Подобни коментари тръгнаха, след като бивш продуцент на сериала - Бо ДеМайо, коментира, че част от екипа от сценаристи "активно не харесват" и дори се подиграват на книгите.
Това му твърдение категорично беше опровергано от шоурънъра Лорън Хисрич, но за мнозина съмненията остават.
Сега друг от изпълнителните продуценти на The Witcher - Хавиер Грило-Марксуах, също се опита да защити сериала от критиките на зрителите. Според него твърденията, че сценаристите на сериала не уважават и не четат оригиналните книги на Сапковски, са неверни и той предлага доказателство за обратното.
"За тези, които твърдят, че не четем и не уважаваме книгите, проектът за сценарий на шестия епизод на сезон 3 на The Witcher абсолютно започна с Дийкстра, който държи Гералт на нож, докато той пикае в растение. Имам страниците, с които да го докажа", пише продуцентът.
for those who claim that we don’t read/respect the books - the writers draft of #TheWitcher 306 ABSOLUTELY began with dykstra holding geralt at knife point as he pissed into a plant. i have the pages to prove it!
— javier grillo-marxuach (@OKBJGM) July 28, 2023
Въпросният епизод на сериала започва с това как Гералт излиза от спалнята си, за да се облекчи, като случайно да се сблъсква с героя на Сигизмунд Дийкстра. Той вади нож към гърлото на вещера, а малко след това наоколо избухва хаос.
В книгите самата сцена изглежда по малко по-различен начин, като не Дийкстра, а войниците му са тези, които опират оръжие в гърлото на Гералт.
Доколко тази една сцена, пресъздадена в сериала, може да се брои за доказателство, че сценаристите са фенове на Сапковски, е трудно да се прецени.
Въпреки това съмненията остават, особено след като миналия октомври стана ясно, че Хенри Кавил няма да се завърне като Гералт от Ривия за четвъртия сезон на шоуто, а ще бъде заменен от Лиъм Хемсуърт.
Макар да не беше дадена официална причина за напускането му и то да се случи точно когато беше отречена новина, че Кавил ще се завърне към ролята на Супермен, се появиха множество спекулации, според които британският актьор е разочарован от това колко много сценарият на The Withcer се отклонява от книгите.
Едно е сигурно - упадъкът на сериала продължава. И не е сигурно кога точно Netflix ще реши, че инвестирането в The Witcher вече не си заслужава.