С брутално отношение към служителите си, Rockstar създаде поредната си велика игра

Компанията, създала феномена във видеоигрите Grand Theft Auto, не е известна точно с това, че често пуска нови игри. Може би си спомняте, че последната засега Grand Theft Auto игра излезе през 2013 г. - това е и най-скорошното заглавие в каталога на Rockstar Games.

Новата и дългоочаквана Red Dead Redemption 2 обаче не започва както може да очаквате. Пред вас не се откриват безкрайни гледки от пустошта или прерията. Никакви лешояди, които обикалят отгоре или полуразрушени фортове, които да изследвате.

Вместо това има сняг

Много сняг. Годината е 1899 - 12 години преди събитията в оригиналната Red Dead Redemption - и бандата на Дъч Ван дер Линд от оръфани главорези си пробива път в планините след катастрофалния обир в близкия град Блекуотър. Снегът е висок до талията и продължава да пада от небето, надвиснало като дебело тежко одеяло. Много далеч от широко отворените панорами на предната игра, сега едва виждате отпечатъците от конските копита, които животното ви оставя в снега на няколко метра зад вас.

Историята е също толкова мрачна. Още в началото откривате, че един от вашите колеги-членове на бандата не е оцелял на пътуването, а друг - Джон Марстън, главният герой от предишната игра - е обграден от вълци и се нуждае от спасяване. Храната е оскъдна и представителите на закона винаги са зад ъгъла. Ако бандата на Ван дер Линд се надява да оцелее в едва опитомения запад, тогава е по-добре всички да се придържат заедно.

Вие сте Артър Морган, опърпан и емоционален бандит, който е бил с бандата на Ван дер Линд от детството си. Както и при Джон Марстън, моралният компас на Морган е оцветен изцяло в различни нюанси на сивото. "Ние сме лоши хора, но не сме като тях", казва той след една разправа с конкурентна банда. Моралността минава като сюжетна нишка през цялата игра, дори и когато става въпрос за малки неща. Например, ако помогнете на един минувач, това може да повиши честта на Морган, като му спечели отстъпки в определени магазини. Други морални избори са по-ярки: убийте трима заложници или ги пуснете да си отидат, помогнете на стар приятел в нужда или му обърнете гръб.

Дивият запад какъвто може да го видите само тук

Когато The Witcher 3 се появи през 2015 г., тя напълно промени начина, по който гледаме на игрите с отворен свят. Епичната фентъзи игра на CD Projekt Red бе не само огромна като размери, но и пълна с детайли, които правят този свят изненадващо жив. Структурата й ни накара да повярваме, че сме част от живота на нейния главен герой, а не просто се движим от ниво на ниво в типично геймърски подход.

Появата на Red Dead Redemption 2 затвърждава това, което вече сме свикнали да очакваме от подобни игри. Най-новата игра на Rockstar е доста различна от The Witcher 3. Тя заменя фентъзи света с мрачния Див запад и реалност, която е сурова и насилствена, но и исторически по-достоверна. Вместо магически заклинания и древни мечове, тук размахвате револвери. И въпреки това, двете игри имат много общи моменти начело с фокуса върху дребните детайли, които се натрупват, за да създадат един динамичен свят, богат на колоритни персонажи. Като геймплей в играта има всичко, което очаквате да съдържа един уестърн. Свободно яздене и ходене от град в град, игри с карти и зарове, сбивания, пиене на уиски в бара, дуели по улиците и престрелки с множество бандити.

Мисиите са прецизно изпипани и дузина часове след началото на играта все още ще срещате напълно нови и оригинални задачи, които пречат на скуката да се настани. Ловуване, обири, засади и престрелки се редуват с идилични моменти, когато просто ви се иска да поспрете, за да се насладите на залеза или да препуснете безцелно напред, докато почти хипнотизирано гледате умелата анимация на поклащащата се от вятъра грива на коня.

Жертва на собствения си успех

Red Dead Redemption 2 има и своите минуси, които до голяма степен произтичат от огромните мащаби на играта. Всъщност не е изненада, че за да се насладят на този грамаден и комплексен свят, създаден с прецизност и дори педантичност, от геймърите се изисква да бъдат също толкова отдадени на него. Неминуемо в един момент ще се почувствате изцедени от многобройните неща, с които играта ви засипва. Колкото и да се акцентира върху ролевия елемент, който е нов за поредицата, Red Dead Redemption 2 не е същинско RPG, което означава, че просто нямате свободата да развиете героя си точно както решите или да подходите към задачите точно както искате.

Героят ви се движи безкрайно бавно, особено когато сте в базовия лагер. С цел да не развалят атмосферата, дизайнерите са решили, че там не може да тичате, а трябва да се придвижвате с нормални крачки. В резултат, обикалянето наоколо е истинска мъка. Самото спринтиране извън лагера също става с непрекъснатото натискане на бутон на контролера и то до такава степен, че след 80-100 часа с Red Dead Redemption 2 притеснението за бутона става реално. Опцията за бързо пътуване позволява да достигнете веднага от лагера до открита от вас локация, но не и обратното, по някаква странна причина.

Обратната страна на медала

Red Dead Redemption 2 носи и още една тежест, която няма нищо общо с тематиката, сюжета или геймплея. Неотдавнашно разследване на гейминг сайта Kotaku разкри подробна информация за условията на труд в Rockstar по време на създаването на тази игра (а вероятно и на много други): дълги, брутални седмици работа; ограничен отпуск; постоянно преработване и саможертви от страна на служителите. Не е нужно да пестим думи за това: Red Dead Redemption 2 е построена върху страданието и изтощението на много от хората, които я създадоха. При такава злоупотреба с труда няма как към Rockstar да не бъдат отправени и критики, колкото и качествен продукт да са създали.

Едно е сигурно - за добро или лошо, Red Dead Redemption 2 напълно оправда шума, който се вдигаше толкова много в навечерието на премиерата й. Колкото и да е разнообразен пазарът на игри в момента, малко са заглавията, които така да впечатляват с вниманието, мащабите и чистото човешко усилие зад тях. Това забележително приключение отбелязва повратен момент в гейминга и със сигурност ще остане без аналог в рамките на това поколение - докато Rockstar продължават да бъдат кралете на игрите с отворен свят и да диктуват модата в гейминг индустрията.

Новините

Най-четените