С Xbox Microsoft вече повече от десетилетие се опитва да върви на границата между привличането на сериозните геймъри и по-широката публика. Бавно, но сигурно компанията разширява възможностите на своите конзоли, така че от машини за гейминг те да се превърнат в сърцето на една домашна развлекателна система.
По време на поколението на Xbox 360 изглеждаше, че проектът се движи в правилната посока, за да дойде естественото продължение - Xbox One. Microsoft представи системата Xbox One като дигитална развлекателна машина, която между другото е способна да подкарва игри, върза я с безсмисления сензорен контролер Kinect и й постави неприлично висока цена. Резултатът - пълен разгром в лицето на агресивния маркетинг на Sony, акцентиращ изцяло върху геймърите.
С предстоящата нова конзола Xbox Project Scorpio, гигантът прави пълен завой и опитва нещо съвсем друго.
Нищо в новата ревизия на конзолата не изглежда създадено, за да се хареса на играещите само от време на време. Напротив, Project Scorpio е голяма, мощна машина, насочена към хората, които искат хубава графика и са готови да плащат за нея. Тя сигурно ще има и някои странични екстри, но те не са в основата й; Kinect порт също липсва. Microsoft избра да разкрие Project Scorpio най-напред пред специализирания сайт Digital Foundry, където уважавани специалисти в гейминга правят подробни анализи на хардуерните възможности за хора, които се интересуват и от най-малките детайли и оптимизация.
Какво всъщност е Scorpio?
Това е новата подобрена версия на Xbox One. Scorpio на практика взима основата на системата и я подобрява по всеки един начин. Засега официалното име на новата конзола не е разкрито, затова все още я наричаме просто Scorpio.
При първоначалния анонс на системата, Microsoft не пестеше суперлативите и я нарече "Най-мощната конзола, създавана до момента". Компанията вече потвърди, че Scorpio ще подкарва всички игри в естествена 4К резолюция и ще поддържа виртуална реалност. За да бъде това възможно, конзолата разполага с шест терафлопа изчислителна мощност и процесор с осем модифицирани х86 ядра, работещи на честота 2.3 GHz. Оперативната памет е 12 GB GDDR5 RAM, а конзолата разполага още с 1TB 2.5-инчов твърд диск и 4K UHD Blu-ray плейър.
Новост е и поддръжката на Dolby Atmos технологията за максимално атмосферен звук и аудио ефекти, макар че и сегашните Xbox One конзоли ще я получат с допълнителен ъпдейт.
Да остави хардуера, важни са игрите
Всички излезли досега Xbox One игри ще вървят на Scorpio, а същото се отнася и за онези Xbox 360 игри, които са съвместими с настоящата конзола. Все още не сме видели никаква по-сериозна демонстрация на оптимизирани заглавия, но слуховете говорят, че Microsoft ще използва поне половин дузина предстоящи игри, за да покаже възможностите на системата. Единствената демонстрация до момента бе демо с енджина на Forza Motorsport, което върви в 4К с 60 кадъра в секунда, при това използвайки едва 66 процента от възможностите на графичната карта.
Ако обаче очаквате ексклузивни за Scorpio игри, ще останете разочаровани. Microsoft твърди - поне засега - че такива няма да има, тъй като компанията не иска да изостави онези свои фенове, които няма да си купят новата система. В крайна сметка, това не е ново конзолно поколение, а обновление на хардуера в рамките на сегашното.
За сметка на това обаче, всички Xbox One игри ще се възползват от възможностите на новата технология. Това се отнася както за предстоящите Scorpio заглавия, така и за всичко, излязло до момента. С две думи, каквато и игра да поставите в системата, ще видите някакви предимства.
Това, което няма да видите, е порт за Kinect. Такъв не е предвиден в новата версия, тъй като тя е базирана на сегашната Xbox One S, която също няма порт за злополучния сензор. Освен това, Microsoft вече не раздава и безплатни USB адаптери за собствениците на Kinect, така че смело можем да заключим, че сензорът завинаги остава в историята като част от провалилите се аксесоари.
Сблъсък на титани - Project Scorpio срещу PS4 Pro
Microsoft не пропуска да изтъкне предимствата на Project Scorpio пред PS4 Pro от момента, в който Sony пусна своята конзола миналата есен. Най-често споменавани са по-скромните 4К възможности на PS4 Pro и изоставането й в ключови технически области.
Действително, безпристрастните цифри говорят за предимство в почти всички хардуерни категории за Scorpio. Предстоящата система има по-бърз процесор, по-добър графичен чип, повече и по-бърза памет и 4К оптика. Единственият показател, по който двете конзоли постигат паритет, е размерът на твърдия диск - по 1ТВ и за двете.
Посочвайки всичко това, резонен е въпросът дали изобщо PS4 Pro има някакво предимство над Xbox Scorpio? Ами, всъщност да. От една страна, конзолата на Sony вече е на пазара, докато на другата тепърва й предстои премиера, и то някъде в края на годината.
Освен това, не трябва да забравяме и цената
Microsoft още не я разкрива, но експерти предвиждат да е около 499 долара. Според Digital Foundry това е една разумна цена и дори да не е съвсем точна, цифрата ще е "със сигурност по-висока" от PS4 Pro. Въпросната PS4 Pro в момента се продава с цели 100 долара по-евтино и след като Sony вече има добра представа за това как изглежда конкуренцията, японската компания няма да се колебае да изтъква разликата в цените като свое предимство.
Повече за цената най-вероятно ще научим на предстоящото изложение Е3 2017, когато трябва да отпаднат и последните неизвестни около системата. Особено важно тогава ще бъде Microsoft да разясни отново какво е и какво не е Scorpio, за да не се окажат геймърите прекалено объркани заради големия избор от системи на пазара. Само от Xbox One серията ще имаме три конзоли, които хем са част от едно семейство, хем имат редица сериозни разлики една от друга.
Притеснени от очевидното лидерство на PS4 и по-доброто представяне на мултиплатформените игри там, в Microsoft очевидно искат да създадат машина, която ще сложи PS4 Pro в малкия си джоб, макар и на съответната цена. Дългата мисия за осигуряване на дигитални забавления, които да се харесат и на сериозните геймъри, и на останалата аудитория, изглежда приключва и компанията най-сетне иска да установи Xbox преди всичко като чисто геймърска марка.
Решението е правилно, но предстои да видим дали не е малко късно за това.
Покрай анонса на Project Scorpio, Microsoft генерира доста положителни мнения и интерес и за момента вниманието на сериозните геймъри е спечелено. Системата обаче ще се нуждае от добри игри, за да го задържи, а това е област, където Sony все още има известно предимство.
очевидното лидерство на PS4 - това беше забавно