Интер без Pirelli е като лице без нос: Защо двете страни се разделят след 24 славни години?

През сезон 2018/19 приходите на Интер за първи път надхвърлиха 400 милиона евро. Клубът спечели 415 милиона - с 20% повече в сравнение с предишния сезон (346 милиона). От тях 19,1 милиона бяха от спонсора Pirelli - партньор на "нерадзурите" през последните 24 години.

По силата на договора Pirelli плаща на клуба 10,5 милиона на сезон, но сумата нарасна благодарение на бонусите за участие в Шампионската лига. Сред клубовете от Серия "А" Интер има петото най-голямо споразумение със спонсор (без бонусите). Най-много взима Сасуоло (18 милиона, с които президентът Джорджо Сквинци спонсорира собствения си клуб), Ювентус (17 милиона от Jeep), Милан и Рома (по 14 милиона съответно от Emirates и Qatar Airways и Hyundai).

Според La Gazzetta dello Sport ръководството на Интер е недоволно от сумата. Договорът с производителя на гуми (петият в света по отношение на продажбите) е валиден до лятото на 2021 г. и те не възнамеряват да го подновят. Изпълнителният директор на клуба Алесандро Антонело заяви, че продължават преговорите за сътрудничество с китайската компания Evergrande. За рекламата на марката електрически автомобили Henga Hengchi концернът е готов да плати на Интер 100 милиона евро за четири години.

Интер и Pirelli - рекордьори в европейския футбол

За разрива в отношенията между италианския гранд и Pirelli за първи път се заговори през 2014 г. Тогава изпълнителният директор на Интер Майкъл Болингбрук заяви, че клубът ще обмисли други предложения за спонсорство. "Ние сме заедно от 20 години. Доколкото знам, това е най-дългото сътрудничество в историята на футбола. Дори Ливърпул и Carlsberg не издържаха толкова много. Изглежда невъзможно да си представим Интер без Pirelli, но всичко си има начало и край."

Въпреки думите му през 2016-а договорът беше удължен с още пет години.

Надписът Pirelli се появи върху екипите на Интер преди 24 години - през 1995 г. новият президент Масимо Морати доведе компанията, която замени производителя на месни продукти Cesare Fiorucci. Скоро шефовете на Pirelli придобиха 16% от акциите на "нерадзурите", като станаха съсобственици на клуба. Днес обаче вече нямат представители в ръководството. Морати изкупи почти всичко от споменатите 16% през 2006-а, а 10 по-късно Pirelli се раздели и с последния си 0,5%, но остана основен спонсор.

Сред съществуващите споразумения договорът на Интер и производителя на гуми наистина е най-дългият в европейския футбол.

Пиеро Пирели беше президент на Милан и построи "Сан Сиро"

За първи път фамилията Пирели се появява в италианския футбол в началото на 20 век. Пиеро Пирели, син на основателя на компанията Джовани Батиста, е един от основателите на градския съперник на интеристите - Милан, а през 1909 г., едва на 28 години, става президент на клуба. Той заема тази длъжност до 1929 г. с кратка пауза, след като отива като доброволец на фронта.

Управлението на Пирели в Милан по отношение на резултатите не е от най-успешните. При него "росонерите" за първи път са водени от професионален треньор - Фреди Опенхайм, но отборът печели един-единствен трофей - Федералната купа през кампания 1915/16 (турнир, който заменя редовния сезон по време на Първата световна война). Въпреки това Пиеро влиза в историята, след като дава парите за строителството на стадион "Сан Сиро".

Посещаемостта на домакинските мачове на отбора рязко се покачва след войната, а стадион "Булвар Ломбардия", който има само една трибуна, се оказва твърде малък да побере желащите да гледат мачовете на Милан. Пирели инвестира пет милиона лири (приблизително 1,8 милиона евро при сегашните валутни условия) и само за година е издигнато съоръжение с четири трибуни с капацитет от 35 хиляди места.

"Сан Сиро" е собственост на Милан до 1935 г., когато е продаден на градската община, а през 1947 г. Интер също започва да домакинства на легендарния стадион.

Пирели оставя управлението на Милан, за да се съсредоточи върху работата си в семейна компания. С неговата помощ Pirelli става първата италианска компания, чиито акции се появяват на фондовата борса в Ню Йорк. След смъртта на баща си през 1932 г. Пиеро става президент.

Рекламата на Pirelli с Роналдо се превърна в култ

През 1997 г. Интер купи най-добрия играч в света - нападателя на Барселона Роналдо. Година по-късно, по време на Световното първенснво във Франция, рекламистите на Pirelli се възползваха от популярността на футболиста и пуснаха видео с негово участие.

В него Роналдо бележи поредния си гол и разперва ръце. В един момент се озовава на мястото на статуята на Христос Изкупителя в Рио де Жанейро. Звездата вдига крака си и на подметката няма бутони, а шарката на гуми. "Силата е нищо без контрол" е слоганът на Pirelli, който беше в идеална хармония със стила на игра на бразилския Феномен. Това видео и до днес се посочва като пример за креативност в рекламата, но, разбира се, имаше и своите критици. На първо място - католическата църква, която не харесва сравнението между Роналдо и Христос.

Интер е най-известният, но не и единственият партньор на Pirelli

С натрупаната популярност като спонсор на Интер Pirelli навлезе и на пазара в Южна Америка. Компанията работеше с Палмейрас (2003-2004), Пенярол (2003-2008) и Велес Сарсфийлд (2005-2006). Малтийската Ла Валета също играеше с логото на компанията.

През 2005 г.  Pirelli стана спонсор на английския Бъртън Албиън и даде името на стадиона му. От 2009-а до 2010-а компанията е основен спонсор на китайската Суперлига, а от 2011 г. до 2013 г. - на турнира за Купата на Русия.

Отношенията с Интер, естествено, са най-специални. През 1996 г. Pirelli организира приятелския турнир Trofeo Pirelli и всяко лято "нерадзурите" играеха с топ съперник. В турнира участваха Манчестър Юнайтед, Ливърпул, Реал Мадрид, Байерн Мюнхен, Манчестър Сити и др. От 15 издания на турнира Интер спечели 11, а по една победа имат Ливърпул, Реал Мадрид, Фиорентина и Удинезе.

Последният мач за трофея се състоя през юли 2010 г., когато бе надигран английският Манчестър Сити.

Интер посвети на партньорството си с Pirelli третия си екип за новия сезон

Третият екип на Интер за кампанията 2019/20 е в черно и жълто - цветовете на Pirelli. В допълнение Nike пусна цяла линия в тази разцветка - бейзболни шапки, фланелки, якета и т.н.

При представянето на колекцията вицепрезидентът на Интер Хавиер Санети подчерта, че компанията е "неделима част от историята" на "нерадзурите"

Тифозите много харесаха екипа и смятат, че той ще донесе късмет на отбора през новия шампионат, в който Интер посяга към трона на Ювентус.

Феновете разбират предимствата, но не искат клуба да се разделя с Pirelli

Новината за евентуалния край на сътрудничеството с компанията за производство на гуми не се прие добре от запалянковците. От една страна тифозите разбират, че поради не толкова изгодния договор с Pirelli Интер сериозно изостава по приходи от други европейски колоси. От друга - надписът Pirelli на фланелките се превърна в един от символите на клуба.

"Интер без Pirelli е като лице без нос."

"Pirelli е нашеият търговски знак. Всички хора по света знаят, че това е фланелка на Интер, когато видят логото ."

"Това е като да ни махнат райето."

"Нека подпишат договор за 100 години. По-добре да не взимаме нищо от Pirelli, отколкото 100 милиона от китайците с ужасното лого."

Това са част от мненията на феновете в социалните мрежи, които илюстрират по най-добрия начин настроенията в "Курва Норд".

Всички тези коментари са придружени от тъжни и плачещи емотикони, но е малко вероятно да повлияят на решението на шефовете на Интер. Все пак в бизнеса няма място за емоции.

Новините

Най-четените