Собствениците на смартфони се делят на два вида.
Първите държат всяка година да подменят устройството си с ново и изтъкват като причина подобрените камери, софтуер и параметри. Вторите могат да изкарат неопределен брой години с един и същи телефон, без това да им прави особено впечатление.
Към тези две тенденции обаче се прибавят и редица фактори - дали имаме възможност за закупуването на нов смартфон, дали старият може да ни спести някой лев с още няколко месеца вярна служба, наистина ли ни трябва ново устройство точно тук и сега.
Едно е сигурно - няма нужда да сменяме телефона си всяка година.
Както посочва лидерът при мобилните услуги Verizon, една година не е достатъчно време за компаниите за смартфони да разработят сериозни подобрения.
В рамките на 12 месеца технологичните гиганти могат да направят по-прецизни сензори на камерите, да оптимизират леко батериите си и да направят леки промени по дизайна, ако е необходимо.
Нито един бранд обаче не може да направи сериозни изменения по устройствата си в рамките на само една година. Това не им пречи да вдигнат с малко или с много цените на новите си предложения и така срещу повече пари потребителят да получи "още от същото".
Втората, не по-маловажна причина да не купуваме нов телефон всяка година е опазването на околната среда. Производството на смартфони продължава да е сред индустриите, които имат сериозен въглероден отпечатък заради влаганата в тях пластмаса и материали, които не подлежат на рециклиране.
И все пак, колко често е необходимо да купуваме нов смартфон? Разумният период е от 2 до 3 години, посочват специалистите.
Андрю Хайнцман, колумнист към технологичното издание Review Geek, припомня колко сме свързани с мобилните си устройства, поради което вече не важи мантрата да ги използваме, докато не ни изоставят напълно.
Вече има редица професии, в които без смартфон в ръка човек не може да свърши качествено работата и задачите си, а след втората, максимум третата година на един телефон става все по-вероятно той да спре да работи изведнъж и завинаги.
Следва спешно търсене на ново устройство, за което невинаги имаме наличната сума. След втората година на един смартфон се забелязва и сериозен спад в капацитета на батерията и тя започва да се изтощава все по-бързо. Литиево-йонните батерии, с които са снабдени телефоните, работят най-добре в първата си година - година и половина.
За този период от време - около 2 години - започва и видимата амортизация и на други компоненти като дисплей, говорители и микрофони, странични кантове, светкавицата на камерите.
Знаците, че е време да сменим смартфона си, обикновено се забелязват изключително лесно.
Вече споменахме, че батерията започва да губи своя капацитет все по-бързо и по-бързо и се налага зареждане по повече от веднъж на ден. Друг признак, особено при потребителите на Android OS, е така нареченото "забиване" на софтуера, след което се налага "твърдо" рестартиране.
Друг тревожен признак е прегряването на смартфона до степен, в която топлината се усеща ясно в дланта. Това е явен знак, че устройството е към своя край и огромна част от системите му вече не работят.
Сред другите подсказки, че телефонът си заминава, са зле работещите говорители, затъмненият дисплей, който губи все повече яркостта си, и изненадващите изключвания без човешка намеса.
Хайнцман припомня и плюсовете на едно чисто ново устройство - държелива батерия, възможно най-съвременен софтуер и екстри като по-добри камери и по-хубав дисплей.