Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Саудитският град на бъдещето за 1,5 трилиона долара може да се окаже без бъдеще

Гигантският проект Неом изпитва сериозни затруднения Снимка: neom.com
Гигантският проект Неом изпитва сериозни затруднения

Саудитска Арабия е място, където се развиват някои от най-интересните и амбициозни архитектурни проекти в света.

Футуристичният Неом например е чудовищен урбанистичен мегапроект на стойност над 1,5 трилиона долара, чието бъдеще обаче изглежда доста поразклатено.

Мегаградът може да се окаже твърде амбициозна хапка за младия престолонаследник и де факто управляващ кралството Мохамед бин Салман.

През последните няколко месеца правителството е принудено да коригира целите си за Неом, който е централна част на така наречената "Визия 2030".

Това е генералният план на Бин Салман, обявен през 2016 г., чиято цел е да намали зависимостта на местната икономика от износа на петрол до 2030 г. Освен това амбициите му са да превърне страната в регионален финансов, икономически, туристически и технологичен хъб.

Неом е основа на тази идея и представлява серия от общо 16 "гигапроекта", издигнати буквално от нищото в пустинята на площ от над 26 000 квадратни километра.

Тук влизат огромна индустриална зона, летище, пристанище, няколко луксозни курорта на брега на Червено море, както и първият в региона открит планински ски курорт, който ще домакинства Азиатските зимни игри през 2029 г.

Съвсем близо до тях пък трябва да бъде The Line - "Линията" - сграда с ширина от 200 метра, дължина от над 170 км и височина от 500 метра (повече от някои от най-високите небостъргачи в света) в северозападната провинция Табук.

Според плановете този град ще е само от една сграда и ще се простира от брега на Червено море почти до самия край на провинцията.

Линията трябва да е на площ 34 квадратни километра, за да се превърне в буквален оазис в пустинята. Публикуваните 3D модели на бъдещия град показват една сграда с две отделни крила, която включва зелено пространство в средата, изпълнено с водни елементи и растения.

Плановете за този мегаград-сграда са в окончателния си вид тя да побере 9 милиона души с всичко, което им е необходимо за живот - жилища, офиси, училища и детски градини, болници, административни сгради, като те ще бъдат наредени вертикално по цялото продължение на града.

Изглежда обаче, че не всичко върви по план.

Източници на Bloomberg, The Washington Post и BBC споделят, че строителите са принудени да ревизират първа фаза на проекта, който би трябвало да приключи изцяло през 2030 г.

По първоначален план дотогава трябва да има построени 16 километра от сградата, докато реалността показва, че могат да бъдат построени едва 2,4 километра.

Саудитското правителство не коментира официално информациите, но в интервю за CNBC министърът на икономиката Фейсал ал Ибрахим индиректно ги потвърждава.

"Няма промяна в мащаба", обяснява той. "Работим по дългосрочен проект, който се развива на модули. В момента икономиката в кралството расте бързо, но все пак не искаме тя да прегрее."

Подобен е коментарът и на министъра на финансите Мохамед ал Джадан, който по време на събитие в рамките на Световния икономически форум от миналия месец казва, че правителството "няма его" и може да се адаптира, когато е необходимо.

"Ще променим курса, ще разширим някои от проектите, ще намалим мащаба на други, ще ускорим някои проекти - каквото е необходимо", каза министърът.

Снимка: iStock

Според гостуващия преподавател в London School of Economics - Мадауи ал Рашид - амбициозният проект за "Линията" представлява твърде голям риск от страна на престолонаследника Бин Салман и безпрецедентен експеримент, който може да се окаже невъзможен за изпълнение.

"Харченето на толкова много пари на теория би трябвало да генерира осезаем скок в саудитската икономика, но голяма част от средствата досега са отишли за чуждестранни консултанти и архитекти", обяснява икономистът. 

Цялото строителство досега е хаотично.

Основите на града са изградени години, преди архитектите да завършат проектирането на надземната структура, само за да се демонстрира бърз прогрес за пред публиката и престолонаследника.

Когато архитектите завършват окончателния проект, се оказва, че голяма част от основите трябва да се преработват или правят наново.

Междувременно са похарчени около 5 милиарда долара само за изграждане на жилища за строителни работници. Но дори те не са проектирани с много далновидност според WSJ. Селище за администратори и инженери е трябвало да бъде разрушено и преместено, тъй като след поредна ревизия на плановете се оказало, че Линията трябва да премине точно през него

Подобни грешки оскъпяват още повече и без това твърде мащабния проект.

Мохамед бин Салман Снимка: БГНЕС
Мохамед бин Салман

WSJ цитира работещи в Неом, които очакват крайната цена на Линията да надхвърли 2 трилиона долара. До момента строителните разходи на квадратен метър са повече от два пъти по-високи от средните за други небостъргачи в Близкия изток.

Оскъпяването при всички положения ще затрудни привличането на частни инвеститори за следващите етапи от строителството.

Досега огромният град е финансиран в голяма степен от саудитското правителство през държавния Публичен инвестиционен фонд, който е сред най-мащабните по рода си в света с активи от над 925 милиарда долара, но в края на миналата година разполага с едва 15 милиарда долара парични резерви - най-ниското ниво от 2020 година насам.

Правителството изпробва различни инструменти, за да канализира повече средства към фонда, включително продажба на държавни ценни книжа, както и на дялове от държавното предприятие за добив на нефт Saudi Aramco.

Това обаче няма да има кой знае колко значение, ако не се привлече интереса на чуждестранния капитал. 

"Инвеститорите трудно се включват в проекти, които смятат за прекалено амбициозни", смята Тим Калън, бивш директор на Международния валутен фонд за Близкия изток.

"Не е ясно откъде в крайна сметка ще дойде печалбата."

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените