Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Милиардер иска да докаже, че трагедията "Титан" не е причина да не ходим до дъното на океана

74-годишният Лари Конър ще рискува да поеме по пътя на имплодиралата подводница Снимка: Getty Images
74-годишният Лари Конър ще рискува да поеме по пътя на имплодиралата подводница

Един от мрачните уроци на миналата година безспорно беше трагичният случай с малката подводница "Титан", която се спусна до останките от кораба "Титаник", а петимата души на борда ѝ загинаха.

Сега обаче един милиардер от американския щат Охайо иска да обори този урок и да покаже на света, че дълбините на океана всъщност не са чак толкова опасни. Стига човек да е взел мерки.

74-годишният Лари Конър планира подводна експедиция, която да се превърне в доказателство, че индустрията за дълбоководни пътешествия вече е доста по-безопасна след трагедията с "Титан" на компанията OceanGate.

Конър, който е изградил богатството си чрез инвестиции в пазара на недвижими имоти, заявява намеренията си в интервю за Wall Street Journal.

"Искам да покажа на хората по света, че въпреки че океанът е изключително мощен, той може да бъде прекрасен, приятен и наистина променящ живота, ако подходите по правилния начин", посочва милиардерът.

Двамата с Патрик Лахи - основател на компанията за подводници Triton Submarines - възнамеряват да се потопят на близо 4000 метра дълбочина до мястото на корабокрушението на "Титан".

Лахи и Конър ще използват специално проектирана подводница Triton 4000/2 Abyssal Explorer, за изграждането на която са вложени 20 млн. долара.

По думите на милиардера машината е изградена така, че да може да извърши пътуването до дълбините на океана многократно.

"Патрик обмисля и проектира тази подводница повече от десетилетие, но досега нямахме материалите и технологията. Преди пет години тя не можеше да бъде построена", обяснява Конър.

Двамата богаташи искат да докажат, че пътешествието до дъното на океана на мястото, където и известният кораб "Титаник" е корабокруширал, може да се осъществи безаварийно.

Ако успеят, те ще покажат, че случилото се с "Титан" миналия юни не означава, че този тип пътешествия трябва да бъдат забравени.

Целта на подводницата тогава беше да достигне мястото, където са останките на потъналия "Титаник". Всичко завърши с имплозия на машината и смъртта на петимата членове на екипажа, включително главния изпълнителен директор на OceanGate Стоктън Ръш.

Именно заради експерименталната технология, по която беше създадена, подводницата просто не издържа на огромното налягане на водата при такава дълбочина.

Лари Конър коментира още, че дни след трагедията с имплозията на морския съд на OceanGate, той се е обадил на Патрик Лахи, за да го призове да направи по-добра подводница.

Целта на милиардера била създаването на машина, която да може да се гмурка до дълбочини на нивото на останките на "Титаник" многократно и безопасно, и по този начин да се покаже на света, че подобни начинания са възможни.

Засега все още не е ясно кога двамата богаташи ще осъществяват плановете си.

Собственикът на Triton Submarines Патрик Лахи беше сред най-изявените критици на OceanGate в индустрията за дълбоководни приключения.

Той обвиняваше компанията на Стоктън Ръш, че поддържа съмнителни стандарти за безопасност за сметка на "хищническо" отношение към печалбите.

След трагедията от юни миналата година стана ясно, че експерти от индустрията са подавали сигнали с опасенията си за безопасността на "Титан", тъй като OceanGate не е сертифицирала подводницата пред надеждни групи като Американското бюро за корабоплаване и eвропейската Det Norske Veritas.

Милиардерът Лари Конър е изявен фен на моторните спортове, като се е състезавал лично в едно състезание на "Атлантическия шампионат" и в "24 часа на Льо Ман".

През 2022 г. той излетя като турист в Космоса в частно финансираната мисия Axiom Mission 1 до Международната космическа станция. Там той е част от четиричленен екипаж, като сам изпълнява ролята на пилот на совалката.

Година по-рано той, заедно с Патрик Лахи, изпълнява три гмуркания в зоната Хадал - най-дълбокото място в Атлантическия океан, като целта им е да увеличат знанията на човечеството за геологическото и биологическо положение в района.



 

Най-четените