Борбата срещу климатичните промени е един от водещите проблеми, срещу които по-развитата част от света се е обединила, лансирайки сериозни цели за ограничаване на въглеродните емисии и използването на изкопаеми горива.
И докато редица европейски градове приемат планове за ограничаване на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, обновяват публичния си транспорт и дори призовават хората да ядат по-малко месо и да използват по-малко пластмаса в ежедневието си, една страна сякаш се опитва да се възползва от ситуацията и циничен реализъм да запълни отворилата се петролна ниша.
Докато останалите глобални сили полагат вече своите огромни усилия да диверсифицират икономиките си и да ги отдалечат от изкопаемите горива за сметка на зелената енергия и възобновяеми източници, Москва изглежда, че твърдо стои зад петрола, газа и използването им в енергетиката сега.
Нещо повече, Русия има сериозни планове за експлоатиране на един мащабен източник за добив на нефт - далечният север на Арктика, пише Хейли Заремба в материал за специализираното издание OilPrice.
Намеренията на Москва изглеждат доста притеснително за еколозите, които предупреждават, че това може да причини двоен удар за околната среда. Експертите досега многократно са призовавали световната общественост да не посяга към природните богатства, скрити под ледовете на Арктика, тъй като това е една от най-уязвимите и основни екосистеми в света, промените в която могат да окажат сериозно въздействие върху цялата планета.
На практика въпросът за сондирането и корабоплаването в Арктика е толкова противоречив и разделящ, че пет от шестте най-големи банки в САЩ (които по принцип не са известни с екологичната си ангажираност) отказват да финансират подобни начинания в региона.
Опасенията са, че ако Русия започне да експлоатира региона за добив на петрол и газ, човешката намеса допълнително ще стимулира топенето на ледовете, а с това и повишаването на нивото на морското равнище в Световния океан. Подобно нещо допълнително ще повиши цялостната средна температура на Земята и може да доведе до сериозни бедствия като наводнения, цунамита и подобни.
На фона на тези притеснения обаче идва и чисто стратегическото разглеждане на въпроса. Защото покрай цялото това изтегляне от петрола в момент, в който светът все още твърде много разчита на черното злато за... почти всичко, запълването на една такава ниша може да доведе до огромни печалби за Русия.
А истината е, че Кремъл има нужда от тези пари. Икономиката на страната от години понася сериозни удари заради наложените санкции от Запада след анексирането на полуостров Крим. Допълнително с това в началото на 2020 г. Русия понесе сериозен икономически удар от спада в цените на горивата, причинен като от ценовата битка със Саудитска Арабия, така и от намаленото потребление в началото на пандемията.
И ако сега руската икономика се възстановява вече от този удар, приемането на важната ниша за доставки на петрол може да се окаже нещото, което да се превърне във важен стабилизиращ фактор през следващите няколко десетилетия.
Защото въпреки предупрежденията, че е крайно време светът да се откаже от изкопаемите горива, за да намали щетите върху околната среда, дори масово политическите лидери и бизнесът да се съгласят без отпор, тази промяна въобще няма да настъпи толкова бързо. Да, светът все още е "гладен" за петрол и всичко, което се произвежда от него.
За разлика от страните от Запада, Русия няма тази морална парадигма, стояща като бариера пред експлоатирането на ресурсите на Арктина. Към момента по северното крайбрежие на страната има стотици кораби, които пренасят строителни материали, необходими за изграждането на инфраструктура за добива на черно злато и природен газ.
През последната година корабите се струпаха по крайбрежието на полуостров Гидан, където компанията за природен газ "Новатек" разработва новия си проект за LNG 2 за Арктика. За изграждането на пристанищния терминал, през който плановете са да преминават по близо 20 млн. тона втечнен природен газ годишно, са необходими огромни обеми строителни материали.
Доставките на необходимите материали достигнаха кулминацията си през юли и август, когато морският лед в плиткия залив се разтопи през и до 50 кораба едновременно се натрупаха във водите близо до пристанищния терминал Утренен.
На 16 август общо 45 кораба са разположени във водите близо до новото морско пристанище. В допълнение, още около 100 плавателни съда бяха разположени в други части на залива Об, повечето от тях в близост до пристанището Сабета, нефтения терминал Нови Порт и мястото за сондиране на платформата Jackup Perro Negro 8.
В района има и няколко специализирани кораба, които се занимават с по-дълбоко копаене.
Според Министерството на Далечния Изток и Арктика пътят, дълъг 56 км, който свързва терминала със завода за обработка на сурови горива е на път да бъде завършен. Заводът ще има производствен капацитет от 7 милиона тона годишно. Северната звезда е собственост на бизнес магната Роман Троценко и неговата компа AEON.
На около 50 км южно от терминала Чайка идва друга голяма част от инфраструктурата. Петролната компания "Роснефт" изгражда своя морски терминал "Север", който ще обслужва проекта "Восток Ойл". В средата на август поне три кораба бяха акостирани на мястото.
Плановете са до 2024 г. терминалът трябва да може да обработи цели 30 милиона тона петрол, а след това дейността му да се разшири до 100 млн. тона годишно.
Роснефт сега потвърждава, че е започнала изграждането на ключови инфраструктурни обекти за нефта Восток. През първата половина на 2021 г. компанията увеличи инвестициите си с 27 процента до 428 милиарда рубли (4,95 милиарда евро), от които около 25 процента се изразходват за арктическия петролен проект, според доклад на компанията, цитиран от в. "Комерсант".
Междувременно Заремба обобщава ситуацията с едно мрачно наблюдение.
"Докато световните лидери, учени и природозащитници алармират за "червения код за човечеството" и предупреждават, че трябва да действаме сега, или никога, като обърнем пътя си към катастрофално изменение на климата, Русия не крие плановете си да се възползва от топенето на арктическите ледове, за да се отворят нови плавателни канали за индустрията на изкопаеми горива."