Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Битка за 50 милиарда долара: Ще зареже ли Илон Мъск Tesla, ако не получи парите

Акционерите на компанията решават да дадат ли рекордното възнаграждение на милиардера Снимка: Getty Images
Акционерите на компанията решават да дадат ли рекордното възнаграждение на милиардера

Ще получи ли или не един от най-богатите хора на планетата десетки милиарди долара възнаграждение?

Това би трябвало да решат акционерите на Tesla в четвъртък, 13 юни. Тогава ще се състои общото събрание на компанията и притежателите на дялове ще гласуват станалия епичен пакет от възнаграждения за изпълнителния директор Илон Мъск.

Става дума за компенсаторен пакет от Tesla, с който милиардерът да купи акции на цена под пазарната и да увеличи дяла си в компанията.

Мъск не получава заплата и в случая възнаграждението му е под форма на акции, т.е. доход от дейността на компанията, която ръководи. Решението на борда на Tesla за предоставяне на възможност Мъск да купи до 303 млн. акции е още от 2018 г. и тогава пакетът за възнаграждение се оценяваше на 56 млрд. долара.

Това е най-големият бонус, изплащан някога на шеф на компания.

Решението на съвета на директорите тогава беше одобрено и от мнозинството от инвеститорите. След това обаче беше атакувано в съда в щата Делауер от част от несъгласните с компенсацията акционери.

И съдът застана на тяхна страна - пакетът за Мъск е под вето от началото на 2024 г. Мотивът на съдията беше, че бордът на Tesla не се погрижил по най-добрия начин за интересите на акционерите.

Съдът спря огромния бонус за Мъск. Снимка: БГНЕС
Съдът спря огромния бонус за Мъск.

Сега съветът на директорите на компанията за електрически автомобили иска от общото събрание отново да гласува пакета от възнаграждения за Мъск.

Подготовката от страна на борда за предстоящото гласуване е трескава. Председателят му Робин Денхолм дори предупреди, че Мъск може да се оттегли от компанията, ако инвеститорите не подкрепят компенсаторния пакет.

Самият милиардер също заплаши, че няма да пожелае да изпълни обещанието си да превърне Tesla в лидер в разработката на изкуствен интелект и роботизирани коли, ако не си получи компенсацията. Целта му е да увеличи дяла си във фирмата до 25%, и с пакета той би могъл да придобие акции за собственост на около 21% от компанията.

"Въпросът очевидно не е в парите - всички знаем, че Илон е един от най-богатите хора на планетата", обясни Денхолм в писмо до акционерите.

Проблемът, според борда, е, че Мъск трябва да бъде мотивиран и ангажиран да отделя нужното време и енергия за именно тази компания. Не му липсват идеи и места, където да ги прилага, и бордът иска "тези идеи, тази енергия и време да са за Tesla", пояснява шефът на борда. За целта обаче е нужно "реципрочно уважение".

Мъск развива бизнес на редица фронтове - космическата SpaceX, Neuralink за разработка на мозъчни чипове, новата компания за изкуствен интелект xAI и, естествено, социалната мрежа X.

Мъск има доста проекти и не е достатъчно мотивиран за отделя време за Tesla. Снимка: Getty Images
Мъск има доста проекти и не е достатъчно мотивиран за отделя време за Tesla.

Проблемът обаче е именно в различната ситуация спрямо 2018 г., когато 73% от акционерите гласуват "за" рекордния компенсаторен пакет. По онова време Мъск действително е далеч по-фокусиран върху Tesla. Сред това той купи Twitter, при това продавайки акции от автомобилната компания за близо 23 млрд. долара, за да финансира част от сделката.

Политиката на Мъск в преименуваната на X социална мрежа - за връщане на противоречиви профили, забранени заради реч на омразата и дезинформация, доведе до отегляне на рекламодатели и загуби.

Самата Tesla също е далеч от най-успешните си времена от 2021 г.

Оттогава цената на акциите падна наполовина и пазарната капитализация на компанията сега е под 600 млрд. долара - при оценка от 1,2 трилиона долара през 2021 г.

В момента компанията има трудности заради спада на продажбите си, по-ниското търсене на електромобили и дори се наложи да намалява цени. Сривът на акциите само през тази година е с около 30 на сто.

Дребните акционери в Tesla са около 42%. Самият Мъск държи около 13 на сто от дяловете, но той няма да има право на глас при предстоящия вот на инвеститорите. Гласовете "за" и против" от различни консултантски компании и големи инвеститори в компанията са доста в последните дни и някой не може да предвиди с точност как ще протече вотът.

Според анализатора Дан Айвс, цитиран от "Си Ен Ен", вероятно пакетът за изпълнителния директор ще мине и този път, но с далеч по-малко мнозинство.

Междувременно стойността на пакета за възнаграждението на Мъск пада заради поевтиняването на акциите на Tesla и вече е твърдо под 50 млрд. долара - около 47 млрд. долара според котировките от края на миналата седмица.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените