С 15% ръст за 2023 г. спрямо 2022 г. се похвали BILLA България, като оборотът достига 1,42 млрд. лева. През миналата година броят на клиентите на веригата е нараснал с 5,4%, а пазарният дял на компанията се увеличил с 0,5%.
Положителната тенденция в компанията се запазва и през първото тримесечие на 2024 г. Ръстът в оборота е 11,5% (376 млн. лева спрямо 337 млн. за 2023 г.), а клиентите са били с 6,8% повече.
Актуалните резултати на компанията бяха представени от изпълнителния директор на BILLA България Вигинтас Шапокас по време на медийна закуска.
Ръстът в началото на тази година е по-малък в сравнение с този между първото тримесечие на 2023 г. към 2022 г., но тогава фактор е била инфлацията, обясни той.
През 2024 г. веригата планира отварянето на 12 нови магазина, от които и първи такива в Тутракан и Тетевен, и откриване на 250 работни места.
Планираната устойчива инвестиция в България за цялата 2024 г. се равнява на над 120 милиона лева.
Голям проект е строящата се складове база край старозагорското село Загоре, която се очаква да бъде завършена и въведена в експлоатация през 2025 г. Базата се разполага на 55 дка и ще доведе до разкриване на 200 работни места. 90% от електричеството там ще идва от фотоволтаични системи.
"Това е експеримент, който REWE (бел.ред. компанията-майка) прави в България, и ако успеем да спазим всички показатели, това ще се превърне в проект, който ще се прилага и в други държави", обясни Шапокас.
Спад в цените и Великден на прага
От компанията наблюдават дефлация от началото на годината. В BILLA тя е 2,6% за март, което е различно от официалната статистика от 0,2% в страната. Разликата, обясни изпълнителният директор, идва от "инвестирането в ниски цени" от страна на компанията, което се изразява както в повече продукти в промоция, така и в подбора им.
Продажните цени на плодовете и зеленчуците бележат най-голям спад (-10,7%) през март 2024 г. в сравнение със същия месец преди година. По-евтини са млечните продукти (-5,3%), както и козметиката (-3,9%).
Ръст за година има най-вече в цените на почистващи препарати и детергенти (+2,9%) и нехранителните стоки (5,3%).
Подобно на повечето търговци у нас, BILLA се готвят и за предстоящия Великден. От веригата посочват, че потребителската кошница за празниците ще бъде с около 2,3% по-евтина в сравнение с миналата година. Това включва традиционните агнешко месо, яйца, козунак, сирена, картофи и зеленчуци за салата.
От BILLA отбелязват, че агнешкото месо в магазините ще бъде със 100% български произход. При цена от 10-12 лв./кг от производител и при под 50 процента от килограм подходящи за продажба, крайната цена в магазина ще бъде около 20 лева на килограм.
Шапокас посочи, че цената е сходна с тази от 2023 г. Подчерта обаче, че докато миналата година е имало държави, в които агнешкото е било по-евтино, тази година не е така.
Цените на козунаците ще бъдат от под 2 лева до 30 лева. Яйцата ще са както български, така и от Полша, тъй като българското производство не е достатъчно.
Любопитен факт е, че макар отново да се продават предварително боядисани яйца, те не са акцент, тъй като интересът към тях традиционно не е голям.
Какво търсят потребителите
Особено интересни са данните за потребителското поведение, които предлагат от BILLA. Напълно очаквано българите търсят оферти и по-ниска цена. Като важни фактори за избор на магазин, от който да се пазарува, потребителите посочват качеството на продуктите, разнообразието в асортимента и близост до дома.
"В България се наблюдава интересна тенденция с нехранителните стоки. На хората им харесва да купуват такива от супермаркетите", посочи Шапокас.
Ето защо от BILLA през 2022 и 2023 г. са започнали да предлагат повече такива продукти, за да отговорят на търсенето.
Не е изненада и че 57% от потребителите казват, че предпочитат местна продукция. В същото време намалява значението на устойчивостта - у нас тя основно основно се разбира като продуктите да не са превозвани от твърде далеч.
Сред изводите, които открояват от BILLA, е, че потребителите са оптимисти за финансовите си перспективи за следващите 6 месеца.