Технологичната революция във фабриката за играчки на Дядо Коледа

Тази Коледа е доста тежка за производството на играчки в Лапландия. Търсенето на iPhone X и на смарт-гривни за подаръци под елхата е голямо, крайният срок наближава, доставките закъсняват, а джуджетата са луднали. Дядо Коледа живее в един безкраен понеделник и е на ръба да каже, че за последен път си причинява всичко това.

„Милиардите усмихнати личица са за сметка на моя сън. Джуджетата нямат време за личен живот, а Снежанка е затрупана с фактури. Децата стават все повече, а ние сме все толкова", ми каза той, когато ми се обади с молба за помощ в пристъп на отчаяние.

Искал да захвърли червената униформа и като всеки нормален предприемач да прекарва празниците по червен бански някъде на топло.

Убедих го да не се отказва и го успокоих, че ще намеря решение.

Така, превърнал се в неволен външен консултант на лапландското предприятие, стигнах до среща със Здравко Пешаков. Освен непрофесионален тенисист, той е и консултант за България за SAP. И изглежда, че има отговори за много от проблемите на моя клиент.

Преди да ви разкажа как протече разговора ми с него, нека да хвърля светлина върху това, с което се занимава SAP.

Компанията е изградена върху своите софтуерни решения за ERP (днес наречени S/4HANA) - или на български - планиране на ресурсите на предприятието. Най-просто казано, това представлява огромна база данни, подкрепена с много добри анализаторски способности и потребителски интерфейс, които обхващат анализа, планирането, изпълнението и контрола на всички звена на предприятието.

Днес компанията развива облачни решения за всяка сфера на бизнеса - от продажби и маркетинг през управление на ЧР до производство и доставки.

SAP Ariba - основната тема на разговора ни със Здравко - е система, която отговаря за комуникацията с партньори и доставчици. Тя позволява на всеки търговец или производител, пък било то и Дядо Коледа, да си намери доставчик на глобално или локално ниво, да види неговия рейтинг, да сравни цените, да поръча продуктите, да потвърди поръчката, дори да издаде фактура, а след човешки "firewall" и ако всичко е наред с доставените продукти, да ги въведе автоматично в складовата наличност на предприятието.

Добре, но достатъчно „голям" ли е Дядо Коледа, за да използва SAP Ariba?

Въпросът ми изобщо не е дискриминационен спрямо коремчето на белобрадия старец, но предвид скромния ресурс от служители, с който разполага той, ме интересува дали производството му може да използва продуктите на SAP.

"Да, независимо дали Дядо Коледа има 3 или 30 хил. джуджета, SAP работи не само на големите компании, но и с малки и средни бизнеси. Те са тези, които ще станат големи и ние искаме да им помогнем в това. Имаме предложения и за най-малките, и за най-големите. Бизнесът днес така или иначе е толкова глобален, че границите са размити. В WhatsApp работят 50 души, а пазарната им капитализация е по-голяма от 90% от компаниите по света. На него не му трябват 300 джуджета, за да свършат работата на 30. Така че, да, Дядо Коледа е дорасъл за продукт като Ariba," ми сподели Здравко, смеейки се през чаша коледен пунш.

Дали играчките ще му излизат по-евтино, ако използва тези продукти - това е един от най-важните въпроси. И отговорът е утвърдителен. Чрез SAP Ariba Дядо Коледа ще влезе в мрежа за доставки с 3 милиона търгуващи компании, защото няма как да бъде ефективен, ако купува продуктите само локално.

Сипваме си по чаша греяно вино и продължаваме разговора.

Това е хубавото на глобализацията, че той може да поръчва подаръци и от България.

Например, има български производител на играчки, който е много добър и може да ги транспортира до Лапландия. Дядо Коледа обаче едва ли знае за съществуването му. Предимство на Ariba e, че му дава бърз и лесен достъп до него.

Как старецът може да е сигурен, че няма да остане разочарован, ако реши да поръча нещо от нов доставчик в България, например?

Хубавото на системата е, че тя следи цялата налична публична информация за доставчиците: как работят, какви са новините за тях, какви са данните от финансовите им отчети, връзка с Webcafe, с АПИС, с Търговския регистър и др.

Добре, де, ако Дядо Коледа започне да използва Ariba, няма ли да загуби връзка с вече изградените си доставчици?

Ariba няма за цел да заменя настоящите партньорства, целта е да оптимизира комуникацията и създаде здравословна конкуренция. Системата ще се върже с неговите дистрибутори и те заедно ще наблюдават процеса. Ще знаят какво е потреблението на Дядо Коледа и ще могат да планират спрямо това. Когато доставчикът ти знае, че до 24-и декември ще имаш много голямо потребление, той може да предвиди и да си освободи ресурс, който да бъде предназначен за теб. Прави го през своята страна на интерфейса на SAP Ariba. Това е една постоянна комуникация между Дядо Коледа и доставчиците му, за да са щастливи децата.

Ако започнете да партнирате с Дядо Коледа, ще се наложи ли на добрите стари доставчици, които живеят в заледения север, също да използват SAP софтуер и да управляват сложни процеси?

Абсолютно не, по няколко причини. Първата е, че Ariba е от семейството на SAP, но по никакъв начин не е обвързана със SAP. Тоест, дори Дядо Коледа да използва ERP-система на друга компания, няма проблем за Ariba. Тя може да се интегрира и с нея. Същото важи и за доставчиците на Дядо Коледа. За тях е напълно безплатно да влязат в тази система, която не е трудна за използване. След като се регистрират, получават всичко от системата и по мейла.

Когато получат на пощата си съобщение, че Дядо Коледа има поръчка към тях, е достатъчно да натиснат бутона за потвърждение. Голяма част от доставчиците дори не влизат в Ariba. Te могат да работят само през мейла си. Не е необходимо доставчикът да влезе в системата, за да изпрати фактурата. Той може да я пусне по електронната поща, а бизнес правилата на Дядо Коледа - т.е. всичко, което трябва да включи фактурата - са предварително заложени в системата. Ако в нея има грешка, системата може да я върне на издателя й, за да я поправи.

Хубавото на Ariba e, че тя може да селектира доставчиците. Дядо Коледа ще може да види онези, които са коректни и винаги си изпълняват поръчките, онези, които предлагат ниска цена, но не винаги изпълняват навреме, и онези, които са с най-евтина оферта, но се случва да забавят стоките с 20 дни. Когато остават няколко дни до Бъдни вечер, той сам може да прецени, дали бързината е най-висок приоритет, за да може да заложи на най-сигурния партньор. Ако някоя играчка му трябва за догодина, но иска да я поръча още сега - може да избере друг доставчик.

Най-важното е, че тази система му дава възможност да разгледа всички тези фактори. В ежедневната си работа Дядо Коледа е твърде зает, за да им обръща внимание, но когато го види черно на бяло в Ariba, може да прецени с кого да работи.

Последния път, когато бях на гости в Лапландия, малко се изненадах с каква трошка се разнасят подаръците. Ще успее ли Дядо Коледа да си купи нова шейна след една Коледа, за която използва SAP Ariba? И каква марка ще е шейната?

Дали за една година, не знам (смее се), но всяка една такава система ти позволява да спестиш пари от цената на един продукт. Но колкото и да е евтин този продукт, той все ще струва нещо. Това, върху което се фокусираме, е Дядо Коледа да спестява от други разходи, например от вътрешни разходи.

Вместо Снежанка да проверява за грешки в счетоводни документи, може да планира бюджета за 2018-а или да отиде на финансово обучение.

Има много вътрешни разходи, за които компаниите често не мислят. Те гледат как да си купят един продукт не за 100 лв, а за 99.95 лв. Когато поръчваш тръби, можеш да спестиш един, два, пет процента от цената им. Повечето хора, които използват тези системи, си вършат добре работата и знаят пазарните цени. Но има много други процеси, които не успяват да оптимизират.

Дядо Коледа може да спести много в целия този процес на купуване в един конкурентен пазар - със сигурност накрая ще може да си купи шейна от която марка си поиска.

Тогава нужни ли ще са ни джуджета? Какво ще стане с Шини Упатрий, съосновател на тайното селце в Лапландия и най-стар приятел на Дядо Коледа.

Това, за което питаш, се нарича Индустрия 4.0. За всеки една от предишните революции са съществували подобни притеснения. Когато се проведе оптимизация, бизнесът нараства толкова много, че служителите са ти нужни за още повече неща.

Ти няма да уволниш хората. С Ariba, служителите, които отговарят за доставките ще имат много повече време, което могат да отделят на по-важни дейности за фирмата. Не знам за фирми, които са уволнявали служители заради оптимизация на бизнес процеси. Даже напротив, заради нея те могат да правят много повече неща със същите тези хора. И промяната вероятно ще им донесе и удовлетвореност.

Да, това означава, че джуджетата ще трябва да се научат да боравят със софтуер, но ако това е било проблем в началото на SAP, компанията вече е инвестирала огромни ресурси в потребителски интерфейс. И за специалистите, и за мениджърите, той е много опростен, напълно приличащ на едно пазаруване онлайн. Зад простия интерфейс може да стоят огромни изчисления и сложни процеси, но управлението им е лесно. Днес това се случва даже и с гласови команди.

Очевидно Добрият Старец променя начина си, по който пазарува. А ще се променят ли и други аспекти от работата му?

Мисля че е време да приемем, че децата все по-рядко ще пращат писма, защото ще си поръчват подаръците през телефона.

Клиентите се развиват много по-бързо от бизнеса и той трябва да се преструктурира, за да приеме новите предизвикателства. Това разбирам аз под термина „дигитална трансформация".

Нека разгледаме една друга технология - SAP Hybris - която позволява опознаването на индивидуалните клиентски предпочитания и подобрява взаимоотношенията с крайните потребители. Продуктът, поемащ отношенията с директните клиенти, разполага с много способи да подобри продажбите, защото извлича информация от най-различни канали.

Например Дядо Коледа влиза в сайта на шейна.com и заявява тестдрайв, след това отива в YouTube и гледа видео с червени шейни, които вдигат от 0 до 100 km/h за 10 секунди. В магазина вече ще знаят кой е той, от какво се интересува и какво харесва. И когато отиде в шоурума, без да казва кой си, на база на общите данни, събрани от клиентите, софтуерът ще го постави в определен сегмент и ще предположи какви са предпочитанията му.

Зад Hybris стои огромен масив от данни, които нашата платформа обработва и предоставя по удобен начин. Досега проблемът беше, че компаниите събират тези данни, но не знаят как да ги управляват и монетизират.

----

Обадих се на Дядо Коледа, разказах му. Остана много доволен. Вече си е харесал нова шейна с вграден гласов контрол. Дори обмисля да даде коледни бонуси на джуджетата и от 1 януари компанията му да премине в 2018-а година. Току виж най-после намери време за почивка.

Новините

Най-четените