12-годишният син на Итън Браун яде поне по един бургер почти всеки ден.
Не звучи като диетата, която един родител би желал за детето си, но Браун не се притеснява, защото бургерите са направени от собствената му компания – Beyond Meat. Освен това те са с изцяло растителен произход.
"Синът ми получава чист протеин и никакъв холестерол. В момента расте като полудял и искам тялото му да разполага с този протеин", казва Браун.
Той иска и друго – да предефинира думата "месо".
Бизнесът му е базиран в Лос Анджелис, а производството се фокусира върху кюфтета, пилешки ленти и наденички за веган бургери, които обаче са създадени изцяло от растителни протеини. Разработени са по такъв начин, че да имитират вкуса и външния вид на телешко, пилешко и свинско месо.
Основният продукт на компанията – бургерът Beyond Burger, бързо става хит в САЩ през 2016-а, след позитивна статия за него, публикувана в New York Times. До момента са продадени над 25 милиона Beyond Burger-и. През лятото на 2018-а компанията започна да продава и във Великобритания и континентална Европа.
Междувременно в нея инвестират хора като Бил Гейтс, основателите на Twitter Биз Стоун и Евън Уилямс, както и актьорът Леонардо ДиКаприо.
"Няма мистерия в месото. То съдържа аминокиселини, липиди, трейс минерали и вода. И ако можеш да вкараш тези четири неща в същата архитектура, напомняща на мускул – защо да не може това да се нарича месо?", пита Браун.
Преди да стартира проекта Beyond Meat през 2009-а, той работи в сферата на алтернативната енергия и разработва горивна клетка с водород. Работата му харесва заради потенциала й да намали вредните емисии от автомобилите. Въпреки това го мъчи мисълта, че може да допринесе повече за обществото, като се опита да намали отражението, което отглеждането на животни има върху околната среда.
Същевременно му се иска хората да ядат по-малко месо и заради собственото им здраве, както и от гледна точка на защита на животните.
Така Браун решава да създаде Beyond Meat и започва да търси информация по темата как могат да бъдат използвани растителни продукти, за да се възпроизведат съставките на месото.
Създателят на Beyond Meat Итън Браун. Снимка: Getty
Той се свързва с учени от Университета в Мисури, които работят по заместители на месо, базирани на растителни продукти, и започва да работи с тях за създаването на осъществим продукт. Браун инвестира всичките си спестявания в начинанието и дори събира допълнително пари от семейството и приятелите си. Налага му се буквално да им се моли, но това все пак дава резултат.
Първият продукт, създаден от Браун и учените, се нарича Beyond Chicken Strips – пилешко, което не е точно пилешко.
Следващата задача обаче е да намери пазар за продукта. Неколкократно звъни на веригата от магазини Whole Foods. В крайна сметка успява да си уреди среща, а от нея има резултат – веригата започва да зарежда от продукта през 2013-а.
Самият Браун обаче не е доволен от първите им рецепти. Вегетарианците харесват продукта, но той не успява да привлече масовия потребител. А това за Браун означава едно – започване на всичко от самото начало.
С неговият екип от биохимици и биофизици започва да се труди върху продукти, които на вид и вкус да са още по-близо до истинското месо. Но освен да бъдат подобрени формулите, има и друго предизвикателство – да накараш хората да спрат да мислят за продуктите като за "фалшиво месо".
"Никога не бих го нарекъл така. Не наричаме мобилните телефони фалшив телефон – това е по-добър телефон от аналоговия. Трябва да накараме хората да мислят по този начин", коментира той.
Най-добре продаваният продукт – Beyond Burger-ите, "кървят" като истински телешки бургер като това става благодарение на добавянето на сок от цвекло. В тях също така се съдържат протеин от грах, кокосово масло и картофено нишесте.
Потребителите, изглежда, са привелечени от идеята за заместители на месо, базирани на растителни продукти, които изглеждат и имат вкуса на "истинското нещо". Това поставя компании като Beyond Meat в изгодна позиция, защото има интерес към продуктите им.
В момента стоките на Beyond Meat се продават в 8000 супермаркета в САЩ, както и в хиляди ресторанти в страната. Във Великобритания Beyond Burger-а е пуснат пробно в един клон на веригата Honest Burger. До края на годината ще започне продажбата им и във веригата супермаркети Tesco.
Причината за забавянето не е друга, а че компанията не може да смогне с търсенето както в САЩ, така и в чужбина.
Но вкусни ли са продуктите на компанията? Оценките в няколко онлайн блога за храна са най-вече позитивни. Но макар някои блогъри да посочват, че продуктът на Beyond Meat има вкус на истинско телешко, други не са съгласни с това твърдение.
Въпреки това търсене има и компанията не може да смогне, въпреки че на пазара има и други подобни алтернативи като Impossible Meat и Moving Mountains.
В лабораторията на компанията продължават да търсят начин да постигнат вкуса на месо. Снимка: BeyondMeat
В момента 200 души работят за компанията на Браун, която в началото е имало само 10 служители, работещи в кухнята на някогашна болница. Наскоро е отворен и втори завод в Колумбия, щата Мисури, в който ще работят още 250 души. Нещо повече – компанията има и нова лаборатория за разработки в Лос Анджелис.
Това мащабно разширение е финансирано от външни инвеститори, които са наляли 72 милиона долара в компанията. Браун обаче запазва "приличен дял" в Beyond Meat, която сам е създал. И не спира да работи, за да я развива.
Подхожда към всеки работен ден като състезание – храни се добре, тренира и медитира. А в работата не му остава много време за празни приказки. Защото както казва и на сина си, "няма да постигнеш необикновен резултат, ако не вложиш необикновени усилия".
И, изглежда, няма как иначе да създадеш необикновен бургер.