Коледното настроение в София трябва да е започнало още на 1 декември, но тази новина не е от сигурен източник.
Не и ако съдим по улиците на града. До Коледа остават близо две седмици, но те са все така тъмни и все така тъжни, както и през останалото време на годината. Защо ли?
Миналата година кметът на София Йорданка Фандъкова оправда рехавата коледна украса с пандемията и притиснатото финансово положение на Столична община. Тази година публични оправдания нямаше. Но ако се огледаме около себе си, може да се досетим, че пак не е гласуван бюджет за разкрасяване на града.
Макар че през последните години имаше някои промени, видимият резултат е повече от скромен. Един украсен бор, светещи еленчета, тук-там лапички и един туристически трамвай за почивните дни.
Въпросът надали е само в парите, защото в редица други български градове, далеч по-бедни от София, градската среда по празниците е изпипана. Въпросът е в отношението.
Столична община неофициално е абдикирала от задължението да се грижи за оформянето на празничния дух и е прехвърлила отговорностите си на частни фирми и на обикновените граждани.
И през 2021 г. София се превърна в площадка за изваждаща очите реклама под формата на светещи гирлянди и кубчета. Част от тази "украса" стана и причина за онлайн петиция, призоваваща към премахването ѝ. Един от редките случаи, в които граждани доброволно се отказват от предпразничната атмосфера.
Отделно от дискусиите кич или коледно изкуство е инсталацията на мобилния оператор, общината даде начало на друга инициатива, в която друг да украси София вместо властта.
И тази зима в ход е кампанията "Да украсим София", която кани хората да направят входовете и междублоковото си пространство по-празнични и обещава парични награди за трима от победителите.
А какво правят от Столична община в това време? Освен да съдийстват на конкурси за коледна украса и да предоставят на определени фирми пространство за реклама, местната власт в лицето на кмета Йорданка Фандъкова запали светлините на елхата пред НДК и извади прашасалата украса от минали години, част от която е втора употреба, подарена ни от западни столици, и я постави на старите ѝ места.
Без цялостна визия за Коледна София или без каквато и да е концепция, на някои късметлийски локации грейнаха коледни лапички, но на повечето и при това централни, многолюдни точки от столицата - не.
Очевидно в българската столица не знаят как да създават празнично настроение. Нещо, което в повечето европейски градове е обмисляно до най-малкия детайл.
И причината това да се прави не е само заради радостта в очите на хората, макар че и това не е за пренебрегване. Хубавата украса има много хубава полза във финансов аспект - когато градът има естетически приятен вид, той се превръща в притегателна дестинация за празниците.
Да погледнем на Запад за ориентир. Брюксел, Варшава, Прага, Страсбург, Кьолн, Будапеща - все места, известни в цяла Европа с коледните си базари и декорация на града по празниците.
Хиляди туристи пътуват до там всяка година около Коледа и то не защото там се предлага нещо, което не може да си купите където и да е другаде, а заради коледната атмосфера. Хората пътуват заради настроението, създадено от внимателно планираната декорация.
Щеше ли да е същото, ако поне веднъж властите в някой от градовете беше пренебрегнал пищната украса по Коледа? Няма как да разберем, защото градоначалниците прекалено силно държат на финансовата инжекция, която туристите им осигуряват, че да погледнат на работата си през пръсти.
Някои от областните български градове също се научиха на този трик и макар да не разполагат с бездънните бюджети на западните си колеги, Бургас, Враца и Перник спретнаха красива украса за жителите си.
Хората се похвалиха, споделиха снимки из социалните мрежи, популяризираха града. И без да се хвалят, за местния бизнес е ясно, че това ще им дойде добре. Естетичният вид действа примамливо и най-малкото, което хората ще направят, е да излязат навън, да се разходя и по-всяка вероятност - да си купят нещо. Резултат, който се получава, без да се използва натрапваща реклама.
Коледните светлини имат повече от една функция и е учудващо, че 12-те години, откакто е кмет на София, Йорданка Фандъкова и екипът и все още не са го разбрали. По данните от сайта на Столична община в бюджетът им за 2021 г. е бил почти 2 милиарда лева. Само за сектор "Култура" са отделени 44,5 милиона лева.
Непонятно е, че при тези финанси пак не са намерени пари за читава коледна украса.
И още повече - не са намерени хора, които да я поставят с желание и с визия за цялостния вид на града по празниците, а не да изглежда сякаш са принудили със сила група служители, които са бързали да отметнат работата и не са се стараели особено.
За поредна година украсата в София напомня повече за коледен призрак, отколкото за коледен дух и ако искате да усетите празничната атмосфера, вариант е да посетите някой от моловете, където оценяват значението на добре подредените гирлянди и коледни топки, независимо от финансовите проблеми, пред които бяха изправени в последно време.