Бронзова скулптура, изградена от над 1000 елемента, ще заеме празното пространство, оставено от бившия мавзолей в София, през цялата 2018 г. Това ще стане в случай, че общинските съветници подкрепят идеята.
Този петък, 9 ноември, пред Столичния общински съвет ще бъде представен доклад относно поставянето на художествената инсталация на българо-австрийския художник Пламен Деянофф. Други произведения на автора са били част от изложби в музеи в Ню Йорк, Париж, Берлин и др.
Идеята е скулптурата на Деянофф "Бронзовата къща" да бъде разположена на част от площад „Княз Александър I Батенберг” от януари до декември 2018 г.
След премахването на мавзолея на Георги Димитров през лятото на 1999 г. мястото остана празно, като предложението за запълването му със скулптурата е част от инициативите във връзка с обявената за 2018 година Европейска година на културното наследство и идва официално от Австрия.
"Бронзовата къща" претърпя редица обществени обсъждания, като последното е за 8 ноември, в галерия „София” на Столичната библиотека.
През октомври идеята за скулптурата беше обсъдена в Националната художествена академия, Съюза на архитектите, а след това и в ректората на Нов български университет. В понеделник вечерта подобна среща имаше и в УАСГ.
Планът е изграждането на Бронзовата къща да започне в края на 2017 г., а откриването да бъде през януари 2018 г.
Проектът
По думите на самия автор – Пламен Деянофф, скулптурата му няма да заеме цялото свободно пространство. Празната площадка е с размери 20x20 метра, а в основата си Бронзовата къща ще е с размери 7x7 метра. Т.е. около нея ще остане празно пространство и ще е възможно през годината то да бъде използвано за други цели.
Бронзовата къща се състои от повече от 1 000 ръчно отлети и обработени масивни бронзови елементи и ще бъде най-голямата скулптура-сграда в света. Вътрешното пространство на скулптурата ще е с площ от около 50 квадратни метра.
Тя ще разполага с врати и прозорци, като идеята на автора е те да могат да се отварят и да е възможно да се влиза вътре в обекта и той да се използва за различни културни събития.
Височината на скулптурата ще бъде 11-12 метра, но не повече от 14.
Подарък по повод председателството на Съвета на Европейския съюз
Проектът е представен като подарък за България от Австрия. За предложението за издигането на скулптурата има конкретен повод – това, че през 2018 г. България и Австрия си поделят председателството на Съвета на Европейския съюз. Нашата страна ще председателства през първата половина на годината, а Австрия – през втората.
„Двете страни винаги са имали добри отношения, основна част от които са тези в областта на културата”, казва заместник-посланика на Австрия у нас Томас Щьолц пред bTV. Според него Бронзовата къща е възможност да се покажат добрите връзки между двете страни.
В случай, че бъде решено Бронзовата къща да стане реалност, то Столична община ще се ангажира с охраната на скулптурата и облагородяването на района. Това поясни Биляна Генова, директор на дирекция „Култура” към Столичната община.
Авторът и вдъхновението
Пламен Деянофф, който стои зад „Бронзовата къща”, е роден през 1970 г. във Велико Търново. Работи и живее във Виена и Велико Търново.
Деянов завършва Национална художествена академия в София, след което учи в Pratt Institute, Ню Йорк, а през 1997 г. завършва Akademie der bildenden Künste във Виена с магистратура по скулптура при проф. Микеланджело Пистолето.
През последните 20 години има над 300 изложби, от които 60 са самостоятелни. Участвал е със свои произведения в експозиции в музеи в Париж, Ню Йорк, Токио, Шанхай, Берлин и др.
Вдъхновението на Деянов, който от 15 години замисля проекта "Бронзовата къща", идва от комплекс от къщи, намиращи се в Арбанаси. В тях могат да бъдат открити впечатляващи резби, произведения от метал и каменни детайли. Там се намира и богат архив от близо 20 хиляди документи, свързани с историята на България от XIII до средата на XX век.
Един от елементите, които са вдъхновили Деянофф, е и Хрельовата кула на Рилския манастир.
Художникът работи по проекта вече 15 години.
"...комплекс от къщи, намиращи се в Арбанаси. В тях могат да бъдат открити впечатляващи дърворезби, които са изработени от метал и каменни детайли." Пък аз си мислех, че дърворезбите са от дърво.
Оттеглилият се от престижното върховно място по скалата на отрицанието на публиката - соцпетохуйник, галантно дава път на скрапо-хрумката на талантливия българо-авствиец. Хвала на таквизи художници! Насила можеш да отнемеш, но насила не можеш да дадеш. Аз не бих приела таз телена барака.
А разправяха, че паметника за 1300-годишнината на държавата ни бил грозен. А тази клетка за каторжници от 16-ти век ...., ама ей, това да не е някакво скрито послание бе, ей!?!? Баси!
За смешен плач не знам, но виж, тъжният и принуден смях си личи отдалеч.
Махнаха един петхуйник -да изтапачним друг!