Специалистите по градско планиране в Южен Китай са подготвили амбициозен план за сливане на девет града, разположени около делтата на Перлената река. Стратегията за "превръщане на делтата на Перлената река в едно цяло" ще създаде градска зона с размери над 40 000 кв. км, която е 26 пъти по-голяма в географски мащаб от централен Лондон. (И близо 2.5 пъти по-малко от България като площ, но затова пък 6 пъти по-голяма като население... Бел.р.)
Новият мегаполис ще обхваща голяма част от производствените централни области на Китай, простирайки се от Гуанджоу до Шенжен и включващ Фошан, Донгуан, Жоншан, Жухай, Джанмен, Хуйжу и Жаокуин. Заедно градовете генерират около 1/10 от продукцията на китайската икономика.
Китай инвестира мащабно в подобряване на инфраструктурата
Пред следващите шест години около 150 важни инфраструктурни проекти ще свържат в обща мрежа транспортните, енергийните, водните и телекомуникационните структури на деветте града, като разходите за това се очаква да достигнат 2 трилиона юана (около 220 млрд. евро). Експресна влакова линия ще свързва индустриалния център с разположения наблизо Хонконг.
"Замисълът е, че когато градовете бъдат обединени, жителите им ще могат да пътуват свободно в региона и да използват здравни и други услуги в различните области," казва Ма Ксианмин, главен експерт по планирането в Института по градско и селско планиране на Гуандон, който е старши консултант на проекта.
Името на новия свръхград тепърва ще бъде определено
По думите на проектантите, все още не е избрано име на региона. "Този огромен град няма да прилича на Лондон или Токио, тъй като няма само един град в сърцевината на мегаполиса," коментира Ма. "Поради това не можем просто да го наречем на един от съществуващите в момента градове. Той ще спомогне за по-равномерното разпределение на индустрията и работните места в рамките на региона, а публичните услуги също така ще бъдат разпределени по по-подходящ начин," допълва той.
Ма твърди, че жителите на мегаполиса ще могат да използват общи жп карти и да купуват годишни билети, позволяващи им бърз жп превоз в рамките на гигантския град. Ще бъдат изградени двадесет и девет железопътни линии с обща дължина 5000 км, които ще сведат времетраенето на пътуването с влак между различните градски центрове до не повече от един час.
Според авторите на плановете, сметките за телефонни разговори също така ще спаднат с близо 85 процента, а болниците и училищата ще бъдат подобрени.
"Жителите ще бъдат в състояние да избират къде да потребяват публични услуги - и ще използват Интернет, за да разберат например коя болница е по-малко натоварена," обявява Ма.
Замърсяването, което е основен проблем в делтата на Перлената река заради високата индустриализация, също така ще бъде преодоляно с обща политика, а цената на петрола и електричеството също би могла да бъде унифицирана.
Китай стремително върви към изграждане на мегаполиси
Южният конгломерат е замислен с цел да се бори за конкурентно предимство пред нарастващите градски региони около Пекин и Шанхай. Към края на това десетилетие Китай възнамерява да пресели още по-голям брой жители в градовете си, създавайки някои градски зони с население между 50 и 100 милиона души - и "малки" градски клъстери с 10-25 милиона жители.
На север регионът около Пекин и Тянджин, два от най-важните градове в Китай, е обхванат от пръстен от високоскоростни влакови линии, които създават свръхградски регион, известен като икономическа зона "Бохай". Населението му би могло да достигне 260 млн. души.
Процесът на обединение на региона Бохай вече е започнал със свързването на Пекин с Тянджин с високоскоростна жп линия, с която дистанцията от 120 км между двата града се изминава за по-малко от половин час, осигурявайки ос, около която да бъде създадена мрежа от спомагателни градове.
С набирането на темпове на процеса на обединение, общата инвестиция в градска инфраструктура в Китай по оценка на Британската търговска камара през следващите пет години се очаква да достигне 800 млрд. евро, като допълнителни 350 млрд. евро ще бъдат отделени за изграждане на високоскоростни жп линии, а 80 млрд. - за градски транспорт.