Австралия съвсем отряза производителите на цигари с наложените сиви "униформи" на кутиите, Европа все повече затяга режима, дори и за електроннните цигари - Брюксел смята да раздели е-цигарите на два типа: с допустима и недопустима норма на никотин.
А Русия - един от най-големите пазари на цигари и тютюневи изделия в света, също налага сериозни рестрикции.
В руската Дума вече е внесен за първо четене законопроект "За опазване на здравето на населението от въздействието на цигарения дим и последствията от тютюнопушенето". Пушачите в Русия са над 50 милиона души, а законопроектът въвежда поетапна забрана на цигарите на много обществени места. Освен правителството забранява продажбата им в будки и лавки.
Междувременно производителите на цигари също започват да се преориентират - в съотвествие с новите условия. Само преди ден един от най-големите световни концерни - компанията British American Tobacco (BAT) съобщи, че купува младата британска компания CN Creative, която се занимава с разработка на електронни цигари (e-cigarette).
По-рано BAT обяви намерението си, че ще развива бизнеса и в посока на разработване на алтернативни продукти, като се надява в бъдеще на тях да се пада до 40% от оборота й (през 2011 г. той е около 15 млрд. британски лири). През 2014 г. BAT планира да пусне на пазара своя собствена разработка - никотинов инхалатор.
Все повече компании започват да търсят алтернативи, опитвайки се да намерят заместители на цигарите, тъй като забраните против тютюнопушене стават все по-жестоки в много страни: повишават се и акцизите, забраняват се рекламите и пушенето на обществени места, а в някой случаи като в Австралия е забрането дори да се изобразява търговската марка на кутията и откритото им излагане в магазини и места за продаване.
Засега пазарът на бездимни тютюневи изделия (дъвчащи, смъркащи, миришещи тютюни и др.) на фона на цигарения е малък - миналата година, по данни на Euromonitor, оборотът на този пазар е около $14 млрд., при положение, че е тютюневият пазар в света се оценява на $664 млрд.
Все пак на него вече се появяват големите. През пролетта на миналата година PhilipMorris придоби компанията Blue Cig, която се занимава с продажба на електронни цигари, за сумата от $135 млн., като обеща да инвестира още $280 млн. През 2015 г. е планирано пускането на Marlboro без дим.
Възможно е обаче надеждите на тютюневите компании за създаване на алтернатива на цигарите да не се оправдаят. Макар електронните цигари да нямат единен стандарт на производство и последствията от тяхната употреба да не са още достатъчно проучени, много страни ги признаха за потенциално опасни за здравето на нацията и решиха да не допуснат масовата им употреба.
Електронните цигари са обявени извън закона в Австралия, Нова Зеландия, Бразилия и Канада. Въпреки че веднага след изобретяването на електронната цигара се опитаха да я рекламират като средство, което помага да се справите с тютюнопушенето и по този начин да я вкарат в категорията на медицинските изделия. Но скоро стана ясно, че това съвсем не е лекарство, а само алтернатива на пушенето, при това не по-малко вредна.
В САЩ през 2011-а електронните цигари бяха и законодателно приравнени към обичайните тютюневи изделия и по този начин попаднаха под ударите на високите данъци и антитютюневи закони, като се лишиха от всички преференции при производството им.
При това на американския пазар са най-успешните продажби на електронни цигари - там такива "пушат" 2.7% от населението, тоест около 8 милиона души. За сравнение: във Великобритания, където производството и продажбата на e-cigarette не се регулира, около 2 милиона души, които са я опитали, постоянните потребители станали около 650 000 (не повече от 1% от населението).
Останалите алтернативи на цигарите също са под ударите на критиците. Например продажбите на тютюн за дъвчене са забранени във всички страни от ЕС, с изключение на Швеция и Норвегия. При това Швеция, която държеше на емфието като задължително условие за влизането си в ЕС, от години се опитва да "събори" тази забрана, доказвайки, че употребата на никотин без съпътстващите продукти при изгарянето на цигарата, не е по-вредна от кофеина.
Друг от аргументите на шведите беше, че именно благодарение на емфието страната е с най-малобройните пушачи в света. В Швеция пушат 11% от пълнолетните мъже (за сравнение в Русия са 40%), а потребителите на емфие са 20%.
Както и да е, тютюневите компании късно се усетиха. Макар че бездимните цигари са се появили на пазара още през 80-те години на миналия век, пуснати от RJR Nabisco (която през 2000 г. беше купена от Philip Morris). Тогава, въпреки вложените $500 млн. в маркетинг, идеята претърпя фиаско и по-късно стана пример за безсмислени иновации в историята на бизнеса.
Твърди се, че разработчиците са направили съдбоносна грешка, смятайки, че димът дразни пушачите. Всъщност той е по-неприятен за околните, за които на пушачите ... не им пука.
Други тютюневи компании отбелязаха, че продуктът няма как да привлече потребители заради неприятния си вкус и мирис. Така идеята беше погребана. Ако това не се беше случило, може би днес тютюневите компании нямаше да се пробват да завземат новия пазар толкова агресивно.