Ако накараш всичките си познати да разпитат познатите си колко от тях са спрели да включват на български тв канали (като не броим вчерашното последно състезание на Формула 1 с както винаги безупречния коментар на Георги Иванов), вероятно числото няма да е за пренебрегване.
Интересно докога рейтинг логиката, че телевизията трябва да се гради на масова тъпотия и сеирджийство, ще издържи. И наистина ли така симпатичните преди Иван и Андрей например смятат, че балонът, в който са "принудени" да си заработват надницата, пускайки блудкави "саркастични" шеги за на маса със свински пръжки ще продължи да се надува без да се спука - толкова дълго, че да го завещаят на бъдещите тв водещи като модел за шоу.
След като в петъчното им предаване набеденият за гей човек-компромат Яне Янев най-накрая им показа послушната си годеница и двамата бъдещи съпрузи споделиха в ефир с какво бельо (или без) спят, хората, бойкотирали най-скъпото телевизионно време, със сигурност са повече от някакви нови жертви. Когато сбъркаността на културата, в която живеем, стигне своя пик, и най-пожълтелите от телевизионно облъчване зрители няма как да не изпитат нужда от нормалност.
Най-страшно е обаче, когато цялата тази жълта инерция води до катастрофа и публицистиката. През 90-те Карбовски направи бунт в езика, но май си остана там. А днес се опитва да ни убеди, че собствената му вманиаченост към хора на дъното, които са се забъркали в някакви мръсни каши, е журналистика. Така например в съботното си живо предаване по Нова Тв "Карбовски - директно" демонстрира в ефир покупка на бебе, чрез капаро, наричайки това именно разследваща журналистика.
Е, не му се получи. И едва ли някой смята обратното (особено една от най-активните групи зрители - майките). Защото разследващата журналистика би трябвало да пази достойнството и живота на обектите и субектите си... Може би сте гледали вдъхновения от истинска история филм "Nothig but the true", в който репортерката Рейчъл Армстронг (Кейт Бекинсейл) заплаща разследващата си, достойна за "Пулицър" статия за агент на ЦРУ със затвор, защото отказва и не е в състояние да издаде източника си - в края на филма става ясно, че той е дете...
Извинете, че разсъжавам като жена: какво направи Карбовски с капарираното в ефир новородено циганче? Репортерката му го внесе в студиото и то започна да мрънка в ръцете на стъписаната състрадателна Гала и пред очите на поизнервената председателка на Държавната агенция по закрила на детето Надя Шабани - може би беше гладно, може би се беше напикало, може би имаще колики - но никой не се опита да реагира на физиологичние му нужди. Новороденото бе там в името на егото на водещия, който доказа това, махвайки с ръка като типичен патриархален изнервен татко с думите "Заведете го долу при майка му!" - след като преди това ни е убедил, че майка му нещо не става.
Преди това Надя Шабани посъветва водещия да се обърне към полицията и социалните служби, защото това е престъпление и детето е в риск. Тя подчерта, че продажбата на деца е инкриминирана по българския Наказателен кодекс - изказване, на което Карбовски също като обидено дете отговори с нещо от рода на "Е, сега, ние ли ще излезем виновни...". Той просто искал да ни покаже как такива престъпления се случват, заради бездействието на институциите.
Ами, хайде следващият път в ефир да ограбим някоя бабичка на пътя - пак, за да покажем бездействоето на институциите (нищо, че бабката може да пукне от инфаркт).
Знам колко неадекватно би могло да прозвучи вълнението към достойнството на това нищо неразбиращо и беззащитно бебе на хора, които са възкликнали "Егати как Карбовски си вдигна рейтинга"! Но бил ли е убеден Карбовски, че това дете е абсолютно здраво и няма никакъв риск за живота му - дори за няколко минути размотаване из студиата на Нова Тв. Беше ли си приготвил шише с мляко, вода, памперси, одеало...? Не - к'ви памперси, всичко трябваше да стане толкова бързо. Като инструмент за този риалити екшън-трилър, това бебе беше подложено на подигравка от хората, които ми показаха как собствената му майка го продава, докато те нямаха ясна идея какво да правят оттук нататък с него...
Дори убедителният Георги Лозанов, който беше в студиото, за да обясни какво може или не може да се излъчва по телевизията, не успя да се аргументира защо това е било разследваща журналистика... Предаването не беше посветено нито на дискусия за справяне с проблема, нито на разобличаването на престъпление, на което да се реагира адекватно - а на най-лесния начин, с който да хванеш зрителския афект. Сеирът преди всичко.
И това непрекъснато натякване на долнопробното ни настояще, с което публиката е принудена да се съгласи. Информациите за нас в западната преса и без това открай време са като за първичен народ, който страда от липса на неща от първа необходимост. А на местно ниво - с тенденциозното изкарване на преден план на антимодели за поведение - средностатистическият медиен потребител няма как да развихри въображението си, заклещен в този повтарящ се негативен образец на действителността.
Публиката има нужда и от позитивни модели и може би съвсем скоро войската от телевизионери, които доказаха, че са способни да изнасилят зрителското внимание толкова пъти, колкото може да бъде изнасилено, ще го разбере. Актуалното може да превъзхожда непреходното, но няма как да го замени.