Покупко-продажбите чрез интернет заемат все по-голям дял от оборота. Като купувачи ние имаме установени от закона права. Повечето сайтове за онлайн-пазаруване имат общи условия, с които потребителят се съгласява и много важен е въпросът за съотношението на тези общи условия със законованата уредба.
Важно е, да се има предвид, че посочените по-долу правила се отнасят само за професионални търговци, но не и за частни лица, продаващи лични вещи в аукционни сайтове. Така че ако пазарувам например в Ebay, купувачът не може да се ползва от така описаните права или да търси тяхната защита по същия начин. Ако физическо лице закупи нещо от физическо лице, правата му зависят изцяло от уговорката с продавача.
На първо място, купувачът има право на информация от продавача относно продаваната стока. Преди да извърша покупката, той трябва да ми предостави информация относно:
своя пощенски и електронен адрес;
основните характеристики на стоката или услугата;
цената на стоката/ услугата с включените в нея данъци и такси;
разходите за доставката;
срокът, за който е валидно предложението му;
условията за плащане;
възможността за оттегляне от поръчката.
Най-късно тази информация трябва да ми бъде доставена заедно с доставката на вещта.
Купувачът има право в рамките на 7 работни дни да се откаже от закупената стока. Всякакви уговорки за доплащане, неустойки и други от сорта (независимо как са наречени), са нищожни (правно нищо).
В случай че продавачът никъде не е описал горепосочената задължителна информация (вкл. и правото ми да се откажа от покупката), това право се трансформира от 7-дневно в 30-дневно. Купувачът не трябва да посочва дори причина.
Правилото, че клиентът винаги е прав, важи с пълна сила. Транспортните разходи обаче са за сметка на купувача. Продавачът е длъжен да върне получената сума в срок до 30 дни, а купувачът има задължението да съхранява вещта качествено и количествено. Този "период за размисъл" не се отнася до покупката на билети за влак, самолет или концерт, резервация в хотел, наемане на автомобил, както и вече отворени дискове с програми, музика и филми.
Доставката трябва да пристигне в срок от 30 дни от поръчката. Ако изрично не е уговорено друго с продавача и 30 дни по-късно поръчаната стока все още не е дошла, купувачът има право на обезщетение, като продавачът е длъжен да възстанови направените разходи (за покупката, транспорта и т.н.), като при това трябва да го направи в рамките на 30 дни.
Законът, който ни защитава на територията на България, е Законът за защита на потребителите (ЗЗП). Онлайн магазините, установени в ЕС, нямат право да откажат продажба на клиенти от друга държава-членка. Забраната в ЕС важи единствено за стоки.
Пазарувайки с моята кредитна карта, мога да бъда сигурен - номерата на кредитните карти са лични данни и като такива са защитени от законодателството. Все пак винаги проверявам страницата, на която въвеждам номера.
Просто поглеждам дали адресът на уеб страницата започва с https:// вместо със стандарното http:// - това показва, че комуникацията ми в интернет е кодирана. Ако все пак бъда измамен при пазаруване, уведомявам незабавно моята банка. Те ще вземат необходимите мерки по възстановяване на изгубената сума. От друга страна, ако смятам, че личните ми данни не са достатъчно добре защитени в конкретния сайт, се свързвам с Комисията за защита на личните данни.
Покупката, направена онлайн, не се различава от тази в магазина. Така че тук аз също мога да се възползвам от своето право на рекламация при евентуално възникване на проблеми. Правото на рекламация дава възможност на купувача да иска от продавача а) да поправи стоката за негова сметка; б) да замени стоката с нова. За това е необходима касова бележка.
Ако купувачът е загубил търговската гаранция (например гаранционна карта) - това не е проблем, защото ЗЗП урежда т.нар. законова гаранция, която винаги е 2 години. Гаранционният срок в търговската гаранция може да бъде по-дълъг, но не може да бъде по-кратък. Ако все пак е описан по-кратък срок, то то се счита автоматично за 2 годишен по силата на закона. Повече подробности относно правото на рекламация - http://pravatami.bg/102.
Ако сметна, че правата ми по време на онлайн пазаруване са нарушени, първо се опитвам да разреша проблема с продавача. Обикновено онлайн магазините се стараят да изчистват такива проблеми.
Все пак, при възникване на по-сериозни проблеми, свързани с онлайн пазаруването, се обръщам към Комисията за защита на потребителите (http://www.kzp.bg/). Мога да отнеса и проблема си към Европейския потребителски център (http://www.ecc.bg/).
Елена, първо се посмях като те прочетох. После си казах: "Ето на, пак български "иновации" в идеята за онлайн търговия." Онлайн търговия се казва онази суперпечеливша възможност за тътговия по Интернет, която изисква от страна на купувача единствено да си сложи адреса и сметката (респ. кредитната карта) на сайта на продавача и на другия ден да си получи закупената стока. Общо взето такава е идеята. Аз сега се чудя за какво ти се обаждат продавачите по телефона??? Колкото до две годишната гаранция, обикновенно тази гаранция се плаща допълнително и я поема или производителя или сервизна фирма. Магазина поема обикновенно гаранция до месец - колкото да може стоката да се върне или смени с друга.
Елена, аз си признавам, че никога не съм пазарувал от български онлайн магазин. Само един път си поръчах литература на български от един сайт ама забравих кой беше. PayPal си е страшно удобен, но в България ми е направило впечатление, че се лансра някакъв български вариант (забравих му името, но никой нормален чужденец не би го ползвал, пък и не може. Пак е някаква фирма, която типично по български е на "наши" хора и такси за документи примерно минават само през тази ....хм...фирма. Въобще в България всичко е направено така, че да има облагодетелствани, да се знае кои са и да са "наши" хора. Това е най-малкото отблyскващо.) Нещо много се разприказвах - спирам веднага. Само да питам някой да знае българска онлайн-книжарница приемаща PayPal ?
"Онлайн магазините, установени в ЕС, нямат право да откажат продажба на клиенти от друга държава-членка. Забраната в ЕС важи единствено за стоки." Ами те не отказват, просто не продават. В Амазон Англия примерно си пише - UK - All items except Gift Certificates and non-FBA marketplace items;No minimum spend Eligible European Destinations: (Belgium, Denmark, Luxembourg, Netherlands, Andorra, Finland, Gibraltar, Greece, Iceland, Ireland, Italy, Liechtenstein, Norway, Portugal, San Marino, Spain, Sweden, Vatican city and Poland.) - £25 За да се достави нещо в България всъщност първо пощата ни трябва да престане да краде. На мен само веднъж ми се е случвало де - пращам нещо в България и забравям за него - понеже не било препоръчано. Пък колко картички не са стигали до адресат не броя.
Last Sword, аз нормално бих казал че е ако пощата се доставя максимум за 3 дни между които и да е 2 точки в България, но въпрос на вкус явно. А за "крадливата" поща - сигурен съм, че не се краде много. Просто явно някои неща идват по-късно. Някои от картичките за Новата 2012-та просто още не са пристигнали от Германия до България, но за това съм сигурен, че няма виновни.
за epay ли говорите тука някои "господа"? все едно да кажеш, че пейпал е мутренски монопол... ама бива ли да сте такива елементарни кретени? слушайте ленчето от село, тя ще ви научи на онлайн мурафетите за пазаруване, както и всека друга изтрещела кокощка от бг-мамма... (ебах известно време една подобна пача, вманиачена в бгмамма и пазаруването, особено от запад)