Непознат, но неизбежен

Почти една трета от целия свят използва продуктите й, но при все това малко хора знаят нещо повече за потайната китайска компания за телекомуникационно оборудване Huawei.

Трябва ли потребителите да се притесняват от военния произход на основателите на компанията и уязвимостта от гледна точка на сигурността на нейните продукти?  

Първият проблем идва само с произнасянето на името на компанията. Huawei се произнася като уа-уей, което на свой ред означава нещо като "Китай в действие!"

Вторият проблем е патриотичният дух на организацията. Доставчикът на оборудване за телекомуникационни мрежи и мобилни телефони, разположен в югоизточния китайски град Шенжен, често бива обвиняван за това, че разпространява високотехнологични средства за шпионаж по целия свят, че има силни връзки с китайските войски и снабдява с продукти държави като Иран.

Един от последните доклади на Комитета по разузнаване към камарата на представителите в САЩ предупреждава да не се използват продуктите на компанията за телекомуникационни структури от особено значение.

Австралийското правителство също е блокирало възможностите на компанията да сключва договори за изграждане на своята национална широколентова мрежа.

Изглежда обаче, че Huawei нямат спирачки

На международното изложение за потребителска електроника, което ще отвори врати в Лас Вегас на 8 януари, компанията ще представи първият мобилен телефон, който използва операционната система Windows Phone 8, както и още един масивен и високотехнологичен мобилен телефон с 6+ инчов дисплей, който попада в категорията на хибридните устройства, съчетаващи в едно таблет и телефон.  

През юли миналата година компанията пък представи своя внушителен Android-базиран смартфон "Ascend P1", който е по-тънък от много конкурентни продукти и може да се похвали с по-дълъг живот на батерията от iPhone 5.  

Китайската компания се надява скоро да може да произвежда по-добри смартфони от Apple и Samsung. Макар че това може би звучи твърде амбициозно, Huawei не си поплюват. Според някои изчисления,  вече близо 1/3 от световното население използва технологиите на компанията по някакъв начин, често без дори да го осъзнава.

Много интернет мрежи работят чрез сървъри, произвеждани от Huawei, а много мобилни обаждания се предават посредством базовите станции на компанията.

Офанзива за очароване на Европа и САЩ

Компанията напоследък стартира мащабна PR кампания, която се опитва да разсее притесненията за нейните цели. "Недоразумение е да ни смятат за китайска компания," заявява говорителят на компанията Роланд Сладек. "От известно време сме международна организация". 39-годишният мъж, роден в немския град Фрайбург, който е чел лекции на тема "междукултурна комуникация" в елитния парижки университет Sciences Po, е европейското й лице.

Изявлението си Сладек прави от генералния щаб на Huawei - стъклен дворец в индустриалната зона на Шънджън, разположен само на няколко километра от фабриките на Foxconn, в които се сглобяват много от продуктите на Samsung и Apple.

Ала за разлика от Foxconn, централният офис на Huawei е посветен главно на развитието на нови продукти, вместо на сглобяването им. Конферентните зали са елегантно обзаведени, наоколо има първокласни кафенета, а тропическите растения в сградата са украсени с бляскава коледна украса.

Навън може и да е зима, ала в сградата е топло, както доказват и палмовите дървета в нея. Гигантският кампус е дом за 40 000 инженери, чиято средна възраст е 29 години и повечето от тях живеят в помещения, които силно напомнят на студентско общежитие.

За Huawei работят около 150 000 души в над 140 държави

Въпреки глобалното си присъствие обаче, компанията категорично си остава китайска. Тя е основана през 1987 г. от Рен Женфей, бивш офицер от Китайската народно-освободителна армия. А Шенжен, разположен близо до британската колония Хонконг, навремето е бил затънтено място с не повече от 30 000 души население.

Ала през 1980 г. той е обявен за първата в Китай "специална икономическа зона" - лаборатория за държавни експерименти с политиките на свободния пазар. Днес футуристично планираният град е дом на около 10 милиона души.

Huawei започнаха да се разпростират в чужбина след началото на новото хилядолетие. Оттогава насам компанията се е превърнала във втория най-голям доставчик на оборудване за телекомуникационни мрежи в света, като годишните й продажби се равняват на около 25 милиарда евро.

Скоро Huawei може да надминат дори глобалния лидер на този пазар - шведската компания Ericsson. Вместо да произвеждат евтини ментета, Huawei насочват над 11 процента от печалбите си в проучвания и развитие на нови продукти, като вече притежават повече от 20 000 патента.   

Основателят на компанията Рен никога не е давал интервюта, а и други китайски културни особености само допринасят още повече за репутацията на непрозрачност на организацията. Не е тайна, че в Huawei има със собствен вътрешен комитет на Китайската комунистическа партия.

Сладек се измъква с аргумента, че хората отдават твърде голямо значение на този факт, отбелязвайки, че всяка компания с повече от 50 служителя в Китай задължително трябва да учреди такъв комитет.

"Тези звена не правят нищо по-съществено от това да раздават кошници с плодове на служителите за Нова година," обяснява той. Ала експертите са скептични по отношение на тази интерпретация.  

Непозната марка


Отвън Huawei изглеждат безобидни. Със своите улици, обсипани с палми и колони в неокласически стил, кампусът на компанията, наречен шеговито "Белия дом", би се вписал чудесно в Силициевата  долина. Тук прототипи на нови устройства се подлагат на щателни тестове в специализирани лаборатории, като част от усилията за контрол на качеството.  

Формално погледнато, компанията е собственост на служителите си. Нейният основател притежава дял в размер на само 1.4 процента - но изглежда, че е склонен да я превърне в династия. Дъщеря му е главният финансов директор на компанията, а брат му е член на борда от консултанти.  

Постоянната изложба, поместена на приземния етаж на централния щаб, разкрива много начини, по които продуктите на компанията са се превърнали в част от всекидневния ни дигитален живот.

Huawei предлагат станции за мобилни телекомуникации, работещи на база слънчева енергия, софтуер за болници, интерактивни телевизори, камери за наблюдение и системи за конферентни разговори по телефона, навигационни GPS устройства и строителна автоматика. Освен това, продуктите на компанията обикновено са 30% по-евтини от тези на конкуренцията.

Huawei продават грубо около 100 милиона мобилни телефони всяка година, често под имената на конкретни мобилни оператори. Жестоката ценова конкуренция между безименните доставчици на такива устройства подтиква компанията да последва примера на други гиганти като например тайванската HTC и да лансира и собствена марка мобилни телефони.

"Добрата новина е, че правим качествени технологии," коментира главният маркетингов директор на Huawei Шао Ян. "Лошата новина обаче е, че почти никой не познава нашата марка". Промяната на тази тенденция е мое задължение, добавя той.

Проблеми със сигурността

Преди две години компанията предприема радикални мерки, насочени към елиминиране на подозренията за шпионаж от нейна страна. Тя основава "Център за оценка на кибер сигурността" - нещо като карантинна станция, в малкия британски град Бенбъри, разположен недалеч от Оксфорд.

В него 20 служители търсят пробиви в сигурността на устройствата на Huawei наравно със специалисти от британския Правителствен център за телекомуникации (GSHQ) - разузнавателна агенция, отговорна за електронното разузнаване и киберсигурността в Обединеното кралство. Понастоящем компанията дори дава на GSHQ достъп до продуктовия изходен код - най-ценният актив на всяка високотехнологична компания.

Центърът би трябвало да отстрани всички притеснения за потайната компания и военното минало на нейния основател, ала не всички са убедени в успеха му. "Всичко това вероятно трябва да звучи успокояващо," коментира Феликс Линдер, по-известен в индустриалните кръгове като "FX", "ала каква полза имат европейските компании, ако единствено британското разузнаване знае за какви са пробивите в сигурността на Huawei?"

Линдер е ръководителят на Recurity Labs, малка фирма за IT сигурност, основана в Берлин. "Разузнавателните агенции обичат пропуските в сигурността и задните вратички," добавя  той, "защото самите те в някакъв момент имат нужда от тях".  

Линдер предизвика глобална сензация през юли, когато разкри "задни вратички" в Huawei Systems на хакерската конференция Defcon в Лас Вегас. По онова време хакерите лесно биха могли да направят пробив в сигурността на рутерите на Huawei чрез въвеждането на стандартни, предварително зададени пароли като "supperman".

"Навремето често критикувах компании като Sun Microsystems," споделя неохотно Линдер. "Ала откакто се запознах с Huawei, Sun започват да ми изглеждат като един от добрите примери, ако трябва да говоря в сравнителен план. Сигурността на Huawei ми напомня за равнището на защити, което беше характерно в цивилизования свят преди около 20 години".

Реакцията на компанията е, че тя не може да навлиза в повече детайли по отношение на проблемите, свързани със сигурността, ала при все това нейните представители добавят, че "Huawei ценят най-високо качеството".

И все пак Линдер не вярва, че неподсигурените задни вратички към рутерите на Huawei са били заложени злонамерено. Според него те просто са дело на небрежни млади и недостатъчно добре платени инженери.

#2 greenstreet 09.01.2013 в 12:13:51

Няколко производителя удариха пазара неочаквано с фактора "цена" (LG, Huawei, Google). Интересно е дали и големите батковци ще последват примера им - за Samsung не бих се учудил, но дали Apple e достатъчно прогресивна компания?

#3 MacAllister 10.01.2013 в 11:10:17

Apple не произвежда почти нищо освен имидж - сещай се какво и кого ще удари. Имидж сам по себе си е като отражение в езерна вода - гледаш се, възхищаваш се на себе си, но всичко е само един миг, после идват вълничките, падат камъни, скачат рибки и забравяш за мига на "съзерцание".

Новините

Най-четените