БСП има своя "Петрол срещу храни". Като партия, много от чиито водещи фигури са произлезли от бившата БКП, ГЕРБ не успя устои на изкушението да последва столетницата и се впусна в свой петролен флирт.
Независимо дали правителството на г-н Борисов тръгна с добри намерения или просто ни сервира поредната си доза управленска некадърност, настоящата петролна мини-афера на ГЕРБ е на път да се превърне в поредния скандал.
Защо?
Първата и очевидна причина е, че освен голяма и сериозна международна компания, "ЛУКойл" е и монополист на българския пазар на горива. Затова по дефиниция всякакви директни преговори между затъналото в скандали правителство на ГЕРБ и една частна компания водят автоматично до подозрения, че управляващата партия действа в полза на специфичен частен интерес.
Такива подозрения са повече от оправдани, след като ГЕРБ един път прие рестриктивен режим по отношение на вноса на горива в България.
Най-неправилният начин правителството да спира разстежа на цените на дизеловото гориво е премиерът и финансовият министър да "преговарят" с "ЛУКойл" за фиксирането на цената на дизела на дребно.
Фиксираните цени са мечтата на всеки производител и търговец. Те дават гарантирана печалба, елиминират пазарните механизми и конкуренцията.
Обратно, същите са бич за потребителя, защото означават липса на алтернатива, на качество и обикновенно са по-високи от пазарните.
Ако кабинетът на г-н Борисов иска да помогне на икономиката и да потърси възможности за по-ниски цени на дизеловото гориво и изобщо на горивата, то би трябвало да либерализира режима за внос и да потърси временни или постоянни механизми за намаляване на акцизите.
Правителството прави точно обратното. То се опитва да "договори" с един монополист фиксирани цени - макар и под предлог, че те са такива само за месец.
Ефектът от подобни мерки за икономиката е много съмнителен. Но дори и да даде позитивен резултат за кратко, ГЕРБ-ерското разбиране за регулиране на пазарите е сбъркано и прилича повече на това, което можем да видим в икономиката на Беларус, отколкото в която и да е европейска пазарна икономика.
Флиртовете на правителството на ГЕРБ с монополиста на българския пазар на горива са лош знак за всеки и са вредни за икономиката. Те обаче са вредни и за имиджа на една голяма и сериозна частна компания като "ЛУКойл".
Много е лесно нарастващото недоверие и недоволство към правителството на ГЕРБ и г-н Борисов да се прехвърли към една частна фирма, ако потребителите решат, че правителството цели да я облагодетелства.
Много е лесно крайният клиент да намали печалбата на въпросната компания, поне при продажбите на горива на дребно, като просто подминава нейните бензиностанции.
Разбира се, това, като всяко друго изкривяване на пазара е нежелано, но пък за сметка на това е напълно реалистично да се случи.
Всяко от последните правителства получи корупционен печат, който си имаше собствено име. Имахме "Орион", имахме и "Олимп".
Сегашното правителство също е на път да стане кръстник на собствен олигархичен кръг. А дори и да не е така, г-н Борисов и кабинетът му правят всичко възможно да ни убедят в противното.
P.S. Производствените разходи за горивата - "черна кутия"
Решението дизелът да не се смесва с биодобавка до края на годината е под въпрос, макар и обявено като една от мерките за поевтиняване на горивата, стана ясно вчера. Според финансовия министър Симеон Дянков това ще свали дизела с 6-7 ст.
Икономическият министър Трайчко Трайков обаче обясни, че сметките на експертите показват друго - "биокомпонентата е отговорна за максимум половин-една стотинка от цената на крайните продукти". Въпросът, който все още нямал отговор, бил защо бензиностанциите продават смесеното гориво по-скъпо.
"Отпадането на необходимите 4%, означава, че ще има с 4 на сто повече разходи за внос на суров петрол", уточни Трайков. Освен това страната ни е поела ангажимент пред ЕС. От 2007 г. има план за развитие на производството на биогорива и на тази основа бизнесът вложил средства.
Според Трайков производствените разходи за горивата са "черната кутия", до която държавата поискала достъп. Това станало вчера на заседание на надзора на "Лукойл Нефтохим". "Добре е да се види какви са резервите, нуждаем се от функциониращ пазар, който ще коригира евентуално високите разходи за преработка. Ако "Лукойл" откаже да ни допусне до разходите, всички ще знаят, че това е така", каза министърът...