Днес мечтите са реалност...

Софийското метро е любимият проект на Европейската комисия, който тя дава за пример навред. Това твърдят не само нашите управници, но и чиновниците в Брюксел. На национално ниво метрото е най-успешният проект с европейско финансиране. След последното откриване на участъка от "Младост" до бул. "Цариградско шосе" обаче у част от столичани остана горчив вкус, който шампанското на официалната церемония не можа да отмие.

"Днес мечтите са реалност", не се сдържа да се похвали премиерът Бойко Борисов при рязането на лентичката. Мечтите на софиянци наистина се сбъдват, но само за хората, които живеят в абсолютна близост до двете станции - в "Младост" 3 и при "Интер Експо Център". И за онези, които обичат да ходят из града с ботуши за риболов. За останалите новата придобивка изглежда далечна. В буквален смисъл.

Сигнали за отношението на софиянци към сбъднатата мечта имаше още на откриването. Хора опитаха да объркат тържествата с протест заради липсата на път от кв."Дружба" до метростанцията пред "Интер Експо център". Зам.-кметът по транспорта Любомир Христов опита да ги успокои с обяснения какъв път и допълнителни автобуси ще им бъдат осигурени съвсем скоро. Но гостите отдавна си заминаха, а за лош късмет напоследък в София все вали. Очевидци разправят, че най-новите ползватели на метрото носят толкова кал из новите станции, та се налага час през час лелки с парцали да бършат плочките. Общината, по всичко личи, не се e разбързала да улеснява достъпа до метростанцията - почти месец след откриването промените бяха обсъдени веднъж и толкоз.

За хората в "Младост" 3 даже нямаше тържествена церемония. Няма го и булеварда, който трябва да води хората от квартала до станцията. Има временни пътеки, на които трудно могат да се разминат двама души.

Общината сама разби на пух и прах основната си хвалба - за интегрирания подход при изграждането на метро и наземна инфраструктура. С подземната железница паралелно се изгражда чисто новото шосе отгоре, с тротоари, велоалеи, осветление, чешмичка... Случи се на бул. "Ломско шосе" с цялата условност (булевардът бе откриван на два пъти, по-малко от година след това се появиха първите дупки и т.н.). Затова обяснението на кмета Йорданка Фандъкова, че едва ли някой столичанин би простил да има изградено метро, но то да бъде затворено три месеца, докато се направи пътят отгоре, се пропуква. Няма да прости, естествено. Но няма да прости също, че изобщо е изправен пред такава алтернатива - метро+кална пътека или нищо.

С новата отсечка столичани ще прекосяват града от "Люлин" до бул. "Цариградско шосе" за 22-23 мин. За живеещите на 300 м от новата станция на "Цариградско шосе" обаче ще е необходимо повече време да стигнат до нея, отколкото ще им отнеме придвижването с метрото до центъра. Около 70 000 жители на "Дружба" 1 и 2 се оплакаха, че няма как да стигнат до метрото, защото няма път до станцията с изключение на една кална пътека.

Другият вариант е да вървят пеша до "Цариградски комплекс" и оттам по булеварда към метростанцията. Което би сторил единствено човек с много свободно време. Разбира се, от "Московска" 33 оправдаха липсата на път със скъпите отчуждителни процедури - 10 млн. лв. струвало на общината да изгради пешеходен достъп до станцията, защото те минават през няколко частни имота.

Проблемът с тази станция е заровен още през 2006 г., когато е трябвало да се избере маршрутът от "Младост" 3 до летището. Тогава Столичният общински съвет избира станцията, която да обслужва кв. "Дружба" да е на "Цариградско шосе" при "Интер Експо център". Първоначалният вариант е метрото да минава през квартала по бул. "Копенхаген", но според изчисленията той струва с цели 32 млн. лв. повече. Затова се решава по 5-те км метростанциите да са в "Дружба", "Искърско шосе", в производствената зона и на аерогарата. Мотивите - "минава през сравнително по-свободни зони от застройки и под съществуващи пътни платна, което изисква по-малко на брой отчуждителни процедури".

Всъщност са спестени не 32 млн. лв., а половината, защото сега се плащат около 4 млн. лв. за отчуждаването на 100-те частни имота. Към тях обаче се прибавят и 10 млн. лв. за пътя от метростанцията на "Цариградско шосе" до вътрешността на "Дружба". Които нямаше да се плащат, ако станцията бе навътре в квартала, а не на булеварда. Така излиза, че са спестени колосалните 18 млн. лв. на фона на огромната инвестиция "метро". Не е спестено обаче неудобството на живеещите в "Дружба", които днес трябва да вървят по калната пътека, за да стигнат до заветното метро. Впрочем, след като общината не предприе нищо, разтропани граждани си направиха импровизирана пътека през гората.

Именно заради съмнения в ефективността на трасето ЕК отначало не отпусна пари. Днес разчетите за пътниците, правени при проектирането през 2006 г., изглеждат леко фантастични. 460 000 души на ден трябва да пътуват от станцията в "Младост" 3 до летището. Живеещите в "Дружба" трябва да се надяват, че общината ще е изградила навреме продължението на бул. "Копенхаген", защото иначе ситуацията с "Младост" 3 ще се повтори. Намеренията са дори по-големи - със строителството на метрото ще се направи жп гара на пресичането на "Искърско шосе" с жп линията. Засега само на хартия. Ако общината не приложи интегрирания подход за инфраструктурата, то новата придобивка отново ще е трудна за преглъщане.

Шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев обясни, че ситуацията се преекспонира, защото една от бъдещите спирки по пътя към летището ще е на... 800 метра в квартала и не е проблем на хората да ходят до нея. Смята се, че спирките на градския транспорт трябва да са на разстояние около 400-500 метра, за да са максимално ефективни и удобни за хората. Но при метрото явно това не важи.

Кога ще се възвърнат парите от метростанцията - също не се знае, а от "Метрополитен" обясниха, че дори няма такова понятие като възвръщаемост на милионната инвестиция. "Няма такова нещо като изплащане, има икономическа ефективност, която е определена в срок от 12 до 14 г. Такава инвестиция обаче не може да не се измерва и с показател на рентабилност и възвръщаемост", категоричен бе Братоев.

Според прогнозите отпреди 6 г. на час от "Младост" 1 до "Цариградско шосе" трябва да пътуват 9000 души. При сметките им обаче е взето предвид развитието на зоната около "Цариградско шосе" след 7-и километър до разклона за "Самоковско шосе", както и новите комплекси в района на "Младост" 1А, но не и наличието на метро и реорганизацията на наземния транспорт. Което, така казано, е абсурдно, защото се прави анализ на пътникопотока след пускането на метрото, а то не е предвидено като вече съществуващо.

Месец след като пуснаха новите станции пътниците, които пътуват по новия маршрут, са далече от прогнозираните. За да се види колко хора ще пътуват с метрото, трябва да мине известно време, докато пътниците свикнат. Така се случи и с метрото до "Младост" 1, когато броят на пътниците в първите месеци се увеличаваше постоянно.

До края на август трябва да се изгради продължението на бул. "Андрей Сахаров" покрай магазин "Билла" . Булевардът ще пресича бул. "Ал. Малинов", за да стигне до станцията на "Младост" 3. Далечните планове на общината са да продължи "Сахаров" до бул. "Цариградско шосе", а след това да се включи в ул. "Обиколна" и бул. "Копенхаген". Не е ясно дали догодина общината ще успее да осигури средства за продължението. "Сега" се опита да открие схема откъде точно ще минава продължението на "Сахаров", но от "Метрополитен" отказаха да я предоставят с абсурдното обяснение, че в момента вървели тръжните процедури и не можело схемата да е публична. В обществената поръчка също липсва детайлно описание на проекта.

"Нашият ангажимент свършва на 10 метра от метростанцията", коментира създалото се неудобство шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев. Странно защо продължението на бул. "Сахаров" тогава се строи именно от "Метрополитен". Дружеството се е забавило с пускането на обществената поръчка, призна зам.-кметът Любомир Христов.

Ако в края на август булевардът е готов, най-вероятно ще бъде пусната допълнителна автобусна линия, която да стига до метростанцията в "Младост" 3. В момента Центърът за градска мобилност чертае възможни трасета за довеждащия автобус, като вариантите е да се измени някоя от настоящите линии или да се пусне изцяло нова, която да е само във вътрешността на квартала. "Сложно е, защото там няма много подходящи улици", призна зам.-кметът по транспорта. Също така в неясно бъдеще ще има още една придобивка - трамвай, който да свързва "Младост" с "Дружба". Обръщалото ще е на поляната пред метростанцията в "Младост" 3. Но ако не друго, отварят се работни места за чистачки, които усърдно бършат калта в станцията в "Младост" 3, защото до нея няма път.

Абсурдите около малко над 2-километровата отсечка не свършват дотук. След като затъкна поредната прерязана лента в джоба, премиерът се похвали, че е сбъднал мечтите на софиянци, но и на другите партии - цяла София да е опасана с метро. Софиянци знаят и две, и двеста покрай всички бляскави личности, управлявали града. Но едва ли са се научили да мечтаят тъй половинчато.

Segabg.com

#1 golemia pi4 21.05.2012 в 09:49:39

Ситуацията поразително напомня на великата зала"Армеец",която е с 3 метра по-къса от стандарта за провеждане на лекоатлетически състезания....скъсена незнайно защо-пак поради икономиии някакви...

#4 goshi 21.05.2012 в 11:22:06

Ей заядливост значи та край няма. Метрото всъщност е и любимия проект на вечно киселите журналисти, които като няма какво да правят и решават да напишат една изсмукана от пръстите статийка. Две неща не можаха да се разберат от тях: 1. Не става всичко наведнъж. Не става изведнъж да се цъфнат 30 спирки с подземни паркинги, 5 лъча и удобни връзки с градския транспорт. Изисква се време и се прави едно по едно. 2. Метрото не е задължително. Но след като е готово за експлоатация се пуска за експлоатация заради гражданите, които могат да се възползват от него без много мрънкане. Според вашата логика явно трябва при наличие на готово метро, което може да се движи и да обслужва пътници, то да не се открива, а да се изчака още 1-2 години, докато всичко се доизкусури. Аз пък живея в дружба и ще ви кажа, че ми е много по-евтино и много по-бързо да си запаля колата, да стигна до метрото за 5-6 мин, да си паркирам там колата и да отида до центъра или до Люлин. И не мрънкам. За тия, които им пречи, че метрото се движи - да си ползват наземния градски транспорт.

#5 imperiall 21.05.2012 в 12:54:15

@Красимир, това с моста - няма такъв куриоз. Сега трасето има друго приложение, но всеки път се сещам като мине трамвай. )

#7 MacAllister 21.05.2012 в 15:57:14

Като стана дума за проектите на държавата и Европата, имам приятели и познати в строителството и поне моите ми споделят, че в какъвто и проект да се включат после пари чакат и чакат и чакат. Имате ли някакви впечатления? От моите познати имам три случая на малки фирми включили се като подизпълнители на различни държавни проекти, едни от тях си получиха парите с над половин година закъснение, другите чакат вече дълго за последните проекти, в които са работили - едните май около 8 месеца вече, другите не знам точно, но по бегли спомени може и година да е минала. Нещо май се строи на вересия и заема го дават тия дето уж трябва да получават пари - типично по мулташки, ама казвайте какво знаете и вие бре хора.

#10 Iratais 21.05.2012 в 17:31:24

Макалистър - не е само в строителството. Май насекъде е така. Кат бачках навремето в медицинския отрасъл така правеха и с лекарства и с консумативи кога требваше да ги плащат или па да връщат ДДС (те тогава си ебало мамата кво чакане е). И предполагам че още е така. Но това се прави съвсем преднамерено. Имах шеф един евреин и он казваше така: Кога требва да зимаш пари требва ги земеш възможно най-бързо. Кога требва да връщаш - връщай ги възможно най-късно. Начи яз от икономика не разбирам (не и от тия калабалъците и шменти-капели де уж се водат некво икономическо управление и мислене), но ми звучи логично. Що пара при тебе ти носи още пара отгоре. И секи бонус ако мое тъй да го наречем от времеви отрязък би следвало да донесе още некой лев отгоре за тоа де държи парата. У нашия случай е държавата. Не знам кво въртат и праат там ма нещо такова ше да е.

Новините

Най-четените