Лятната работа на Столична община може да се обобщи така: кметството започна някои проекти, изкърпи няколко дупки на няколко централни булеварда, сложи табели срещу къпането на три-четири фонтана и опразни площад "Гарибалди" откъм сергиите с гащи и чорапи.
Да не пропуснем и прекрасната инициатива, макар и кратка, "София диша", която превърна столичната ул. "Цар Иван Шишман" в най-купонджийското място в столицата три недели през август.
Табелките на фонтаните срещу къпането са леко спорна инициатива предвид пълната липса на нормални табели в столицата - по улици, кооперации и като цяло, указващи кое какво е и каква му е номерацията. За смяната им се говори поне от две години, но дотам. А спорният фонтан на пл. "Славейков" така и не заромони и тази година. Какво да се прави със самия площад също се отнася вероятно за към предизборната кметска кампания идната есен. Тема, която е с давност от поне петилетка...
Важното е обаче, че площад "Гарибалди" се сдоби с паметник - пак на Чапкънов. Иначе защо канихме Берлускони на 13 юни?
С асфалтовите кръпки лятото за софийското кметство приключи. Предстоят обаче есенни и зимни сериозни изпитания.
Тротоарите и вътрешнокварталните улици - извън всякакви планове
За 2010 г. "Московска" 33 разполагаше в бюджета с по-малко пари за пътни ремонти отколкото през м.г., когато също бяха намалени с близо 30%. Затова вътрешнокварталните улици, които от години са изключени от плановете за ремонти на Столичната община, продължават да си стоят извън този обхват. Поради същата причина подновяване на тротоарите или поне слагане на нови павета на мястото на изкъртените също не е в дневния ред нито за 2010-а, а вероятно и догодина.
В кметството са изчислили, че цялостното преасфалтиране на улиците и булевардите в София ще струва около половин милиард лева. Подобни средства могат да се осигурят само по линия на европейски програми.
Поради липсата на пари, на "Московска"33 поне са се заели да "картотекират" състоянието на улиците в столицата - разработва се софтуерен продукт, който да "заснеме" пътищата и тротоарите. В смисъл като се намерят парите - поне да е ясно кое в какво състояние е и къде е най-неотложно да се започне.
Някои от проектите ще приключат в края на годината, други - като основния ремонт на Панорамния път - от бул. Цар Борис Трети до Беловодски път, вече свършиха.
Обаче се строи...
Иначе надлъж и нашир из София се строи.Така ще е още 2-3 години, за което се извиняваме на гражданите, успокои ни мило столичният кмет Йорданка Фандъкова.
Строителството върви именно с европейски средства. С пари на европейските данъкоплатци няколко компании строят втория метродиаметър: пътен възел Надежда - бул. Черни връх. Средствата от 157 млн. евро са осигурени от оперативна програма "Транспорт".
Прословутият Воден цикъл на София, след чието изграждане т.нар. "баровски" квартали под Витоша ще имат канализация и ще забравят септичните ями и колите, които идват да ги изпомпят, ще има нови водопроводи и пречиствателни станции, е за 58 млн. евро от предприсъединителната програма ИСПА - плюс пари от бюджета. В момента гадната истина е, че близо една трета от столицата е без изградена канализация.
Добрите намерения на Столична община, освен тези два ключови проекта - метрото, което очакваме през 2012-а, и канализацията, включват и идея за преместване на кметството от "Московска" в района между католическия храм и ул. "Пиротска" в идеалния център. Това поне е предвидено в новия устройствен план на Западното направление, който тепърва ще се разглежда, дори се предвижда сградата е висока 45 метра. Идеята е в новото кметство да се съберат пръснатите сега из столицата общински дирекции и служби.
Покрай метрото общинарите се надяват да решат донякъде проблема с паркирането, тъй като в момента заедно с метростанциите се правят и шест подземни паркинга с над 3000 места. Предвижда се месечният абонамент за паркинг по метротрасето да гарантира безплатно ползване на целия градски транспорт.
Разработват се проекти за още 10 паркинга - на площад Възраждане, под Женския пазар, на ъгъла на бул. "Константин Величков" и бул. "Ал. Стамболийски" и др.
Иначе се очаква новата годишна винетка за паркиране в центъра за 2011-а да е 200 лева.
...И се разчиства
До края на годината пък Столичната община смята да разчисти незаконни реклами по улиците си. Такъв срок е поставен пред фирмата, която ще се заеме с премахване на билбордове, пана и други рекламни елементи, които са в разрез със столичните наредби.
Не е ясно какво става с подлезите в София, които - както са и неохранявани, се превръщат в особено опасни за живота и здравето на столичани места. Преди дни от "Московска" 33 обявиха, че се водят преговори с МВР полицейските патрули да включат в обходните си маршрути подлезите. Интересно как ще стане това - полицаите ще слизат от патрулките, за да тегелират два-три пъти из подлезите ли?
И ако тези в центъра - идеалния и широкия, поне са осветени, то другите в крайните квартали са и тъмни, освен мръсни и разрушени. Ремонт обаче няма да има на нито един, защото...ами защото нямало 10 млн. лева, които били необходими за целта. Поне през септември обаче за кратко ще бъдат хигиенизирани, тъй като фирмите-"чистачи" на столицата започнаха чистенето им по график от 3 септември...
Ако бъде договорена охраната, общината смята да поеме управлението на всичките 82 тунела, включително и тези към метростанциите.
До средата на юли 54 от подземните проходи в столицата поддържаше общинската фирма "Егида".
Но охраната се изтегли, тъй като СОС прехвърли съоръженията за стопанисване към общината. А общината очевидно се отказва да плаща за охраняването им.
"Егида" от поне година и половина искаше да се отърве от охраната на подлезите - с изключение на 18 подлеза, които са особено апетитни заради заведенията и магазините в тях, от които общинската фирма събираше наемите. На "Московска" 33 обаче ясна концепция още няма. Концесия - най-вероятно за 18-те, прехвърляне към районните кметове на останалите тъмни и опасни места...Или поредната общинска фирма, която да се грижи за всички?
Ами тогава защо ги "приеха" от "Егида"?!