С появата на телевизията, а след това и на видеото в интернет, маркетингът откри силата на видеоклипа. Обединявайки в едно ефектите на радио и на печатната реклама, клиповете имат далеч по-силно влияние върху тези, към които е насочено съответното рекламно послание.
След успеха на рекламните клипове за прах за пране и бира, съвсем естествено и политиката овладя тази материя.
Така всеки път като наближат избори, внезапно изниква поток от разнообразни клипове и клипчета най-различни по вид и цел. От високобюджетни рекламни клипове на партиите, заснети от професионални екипи и предназначени за телевизионно излъчване до аматьорски клипчета, пуснати в интернет. И насред всички свежи идеи и лоши изпълнения, в последните години има едно явление, което можем да наречем контраклип.
Контраклипът е продължението на анонимните компромати и явните анти-кампании от близкото минало. В преддигиталната епоха беше достатъчно да пуснете измислена партийна книжка на десен кандидат кмет в популярен всекидневник дни преди вота. Днес ви трябва малко повече въображение, компютърна графика или видео кадри, драматична музика, още по-драматичен текст. Един клик и вашият компромат е готов да гони целите си.
Така тази седмица, след плакати, статии и рекламни банери в публичното пространство се появи и видеоклип "Психодесни". Драматична музика, още по-драматичен глас, конспиративни тези и, разбира се, Костов. Какво друго му трябва на човек? С новия контравъпрос "Къде бяхте вие, когато..." и изброяване на всички "злини", сторени от Костов, клипът брани братска Русия от доларите на Сорос и съдебната система от злата реформа. Патосът е покъртителен, а посланията вече поизтъркани. Остава да разберем ще има ли някакъв ефект, какъвто подобни клипове в миналото никога не успяха да постигнат.
Началото бе дадено през 2009 г.
Няколко месеца преди изборите се завъртяха сайтът и клипът "Бойкостов" с посланието "Гласуваш за Борисов, получаваш Костов". Клипът, припознат от "Нова зора", и до днес ясно води до "Позитано" 20. Това не попречи на ГЕРБ да спечели убедително.
В следващите години цялостната кампания на партии като "Атака" и РЗС бе изградена на контрата. Освен когато не бяха в приятелски отношения с управляващите. Така Яне Янев и Атанас Семов, които сега съветват премиера Борисов, го уволняваха на последните президентски избори, а "Атака", след като крепи ГЕРБ на власт близо 3 години, дори посвети песен на лошите "гербаджии", ограбващи държавата.
БСП също заложи на клипове срещу конкурентите си на Евроизбори 2014. То не бяха бокс, шах, фехтовка и разгромни победи срещу противника от ГЕРБ. Резултатите всички си ги спомняме.
Христоматиен пример за контраклип безспорно е този на СДС от парламентарните избори през 2013. БСП, ДПС, ГЕРБ, Костов и Кунева, които изяждат сладоледа на клетия гражданин, е всичко друго, но не и ясно дясно. Двата процента, които коалицията спечели тогава, го потвърждават.
Можем само да предполагаме какъв ще е ефектът от клипа, излязъл тази седмица. У всеки мислещ човек той би предизвикал смях, а най-вероятно ще направи лицата от плакатите малко по-симпатични на по-голямата част от обществото.
Колкото до отношението към Русия и съдебната реформа, ключът от мазето е съвсем на друго място и Сорос, Костов, Ран-Ът, Ванга, Дънов и илюминатите нямат никакво отношение. Не знам дали има психодесни, не знам дори дали има десни наоколо, но със сигурност има много психо и те не са на плакатите, а зад тях. За това, разбира се, е виновен Костов.