Договор с мобилен оператор

Никой не обича мобилните оператори - никаква отчетност, пълен произвол, отвратителни "хватки" от сорта на надписване на сметки и автоматично подновяване на договорите... Все пак, през последната една година след граждански протести и сезиране на Комисията за регулиране на съобщенията в Закона за Електронните Съобщения (ЗЕС) бяха направени промени с цел защита на крайните потребители. Тези промени създадоха по-широки права за потребителите и до една или друга степен предовратиха "крепостничеството" към операторите.

Първата съществена промяна беше фиксирането на максимален двегодишен срок на договорите. Това е първоначалният срок - максимум, при който може да бъде сключен договор. Може по-кратко (например година) - мобилният оператор е длъжен да ми предостави и тази възможност, но не може повече. Както се уговорите.

Забрана за автоматично подновяване на договора

Тук идва същественият момент. Спомняте си абсурдната ситуация, в която договорите се подновяваха автоматично без да се изисква изричното съгласие на клиента. Някои фирми така си бяха оформили общите условия, че ако договорът ти изтича на 16-ти, например, а на 17-ти се счита за вече автоматично подновен за 2 години, реално нямаш възможност да си смениш оператора, защото операцията е скрепена с неустойка в размер таксата за периода на предварително прекратения договор.

Разбирай - ако искаш да се откажеш - плащаш си за две години напред. Доста гнусен мурафет. Та това нещо вече го няма. Законът абсолютно забранява автоматичното подновяване на договорите, както беше досега.

При сключен срочен договор ("срочен" договор е всеки договор с точно фиксирана крайна дата, т.е. определен срок на продължителност - напр. 1 година) след изтичане срока на договора той се трансформира в безсрочен и при същите условия. Без изричното ми писмено съгласие е невъзможно автоматичното подновяване на договора за същия срок и при същите условия. Това означава, че договорът може да бъде прекратен във всеки един момент от страна и на потребителя, и на оператора, за което се изисква едномесечно предизвестие и не се дължат никакви неустойки.

Другата много важна точка от тази забрана за автоматично подновяване е, че никаква клауза или договор не може да й противоречи. Т.е. дори и по някаква причина между мен и мобилния оператор да има сключена уговорка в обратния смисъл - например писмено съм се съгласил договорът ми да се поднови автоматично, подобна клауза е абсолютно НЕДЕЙСТВИТЕЛНА, тя е правно нищо и не обвързва. Такава клауза, дори да я има на хартия, е несъществуваща и не създава права и задължения за страните. Всякакви такива уговорки се смятат за несключени и договорът действа между страните като безсрочен след изтичането на срока, за който е подписан.

Договорът ми е подновен преди влизане в сила на промените в закона

Прецакали са ви и са ви подновили договора автоматично без ваше съгласие преди началото на 2012 г. КРС излезе с решение по този повод и реши проблема. Тя постанови, че ако имам договор с мобилен оператор, който автоматично се е подновил БЕЗ ИЗРИЧНОТО СЪГЛАСИЕ НА ПОТРЕБИТЕЛЯ, независимо че това се е случило преди влизане промените в закона в сила (т.е. преди 2012 г.), той има същите права, описани по-горе. Това означава, че мога с едномесечно предизвестие да прекратя договора и няма да дължа никакви неустойки.

За общите условия

Мобилният оператор е длъжен да ги публикува на интернет страницата си или да ги постави на видно място в търговските обекти, където потребителите да могат свободно да се информират за тях.

NB! Общите условия имат сила спрямо мен като потребител само ако писмено съм се съгласил с тях!

При евентуална промяна по общите условия на оператора последният е длъжен в срок от 30 дни да уведоми потребителите си за промените. Те започват да действат за потребителя едва след изрично уведомяване. След надлежното уведомяване всеки потребител има правото да прекрати договора си с оператора, ако не е удовлетворен от внесените по общите условия промени - идеята е, че никой няма право да ви налага задължения едностранно.

Инициативата по прекратяване трябва да е на оператора, който е длъжен по закон да се съобрази и да предостави такава възможност на потребителите си, разбирай "Променяме общите условия, съгласни ли сте с тях, или желаете да прекратите договорните си отношения с нас?"

NB! Имам право на прекратяване, но само ако се ползвам от услугата, по която са внесените промени.

Право на отказ до 7 дни

Имам право да прекратя всеки новоподписан договор в срок от 7 дни, като не дължа нито неустойки, нито обяснения.

Неограничена възможност за пренасяне на номера към друг оператор

Независимо от сключения между мен и оператора договор, независимо от условията и от срока на договора имам право да прехвърля номера си към друг оператор. Заявката за преносимост трябва да бъде отправена към приемащия оператор. Дължи се обаче неустойка на първоначалния оператор, по договора, от който искам да се откажа, ако прехвърлям номера преди изтичане на установения по договор срок.

Принципът тук е, че не могат да ми откажат пренасяне на номера към друг мобилен оператор, но имат право да претендират неустойката по неизпълнения договор. Договорите трябва да се спазват добросъвестно и от двете страни.

При промяна на условията в договора - едностранно от страна на оператора

Основното, което трябва да знам в този случай е, че никой не може да ме задължи да плащам нещо, с което не съм се съгласил. На практика точно това се получава при едностранната промяна на договора само от страна на мобилния оператор.

Малко вероятно е в действителност да се случи, но все пак ако операторът предприеме такава стъпка и промени някое от условията на договора или увеличи някоя от дължимите такси, имам право в течение на един месец да се откажа едностранно от сключения договор - отново без да дължа никакви неустойки!

Какво да правя, ако тези мои права са нарушени?

В случай на нарушаване тези мои основни права ми е предоставена възможността да подам жалба до Комисия защита на потребителите (КЗП). КЗП поддържа интернет страница, на която могат да се подават виртуални жалби. Съответно, ако КЗП не помогнат, остава възможността за съдебен процес пред компетентния съд. КРС не е компетентен орган, който да се занимава с такива спорове.

#1 Ицо 24.10.2012 в 12:20:37

Ебати тъпото твърдение: "Никой не обича мобилните оператори" Интересно защо тогава всеки има мобилен телефон. Щом не ги обичаме да вземем да си говорим с индиански димни знаци Освен това трябва ли пък да обичам мобилните оператори ... или да обичам топлофикация ... или да обичам Лукойл ..... Ще обичам който си искам и обикновено това е човек ... или може куче, ама да обичам някоя си фирма по принцип е нонсенс.

#3 паяка 24.10.2012 в 12:39:46

Мен пък никога до сега не ме е прецаквал мобилен оператор. И едва ли е само защото внимавам когато чета информацията, която дават.

#6 The First 24.10.2012 в 18:16:30

Много ми е смешно когато разни хорица, на които единствения им досег с мобилен оператор е да са клиенти и никога не са задълбавали в темата, решават да се правят на специалисти. Какво означава това изречение: "никаква отчетност, пълен произвол, отвратителни "хватки" от сорта на надписване на сметки и автоматично подновяване на договорите..." Отчетност има и то доста пълна, тъй като винаги може да се изиска детайлна разпечатка за отминалия таксуващ период. По-детайлна отчетност от тази да видиш, кога, с кой, колко, за колко пари си говорил не знам. "Пълен произвол" не разбирам изобщо какво означава в контекста на статията. За автоматичното подновяване на договорите също не съм съгласен. Защо оператора да е виновен за това, че потребителя не си е направил труда да прочете 3 страници договор, в който ясно пише, че през целия период на договора може да се подаде предизвестие, с изключение на последните 30 дни /или поне такива бяха условията на един конкретен оператор/. Хората в България масово не четат документите под които си слагат подписа. Това е проблема. А не някаква клауза. За надписване на сметки е смешно да се говори изобщо. Тази нагласа сред хората, за съжаление, я има не само в България, а и почти навсякъде по света. Билинговите системи на операторите не позволяват външна намеса като добавяне на измислен разговор или удължаване на времетраенето. Това че на някой някоя отстъпка за даден период не е сработила и не са таксувани коректно разговори няма нищо общо с умишлено надписване на сметка. В общия случай такава грешка много лесно може да се види и коригира. На хората, за съжаление, им е много по-лесно да обвинят и напсуват веднага, вместо да се поинтересуват. Не забравяйте, че в 3-те оператора в БГ работят близо 10 000 българи. Наистина ли смятате, че всички тези хора са избирани със специален конкурс, в който критерия е да са безсърдечни и да крадат. Като добавим бройката на хората, които са минали и напуснали оператор в БГ бройката става много голяма. Няма как никой от тези хора да няма съвест и да не изобличи публично с доказателства "криминалната" дейност на операторите.

#7 John Smith 24.10.2012 в 18:26:59

До 5 и 6... моля за сканирани здравни книжки в pdf формат и линк към тях.

#9 The First 24.10.2012 в 18:45:47

Аз съм детайлно запознат с дейността на един от операторите, без да казвам кой, щото ще ме обвинят, че ми плащат и ме карат да ги пиша тия неща. В този оператор преподписването винаги е било за 1 година, без значение от първоначалната продължителност на договора. Съгласен съм и подкрепям премахването на тази клауза, защото объркваше много хора. Но все пак в договора е записано, че "договора се преподписва автоматично за 1 година, ако най-късно до 30 дни преди изтичането му няма пуснато писмено предизвестие". Възможно е някой хора да се объркат, ама според мен не е чак толкова неясно.

#10 The First 24.10.2012 в 18:49:03

Пак казвам, че за мен проблема идва от това, че масата в България изобщо не чете под какво се подписва. И в повечето случай не става дума за това, че не е разбрал клаузата, а защото се сетил по някое време през годината, че иска да спре картата, ама видиш ли лошия оператор, който изрично е написал какво да се направи за да я спреш, ти е подновил договора. Пък ако не е ясно кога да отидеш да пуснеш предизвестие може да се обадиш да питаш или да отидеш в магазин.

#17 The First 24.10.2012 в 22:32:03

Въх, Ванко, въх, ако ми говориш за неща случили се преди 10-12 години е някак смешно изобщо да се коментира. /въх/ Иначе в по-близкото минало съм виждал и повече от (!()!)(!) 7/седем/ (!)(!)(!) месеца (!)(!)(!) сметка на абонат с една и съща сума по простата причина, че човека си използваше безплатните минути за национални разговори, пакетите за смс и интернет. По този начин фактурата му съдържаше само месечните такси на плана, за смс-ти и интернета. Всеки път когато е имало някакъв супер "неразрешим" и "мистичен" случай обяснението е било елементарно и просто. От тук нататък зависи от човека дали ще го приеме или ще почне да храни, щото така му изнася!

#18 Оня Дето Го Трият 24.10.2012 в 22:35:19

Абе прави ми впечатление, че всеки месец в разпечатката имам по няколко сесии (по няколко стотинки, 4-5) моб. интернет, при положение, че заклевам се няма приложение, което да се свърва и причина да съм го ползвал.... Естествено не върви да ида да се разправям за тия 3-4-5 стотинки на месец, но при половин милион клиенти сумата като печалба от нищо за тоя оператор става прилична...

#19 The First 24.10.2012 в 22:38:00

Другата пълна глупост в тая статия е: "Първата съществена промяна беше фиксирането на максимален двегодишен срок на договорите." Пак в този мой любим оператор НЯМА договори с продължителност над 2 години от много, много време насам. Съвсем е друга и темата за така наречените протести, на които 6-мата полицаи бяха повече от протестиращите. Много се дразня когато някой гадае на кълбо и се изявява в национални медии. Тъй като това е някаква болна тема и дай сега тука да правим упражнения по нея.

#20 The First 24.10.2012 в 22:41:52

Оня Дето Го Трият, ако не ползваш интернет през телефона просто си изключи GPRS-a и проблем няма да имаш. Тарифиране по няколко стотинки се получава когато има активен GPRS на картата и отвориш за секунди приложение или браузър. Примерно, по грешка натиснеш някоя икона за приложение и веднага я затвориш отчита минимално количество kb.

#22 The First 24.10.2012 в 22:53:25

Да не говорим за много редки случай, като проблемите на някой по стари нокии, които като пратиш смс забиват и почват да генерират този последен смс към съответния номер до безкрай. И после обяснявай на този клиент, че оператора няма вина за това и проблема е в телефона. Ама като има пратени така 200 смс е много по-яко да почнеш да псуваш някой друг, вместо да приемеш, че никой няма вина за проблемите ти!

#23 Кака Мара 24.10.2012 в 23:11:54

Пу-пу-пу, успях щастливо да се оттърва от договор с М-тел...Сега съм щастлив притежател на Прима... Кееееф ноо, как да кажа, беше страшно- без право на прекратяване на договора( е ,признавам , с право , но ако успееш да се направиш на факир в измислените от въпросаната компания условия) , дори и ако ритнеш петалата ( за да пресека всякакви инсинуации още в зародиш ще отбележа, че съм човек , който чете и дребния шрифт в договора, преди да подпише.В някои случаи проб лемът е има ли алтернатива на това, което подписваш )

#25 The First 24.10.2012 в 23:59:07

Како, кои са по-точни тези въпросни измислени условия, за да ги разберем и ние и да можем да се изплъзнем от мрежите на лошите австрийски чичковци?

#26 The First 25.10.2012 в 00:14:44

А и прима пак е на МТел, така че не виждам особена разлика

#27 Battleground 25.10.2012 в 02:28:03

Аз имам сключен договор с Виваком за предоставяне на интернет, но понеже при нас телефоните са с антени, а не чрез кабел, в момента заплащам за стационарен телефон без да го ползвам. Телефона си стои на стената и дори не съм зареждал батерията! На въпроса защо трябва да заплащам и за този телефон ми беше отговорено, че той е свързан с линията ама въобще не е така. Той няма нищо общо с кабела, чрез който ми доставят интернет! Въпреки това, въпреки, че дори не го ползвам аз плащам всеки месец по 7.80 лв. за този тъп телефон. На скоро ми звънят и казват, че договора за телефона е изтекъл и трябва да го подновя в най-близкия център на Виваком... Допитах се до началника на (Отдел за работа с клиенти) чрез Фейсбук и човека ми обясни, че не съм длъжен да подписвам договор отново, а само си плащам таксите и толкова. Това ми осигурява "път за изход" във всеки един момент, след като вече не съм се подписвал! Нямат правото да подновят договора автоматично, но въпреки това, нямат правото и да ми изключат телефона или интернета като си плащам редовно. Така след дълъг разговор в центъра на Виваком със служителя и една псувня от моя страна, която той си заслужи с нахалното държание и отношение като, към някой много под неговото ниво... Заявих, че след като изтече договора и за интернет - Отивам там с модема, телефона, кабелите и всичко останало, хвърлям ги на масата, тегля им една за последно и се изнасям с "плавна скорост". Разбрах само от началника им, че нямат правото да Ви подновяват договора автоматично, но и нямат правото да спират доставката на услугите, след като си плащате. Нямат и правото да Ви задълажват да преподписвате договор! Сега ако имаше и начин да ги съдя за това, че плащах за скорост от 10Mbps пък получавах едва 4.7Mbps нямаше да се замисля дори, но за съжаление и там има вратичка в тяхна полза, която е описана в договора. Да не говорим за домашния телефон, който няма нищо общо с кабела чрез който ми доставят интернет, но нали пакета бил такъв... При всички случаи, закона позволява възпрепядстването на потребителите! А за упражнявания монополизъм от страна на мобилните оператори, въобще няма да споменавам защото всеки е наясно с това. Както и да е... След като ми изтече договора, като един много умен човек ще напусна Виваком завинаги, лишавайки ги от една, иначе мизерна сума ама като се сметне за годините напред, това си е чиста загуба. Още повече, че ще загубят лоялен абонат, който не е пропускал да си плати задълженията, дори много преди крайната дата, която е посочена.

Новините

Най-четените