Щурец и мравка или... последно за пенсиите

Нали помните тая басня. Тя ни учи, че трудът е важен. И че да пееш и свириш не е труд. Труд е да копаш, да садиш, да носиш чували с цимент и евентуално, ама много евентуално, още две - три неща. Максимум.

Когато колегите от Webcafe.bg ме попитаха дали искам да пиша по темата, първоначално замълчах многозначително. То всичко вече се изписа. От всяка възможна гледна точка.

После обаче се разрових във форумите. И бях потресен от гледната точка на читателите. Тогава реших да опитам и аз перото си. За едно последно десет. Като в белота.

Започвам

Как се става певец и музикант? Започва се на 5 годинки. В музикалната школа. 1 година теория - нарича се елементарна теория на музиката. Квинтов и квартов кръг, динамики, темпа, обертонова редица, ритъм, метрум, такт, размер.

На втората година се започва с някакъв инструмент. И пеене... нарича се солфеж, изпълняват се едногласни, двугласни, тригласни примери, правят се диктовки. Постепенно се навлиза в материята, свири се по няколко часа на ден. В осми клас отиваш в музикално училище, след това - консерватория.

Музикалното образование продължава общо около... 20 години. Накрая излизаш обучен, но без практика. И се почва наново. И така към тридесетата ти година си напълно готов и можеш да се наречеш музикант.

Свиренето е по 4 до 6 часа на ден. Само така се успява.

Край на теорията. Начало на трагедията.

Ти си обучен певец. Какво се случва с теб. Вариантите са няколко.

1. Ти си млада, атрактивна певица и ставаш любовница на Гошо Свинята, който ти плаща масрафа -клипове, корици на списания, ротации. Започват да валят участия и всичко е цветя и кебапчета.

2. Ти си порядъчно и олдскул възпитано момиче и не искаш така ... искаш с талант ... и пееш по пиано баровете за 70 лева на вечер - от 23 ч до 4 часа сутринта. Правиш песни, които сама си финансираш. И които не се въртят особено. Накрая раждаш 2 деца и ... ставаш даскал по пеене.

3. Ти си бунтар и оставаш в мазето, псувайки системата. Това е сигурен начин да не видиш участие до живот.

Такава е реалността. Как е било преди - по друг начин. Но не много различен.

Трябвало е да пробиеш през разни държавни комисии. Да получиш категоризация. Отново е било добре да си в добри отношения с Гошо Свинята, който тогава е бил шеф на някое АПК и мастит партиен деятел.

Но е имало много работа.

Имало е концертна дирекция. И много концерти. Аз ги помня. В родния ми Кюстендил имаше летен театър. Сега го няма. Там идваха "Щурците", "Сигнал", Лили Иванова, Тангра, LZ...

Пълнеше се с хора, трудно се намираха билети. Хората имаха нужда от тази поп-култура.

Сега поп-фолкът е заел тази ниша и пайнерките пълнят стадиони. С тая разлика, че напоследък концертите им са безплатни. Като част от генералната управленска директива с чалга и турски сериали да дозатъпят и без това бая затъпялото родно население, за да го управляват по-лесно.

Ще видим след 30-40 години дали и те, милите фолкаджийки, ще се пенсионират...

Защото и тяхната не е лесна. Поне на повечето от тях.

Трудът на музикантите

Имаше един дядо на село, който ме попита - момче, каква ти е професията. Свиря - викам. А той - ех, и аз свиря на двоянка като тресна 3 ракии. Питам те какво работиш.

Това е логиката. За това се разгоря този скандал.

Заради дълбокото убеждение на дребната българска душица, че пеенето не е работа.

"Че какво им е било. Социкони. Пеят на баровците, поркат уиски. А сега и пенсии искат."

Истината е, че хора като Лили Иванова не заслужават просто пенсии. А паметници.

Защото всички сме израснали с нейните песни. Защото доста от същите недоволници може да не знаят текста на химна на България, но знаят текста на "Детелини".

Кой помни предишния зам-министър на икономиката. Или предишния главен архитект на Пловдив...

А всички знаят "Моя страна, моя България" на Емил Димитров, нали?

Може ли човекът, написал тая песен, да е пенсионер с ... 68 лева пенсия. Единственият българин, член на съюза на френските композитори, е Емил Димитров.

Истината е следната. В момента, в който социализмът рухна и започна пост-социализмът, държавата се отърва най-напред от културата си. Музиканти, артисти, художници. Театри бяха превръщани в дискотеки и дарявани на провинциални велможи срещу жълти стотинки.

Кината бяха закрити, летните кина завъдиха змии и гущери.

А Гошо Свинята се преориентира от АПК и БКП в частния бизнес и капитализма.

И музикантите се спасиха - кой на кораби, кой в Норвегия, Швеция, Кипър.

А доста дори се преориентираха, започнаха да карат таксита, да работят някакви несвойствени неща.

Там, където купуването на хляб е проблем, място за концерти няма. Така и концертна дирекция оттече. А с нея и стажът на родните естрадни тогава певци.

Да се поровим в паниците им

"... да де, ама те са забавлявали Тодор Живков... имат апартаменти... пяли са на апарата на БКП..."

Това е лайтмотивът сега. Защо се оплаквали за пенсии. Нали и чистачките вземали малки пенсийки.

Истината е, че професията на певеца и поп-музиканта, за съжаление, включва в себе си и елемента -свирене на силните на деня. Така е и с актьорите, с балета.

Те са наемници. Срещу заплащане свирят навсякъде. Такава е професията.

А когато живееш в строй, в който силните не търпят отказ, нямаш избор. Свириш и пееш на заместник-шефа на БКП в Триград и ушите ти плющят.

Това значи ли, питам аз, че те (певците) са шайка негодници.

Да, Лили Иванова има огромен апартамент. Ама същата тая Лили Иванова до ден днешен пълни всяка зала, в която изнася концерт.

А знаете ли, че същите звезди са издавали плочи у нас и в бившия Съветски съюз и са имали такива тиражи, че за да ги постигне днес, Графа трябва да се прероди 143 пъти в себе си и 200 пъти в Белослава, за да дочака подобни продажби.

А кой е вземал отчисленията от тези плочи, знаете ли. Ами много просто - държавата. Музикантите и тогава, и сега авторски права не получават. Преди - заради строя. Днес - заради "Музикаутор".

А че "Сигнал" бяха отказали да свирят през 1982 г. на концерт в Бургас заради това, че ченгетата блъскаха публиката и това им костваше години в изолация. Никой не го споменава.

Истината за това противопоставяне е друга.

Хората, тия бедни и тъжни несретници, които купуват на седмица по 500 000 бройки от вестник "Уикенд", за да прочетат на първа страница, че Слави е гей, на трета - че Слави има 3 извънбрачни деца, а на 17-а, че Слави не е Слави, че това е Елвис, който се маскира като българин, винаги са потребявали продукта, наречен "естрада". Но после, за да не се почувстват тъпо, че има някакви там звезди, са плюели по тях - за разводи, сватби, кой бил гей, кой - импотентен.

И така е откакто се помня - вече 40 години.

Лили показвала с ръце колко развода имала. Васко бил с евтини кецове и бил гей. Йорданка била гадже на Фидел.

А когато чуете "Сбогом, моя любов" и "Камино", не ви ли се насълзяват очите.

Признайте си...

Кой къде е в хранителната верига

Леля Веска, чистачката, взема социална пенсия и едва крета. Така е. Леля Веска цял живот е блъскала и накрая не е дочакала нищо, докато шайка негодници опоскаха страната и я продадоха за скрап.

После взеха и милиони хонорари от самата държава като консултация за същото това опоскване и нагло, от парламента, показаха среден пръст на съгражданите си.

Историята на леля Веска не е ли като на естрадните певци. След като в продължение на десетки години бачкаха като "волове"(познато ли ви е това) се оказа, че няма да се пенсионират, защото стажът им не е бил приложен като принос към държавата.

Та каква е разликата между леля Веска и Лили Иванова.

Че и двете нямат особено значение за Родината според социалната ни система.

Да, сега Лили, Васко, "Сигнал"... сигурно ще получат ордени, за да им измислят там от неудобство, от кумова срама някакво основание да им подхвърлят някакви дребни кинти.

Макар че след държавните отличия, които напоследък получиха някои странни хора у нас, ордените на истински заслужилите звучат като софтпорно.

Леля Веска ще е прецакана във всеки един случай. Но тя се е прецакала - родила се е в България.

Както и ние.

В крайна сметка.

В крайна сметка сега нещата ще се поуталожат. Хората ще поплюят още малко, след това ще си пуснат някоя песен на същите тия, дето допреди малко са плюли. Ама няма да кажат на никой, ще твърдят, че слушат Хендел.

Естрададжиите... ги чакат нови катаклизми - кой е по-заслужил да вземе орден, кой не е.

Ще ги изпокарат на стари години, защото България има нужда от циркове.

После и това ще бъде забравено.

Слава богу, професията на музиканта вече става силно непопулярна у нас. В Консерваторията не могат да наберат достатъчно кандидати за специалностите, дори и за певческите. А за поп-фолк не ти трябва образование. Трябват ти цици.

И така мравката ще оцелее, щурецът ще изчезне. Постепенно, лека-полека. Както вдигат цената на тока- на час по лъжичка, за да не се усети много силно.

Накрая, когато отидете да си купите вестник "Шок" и "Уикенд" и продавачът ви каже, че вече не се издават поради липса на теми и герои за окепазяване, ще разберете, че с поп-културата се е свършило.

И последният ще загаси лампата.

Тогава ще останат само мравки.

И мравояди!!!

#9 Оня Дето Го Трият 07.09.2010 в 16:02:05

Не очаквах точно от Венци Мицов такова нещо, разочарован съм Венци, пич, голям си във всяко отношение, но в случая изглежда си пристрастен като музикант и разбира се грешиш! Казаха го вече, че приноса се определявъз основа на ОСИГУРОВКИ, а не на пълнене на зали. Щото други пък са пълнили стадиони. По тая логика пенсията на Кеца трябва да е 10 пъти по-малка от тази на някой десен бек на Левски от 60-те години примерно. Ми той е събирал повече хора, изнасял е представления (мачове) в чужбина, на леля Веска мъжа го е гледал редовно ... Парите от билети пак са отивали в държавата...тогава какво следва ? Та въпроса не е в жалките им пенсии, а в друго. Незнам дали чалгата е виновна за опростачването на нацията, но съм 1000 % убеден, че за общата посредственост във всичко т.нар. "естрада" има основен принос! И по тая причина съм дълбоко несъгласен дори 1 стотинка от мои осигуровки да отива при точно тия "творци".

#21 Оня Дето Го Трият 07.09.2010 в 21:42:38

@ Венци Мицов Добре бе пич, аз освен това, че са "пълнили зали" и държавата им прибрала парите, друг аргумент не видях да има. Обаче държавата (или някой друг) прибра парите на всички. А тия за да "пълнят зали" зад тях е имало много работни пчелички, които обаче на са папали на трапезата на властта, не са правили свирки на старците от Политбюро и не са прибирали тлъсти хонорари на ръка.... сега точно от тях да вземем, че да дадем на ония ? А дори да приемем, че заслужават нещо да им се даде, то начина по който го искат е безумно нагъл! Г-н Кеца стана христоматиен пример за нахалство вече... а как са се получили тия 400 концерта на година дето Щуреца говори за тях? Хайде издавайте албум вие и не се занимавай с популистки каузи

#23 Вожда на мравките 08.09.2010 в 11:24:43

Аз съм меломан между 50-60 годишен пръч Прочетох с интерес по-голяма част от коментариите. От както съм роден слушам Лилито, Емил и т.н. Но попитайте ме защо? Защото освен по радио Люксембург, ББС и други подобни заглушавани станции и нелегално внесени винилови плочи, не можеше да се чуе нищо друго освен нашата любима "естрада" (каквото и да означава тази дума). Та питам аз, а ако можеше........кой щеше да пълни стадионите - Бийтълс, Ролинг Стоунс, АЦ/ДЦ и много други некадърни западни музиканти или нашите "поп величия"? И те горките западни музканти само за едната пенсийка са музицирали и пяли. Предполагам, че по голяма част от вас знае, че един концерт не може да се осъществи само от певеца или групата. Има - декори,осветление,апаратура, реклама и т.н. На тези другите хорица, които са допринесли за осъществяването на концерта, как ли не им се е загубил трудовия стаж? Може би са взимали страхоти заплати и сега живота им е пей-здравей? А една плоча как ли се издаваше в онези години? Само по препоръка на партията и в тираж на който наистина Майкъл Джексън би завидял!!! А защо ли наистина на мен не ми дадоха едно апартаментче и на мен, като съм бил и сега съм все гл.счетоводител? Да бе и аз съм тръгнал да плача!!! Толкова съм си добре и тогава и сега. Особено тогава в една стаичка 4 човека - разкош и заплата 200 лв. пак разкош. Иска ми се да напиша още много други нещица за горките наши музикални величия, но самия мен ме хваща погнуса от цялата тази чалгария. А забравих, че и майките ви и бащите ви са работили цял живот и имат пенсия предполагам около 200-300 лева, та това си е цяло разхищение на социални средства. Дайте да им ги отрежем за да дадем на великаните с бивши хонорари в ония времена между 5000 и 10000 лева, с апартаменти и коли, със св---ки под масата и подобни благинки. Апропо на Васко Кеца (който уважавам като музикант) скоро му откриха недеклариран доход от 1 000 000 лева!!!

#29 Ema-2 08.09.2010 в 19:35:12

Ето това е една тема, в която написах моето мнение. "За пенсиите на просяците и бедните духом" в един сайт, създаден от Стойчо и Комитата. Позволявам си да копирам и пейстна моето лично мнение по въпроса за пенсиите на музикантите, чиито архиви били изгорели. "Чета и си мисля "това-онова". Аз самата години наред съм работила на хонорар и си пазех хонорарните листове. Член съм на творчески съюз, ама какво от това? За много хонорарите ми удържаха една трета от сумите защото такива бяха пропорциите и схемите. Това са си само хонорари, а удържаните суми са по същество данъчни удръжки. Нямат нищо общо с трудови осигуровки и това няма никаква ама никаква връзка с натрупването на суми за пенсия. Това си бяха суми за парично възнаграждение на творци "на свободна практика". Сега ми е много смешно когато чувам певците как се борят за пенсия. Били изнасяли концерти и могли били до доказват свои права с хонорарни листове. Когато аз си подавах документите в НОЙ, за да кандидатствам за моята си пенсия за възраст и трудов стаж по измислената схема за изискуем брой точки, показах и папката с хонорарните си листове, за да попитам дали мога да се надявам на някакви по-високи "цифри" в пенсията, ако приложа документи в които пише какви пари съм внасала по хонорарни листове . В НОИ ми се изсмяха и ми казаха, че едното няма нищо общо с другоото. И то си е така. Едно е да си работил на трудов договор, съгласно трудовото законодателство и съвсем друго е да работиш на договор за хонорар, което ти даваше свобода и доста повече възможности от всякакъв характер. Никога не си имал "работно време", а парите които си получавал, са били други по количество. Позволявал си си доста повече благини, пътувания, имоти и каквото още може да се купи с пари. Всъщност това как да работиш, е било въпрос на избор. Някой да е бил принуждаван с пистолет опрян на челото да ходи и да "пълни стадиони" с "почитатели"? Избрал си да го раздаваш "артист" и да разполагаш с повече пари, да пътуваш където си поискаш, да имаш много повече свободно време, а сега искаш да те пенсионират като останалите. Ама те били знаели нотите и били ходили на солфеж. А другите, които толкова години се трудят в не-по-малко творчески професии, те да не би да не са се обучавали? Ей така "от улицата" са решили да се занимават с изкуство и хоп - готово? Ама те били учили солфеж и ноти! И само музикантите ли сахората в изкуството, което е важно за културата на нацията? Де холан! И сега какво се оказа? Някои от бранша на музикалните изпълнители не си били плащали данъците за много стотици хиляди левове, тук таме и милиони, а пак и нямали били достойни пенсии. Не им стигат парите, ама за какво по-точно? Чудя се дали пък да не вземем да направим гражданско движение с надслов "Подарете на пълнилите стадиони и зали бедни музиканти с унизително ниски пенсии". Чудя се каква част от моята пенсия да пренасоча към фонда.

#31 Вожда на мравките 09.09.2010 в 09:21:45

Евала ти правя Венци Микофф. Интересно ми е дали не ми четеш и тълкуваш писанията ми, както дявола Библията. Изчетох си няколко пъти написаното от мен и не можах да открия и дума касаеща авторските права на нашите клети музиканти. Но след като си зачекнал темата, ще бъда по конкретен. Ако въпросните велики западни музиканти се слушаха и у нас (концерти, плочи и т.н.) неизплатените авторски права на нашите ептен щяха да клонят към нулата. Родината им ги изплащаше с друг вид облаги, които за другите бяха достижими след 20-30 години труд и плащане на някакви осигуровки, които незнайно къде след 10.11.89 г. изчезнаха. Но защо не ме опровергаеш в другите ми мои съждения, че наистина живота им беше пей-здравей по време на благия социализъм. И защо чак сега зареваха след 20 години след като "избухна прозападната революция"? Защо някои от тях не пробиват в наши дни и на външния пазар (както румънци,турци,сърби и др от нашата черга)?И още много защо, но имам работа и не ми се занимава в безмислени пререкания с теб. Апропо статията ти е написана добре, но клониш в посока, която аз не съм съгласен с теб! Това е гълъбе мой

#32 Ema-2 09.09.2010 в 09:45:25

Сещате ли се за певци, които си преживяват десетки години с една единствена песен, минавайки през всички видове празненства, все едно какъв е поводът?Дали е публично честване на Нова година, дали е дошъл някой световно известен политик или виш духовник, дали са поканени на фирмено парти или са поканени от група земляци зад граница, все едно и също с един и същи глас, с един и същи музикален съпровод, с един и същи изяден от молците сценичен костюм. Аз лично, като видя поредната повтарация на такава песен, се чувствам омерзена и си задавам въпроса: "Е как пък не взе да научи и поне още една песен?" Според вас, може ли човек да се пенсионира с една песен, па била тя изключително богата и обичана от маса хора? И да поговорим как зад паравана "музика", много хора си живуркат и се изживяват като изключително значими за обществото личности, които заслужават "повече". Мен едно време ме учеха, че във всяка работа трябва да има морал. А това да наричаш хората, които по една или друга причина са принудени да слушат какви ги свириш и пееш, "моите почитатели", на какво ви прилича? Дали пък всички са баш почитатели?

#33 gruh 09.09.2010 в 12:07:11

кое е това чудовище на снимката?

#34 Вожда на мравките 09.09.2010 в 12:31:14

Браво на Ема номер 32

#35 Вожда на мравките 09.09.2010 в 12:34:53

И още един път браво на Ема номер 29 Извинявай, ама го прочетох след като ти се зарадвах на написаното в номер 32

#36 Оня Дето Го Трият 09.09.2010 в 17:36:55

И аз съм браво за Ема (N: 29) ! Просто няма какво да се добави - точно така е!

#38 Ema-2 10.09.2010 в 11:42:39

Един малък откъс от”Малкият принц” на Екзюпери: „—О,о! Ето един почитател, който идва да ме посети! - викна отдалеч Суетният, щом съзря Малкият принц. Защото за суетните, другите хора са почитатели. —Добър ден- рече Малкият принц. – Имате чудновата шапка. —За да мога да поздравявам , когато ми ръкопляскат.......—Плесни едната си ръка в другата..” и тн. Живяхме в един строй с едни маниери и дадености. Преди двадесет години всичко се промени. Като се смеем „палачинката се обърна”. Просто взехме да мислим за повече неща, да работим по-яко и се наложи да станем по-далновидни. Ама някои си продължиха да живеят като през социализма. Пей сърце. Ама било имало някакво си нещо като „Пенсионно осигуряване”, абе, я не ме занимавайте с глупости! Отвреме на време, в телевизията гостуват по покана на водещите някои от музикалните познати личности. И като захванат да се хвалят, къде били летували, колко време били релаксирали, какви спа и хиалуронови процедури, последен писък на модата, си били позволявали като дребни глезотии, с чии маркови облекла си натъпкали куфарите, докато били на шопинг някои световно известни модни столици. Какво да ви кажа, повръща ми се. Други пък от поканените псуват на всяка дума, хилят се като олигодебили и се държат като расли в гората. Големите творци! А колко от тях са творци? Да изпееш някоя песен с твоя си глас и характерните ти либидуални извивки на тялото, творческа дейност ли е? Хонорарите , които си договаряш и вземаш, не ти ли заплащат този вид дейност, та публично заявяваш, че си ощетен и ти се полага пенсия? Полага се на категориите хора, които са направили нужното и години наред хем са работили, хем са си били уредили документно договорите за пенсионно осигуряване при определени условия. Къде жмаха музикантите през това време? Какво те направиха от своя страна, за да осигурят онова, за което сега чак са се сетили да плачат? При всичкото ми уважение към някои от тях, просто ги преценявам като жалки и забравили достоинството си хора. Сега Вежди Рашидов се кани да раздаде някакви ордени, а те пък щели били да донесат някакви пенсионни „дивиденти” за онези, които успеят да убедят съответните органи колко пропуснати ползи бил имали били от това, че на Концертна дирекция й били изгорели архивите. То пък само музикантите, са единствените българи , които в този период от време са пропуснати съществени за битието и за бъдещето им ползи! Как е възможно това? Да обвързват едното с другото. Това все едно да сравняваш несравними стойности , като например „червено” с „високо” или „вертикално” с „плътно”.

#39 джон арт 10.09.2010 в 11:49:21

само за сведение! 1. групата се казва "зегер & еванс". имат един-единствен хит - "2525". и си живеят вече повече от 40 години бейски благодарение на него! 2. през 1969 г. в уудсток се появи един музикант- ричи хейвън. не сте го и чували, нали? но от авторски си живее прекрасно до ден днешен. 3. не коментирайте неща, от които разбирате колкото чалгаджийка от музика! венци е прав въпреки оправданите си пристрастия! жертвах време да изчета внимателно всички коментари и рабрах, че времето ми е наистина и безвъзвратно пожертвано. не може да се сравнява различен труд, както не може да се кара бензинов автомобил с дизел или керосин. а ако не си живял в онова време- не давай мнение за неплатени осигуровки- това е социалистически НЕВЪЗМОЖНО!!! истината е, че тези, които плюете осигуряваха заплатите на купища други музиканти(напр. класиците), както и пенсиите им. поради което те сега не са в този кюп. а ако архивите са налице - т.е. - не са изгоряли - нека ги извадят! ще излязат на бял свят много любопитни факти...

#41 Вожда на мравките 10.09.2010 в 14:23:10

Джон Арт не ме разсмивай Нищо не си прочел от коментарите под теб или не си искал да вникнеш в тях. Колко е жалко, че даже сравняваш нашите естрадници с певци и музиканти, които са създали евъргрийни изпяти от хиляди други. И пак се хващате за жалките авторски права. Е и....какво ще се случи, ако си ги получаваха. Нищоооо, едно голямо нищоооо. По - долу аз бях писал, че те са си ги получли по друг начин - апартаменти, коли, огромни за оня времена хонорари (телевизия, концерти, халтура и т.н.) . А темата е за тяхните осигуровки, за които те самите са си били виновни за невнасянето им. И моля те, не ставай смешен, че в ония времена те са издържали, както ти ги наричаш "класиците". Единствено те излизаха на запад и бяха ценени и покрай тях държавата получаваше валута "по второ направление" - както тогава се казваше. Да прав си че не трябва да се сравнява дизел с керосин - баба Лили и Кеца с - Бийтълс и Елвис Пресли.

#42 Ema-2 10.09.2010 в 17:19:52

Когато решиш, че една-две създадени, изсвирени или само изпети от теб песни, ще се превърнат в "дойна крава" за цял живот и ще са достатъчни за "достойно" пенсиониране, тогава нещо не ти е в ред с "апетита".

#43 astroarch 10.09.2010 в 19:25:08

Въпросът не е в заслугите, а дали са си внасяли осигуровки. Защо простият народ да се пъне да "трупа стаж", а богоизбраните само да хленчат. Сега, когато трудно се намира работа, оставането на светло и плащането на осигуровките е единствено въпрос на чест. Аман от лигльовци...

Новините

Най-четените