Немски високоскоростен влак ще посети Великобритания за първи път следващия месец - като изпитание за директна жп връзка между Лондон и Франкфурт.
Движещият се с 320 км/ч влак, собственост на държавната железопътна компания на Германия - Deutsche Bahn (DB), ще влезе в главния терминал на St Pancras International на 19 октомври след първо пътуване през тунела под Ламанша - като директен конкурент на един от най-натоварените авиационни пазари в Европа.
Високотехнологичният произведен в Германия Inter City Express (ICE) 3 влак трябва да премине през тежки изпитания за безопасност при движението в тунел, преди да статира пълноценно обслужване на линията от Франкфурт, като вероятната стартова дата е определена за декември 2013 г.
Жп експерти очакват бъдещият влак да открие пред Великобритания нов пазар за железопътни пътувания и да окаже натиск върху тарифите за превози с Eurostar.
Говорител на Deutsche Bahn заяви: "DB са си поставили за цел да въведат високоскоростни пътнически железопътни превози между Лондон и Германия, подобрявайки връзката между двете страни. Обслужването на линията се очаква да започне в края на 2013 г.
Вече бележим напредък с безопасността, инфраструктурата и регулаторните органи в Европа, за да отговорим на всички необходими изисквания за пускането на тези влакове. Като част от работата ни по този въпрос ще проведем тестове на безопасността с ICE влак в тунела под Ламанша на 19 октомври, като демонстрираме след това влака същия ден в Лондон - на St Pancras."
Eurostar, линията до Париж и Брюксел, която действа от St Pancras, се радва на голяма популярност от дебюта си през 1994 г., като сега превозва повече от 9 млн. пътници и поема три четвърти от пазара на въздушни и жп превози между Лондон и столиците на Франция и Белгия.
DB обмисля маршрут, който ще стартира от Франкфурт - сърцето на финансовата индустрия на Германия - с възможни спирания на Кьолн и Брюксел по пътя до Лондон. Услугата се очаква да увеличи пазара на високоскоростни жп превози между Лондон и континента с около 10%, превозвайки повече от 1 млн. пътници годишно.
Анализаторът на железопътната индустрия Крис Чийк твърди, че тази стъпка допълнително ще засили позициите на пътуванията с влак на големи разстояния - за сметка на самолетите. "Това ще увеличи размерите на високоскоростния жп пазар между Лондон и Европа - и основният източник на пътници ще бъдат хора, отказващи се от полети", коментира той.
Говорител на Eurostar реагира оптимистично на потенциалната конкурентна заплаха за тяхната компания: "Това ще бъде много добра вест, тъй като в крайна сметка това ще доведе до ръст на пазара."
Запитана дали нов играч на пазара би довел до ползи за пътниците по маршрута до Брюксел, които в момента плащат само 69 британски лири за стандартен двупосочен билет - но биха могли да се надяват на дори още по-ниски тарифи, тя заяви: "Естествено, ще се конкурираме много енергично с каквито и да е конкуренти на пазара на железопътни превози."
Въпреки заплахата от нов играч, Eurostar вярват, че конкурентната заплаха от евтините авиокомпании като Ryanair вече поддържа ниски цените на пътуванията с влак през Ламанша.
Обаче линия между Лондон и Франкфурт също така ще подложи на изпитание максимата в бизнеса със скоростни превози, че пътуването с влак трябва да не трае повече от четири часа, за да се конкурира с авиокомпаниите. Пътуването между двата най-големи финансови центъра на Евопа би отнело между четири и пет часа, като DB се надява привлекателността на високоскоростния Интернет достъп и липсата на тежки мерки за сигурност като тези по летищата да изкушат важния пазар на пътуващите по бизнес-въпроси.
Говорител на High Speed One, притежател и оператор на железопътната връзка през тунела на Ламанша, заяви, че линията би могла да използва високоскоростния терминал в Стратфорд, Източен Лондон, за да обхване бизнес-пазара на Канъри Уорф и Ситито.
"Моделът на избор на спирки за какъвто и да е маршрут Франкфурт-Лондон още не е потвърден, но след олимпиадата ще има още по-привлекателни мотиви за международните линии да започнат да използват Stratford International - не само пътуващите за развлечение, но и бизнесмените, като се имат предвид близките транспортни връзки."
Службите за безопасност на тунела под Ламанша вече са облекчили регулациите, което ще улесни DB да изпълнява редовна линия между Лондон и Франкфурт. ICE3 влакът ще трябва да бъде с дължина 375m, за да бъде възможно предната и задната му врати да се свързват с аварийните изходи в тунелите на влака, които се свързват с централен сервизен тунел, използван в случай на евакуация при критични случаи.
Изходите са на разстояние 375 м, от което и следва изискването влаковете да са с тази дължина. Тъй като влакът на DB ще бъде съставен от два локомотива, скачени заедно, а пътниците поради това няма да могат да преминават през цялата дължина на влака, фирмата трябва да успее да докаже, че може да евакуира хората от който и да е от краищата на влака без сериозни проблеми.
Ричард Клифтън, ръководител на британската делегация в Службата за безопасност на тунела под Ламанша (CTSA) заяви, че DB трябва да докаже, че различната конфигурация на техния влак няма да бъде спънка при евакуация. От отварянето на тунела през 1994 г. в него на три пъти е възниквал пожар. "От Deutsche Bahn зависи да осигури предложения как да бъде евакуиран влакът. DB трябва да демонстрира система за евакуация от по-къс влак, или от такъв, който няма проходен коридор, която да не понижава нивото на безопасност", заяви той.
Планираното от Deutsche Bahn тестово пускане на ICE през тунела под Ламанша до Лондон е интересно решение, потенциален предшественик на директна линия Франкфурт-Кьолн-Лондон. Тя би се възползвала от новите регулации в ЕС, влезли в сила тази година, според които всеки с подходящи лицензи може да бъде оператор на международна жп линия в рамките на ЕС.
DB вече предлагат резервации за пътувания от Лондон до Кьолн в сътрудничество с Eurostar, но смяната на влакове в Брюксел означава време на пътуване от четири и половина до пет и половина часа.
Директна връзка с влак би ограничила пътуването от Лондон до Кьолн до 3 часа и 55 минути. Това би направило линията конкурентоспособна с въздушните превози не само като скорост и удобство, но и като комфорт - ICE влаковете на DB са сред най-удобните в света, проектирани така, че да изкушават немските бизнесмени да слязат от своите лимузини BMW и Mercedes, с гнезда за захранване на лаптопи до всяка седалка и WiFi по много от маршрутите. А използвайки като ориенти настоящите тарифи на DB за пътувания с ICE до съседни страни, е логично да се очаква линия Лондон-Кьолн или Лондон-Франкфурт да струва много достъпните 49 евро или дори 39 евро в една посока, без нужда да се плаща допълнителната стойност на транспорта до и от летищата. Накратко това е ход, който европейските пътници ще приемат с отворени обятия.
Дали пък следващата стъпка няма да е директна линия Лондон-Амстердам за 3 часа и 50 минути?
А какво ще стане когато падне шенген и новите европейци започнат да хвърлят камъни по влака?
Tе се движат толкова бързо,че той докато метне камъка влака ще е офейкал