Знаете ли кой е Виктор Цой?
Ще помогна - това е вокалът на група "Кино", легендарна руска група от 80-те години на 20 век. Времето на перестройката.
Виктор Цой толкова дразни властите със своите смели песни, със своето влияние над неформална Русия, че накрая умира по изключително странен начин. Толкова странен, че до ден днешен руснаците са убедени, че Цой е убит.
Глей го па тоя - ще кажат сега многоуважаемите читатели на Webcafe.bg. Нерде авторско право в България, нерде Виктор Цой.
Да, уважаеми читатели. Двете нямат нищо общо. За съжаление!!!
А знаете ли кой е Графа, дами и господа? Ще помогна - това е един певец с кадифен глас, който пее баладки, прилича удивително на Енрике Иглесиас и... въпреки че го въртят постоянно по радиостанциите, не мога да запомня нито една негова мелодия. Той е харесван от статуквото, няма проблемите на Виктор Цой и никога няма да ги има, пее по частни партита и ни залива с клипове и вип новини.
Той е обект на тази статия. Цой не е... Лека му пръст и вечна му памет.
И така... Да отпочваме...
Бунтът на организациите
И настана бунтовно време. Всички вкупом се надигнаха и гракнаха - ще разкарат Член 26...
Хахаха... Объркахте ли се напълно, скъпи читатели? Сега започвам отначало, за да схванете какво се случва с новия проектозакон за авторското право.
Само преди дни мастити родни дейци на организациите "Музикаутор" (понеже със сигурност не знаете какво е това, това е оная организация, която лятото искаше пари от кмета на Каварна Цонко Цонев за рок-фестивал, на който той не е промоутър), "Копи БГ" и някакви тям подобни ревнаха, че мнозинството желае да разкара от новия закон за авторски права член 26.
В този член иде реч, че от всеки закупен празен диск и офис консуматив се удържа процент за авторски права. Поради вероятната презумпция, че който си купува празни дискове, най-вероятно ще си запише на тях я Галка от Каризма, я Графа, я група ТЕ.
Воят бе толкова силен, че дори няколко медии го отразиха. Което в случаи като този с несъществуващия български шоубизнес бе сериозно постижение.
Боже, рекоха си някои развълнувани и лековерни хорица... Нещо се случва - кинаджиите протестираха, музикантите - също. Дали пък няма наченки на гражданско общество!
От другата страна скочиха от АБРО (Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори) - те пък рекоха: "Вие взимате от нас пари... А от кръчмите, където се свири БГ музика, не прибирате и лев. А нашите пари стигат ли до авторите?!"
И настана какафония. Кой крив, кой прав... Никой не можа да вдене. Но настанаха бунтовни дни...
Кой крив - кой прав?
Тук завършва информационната част на моето писание. И започва трагедията.
Вероятно мнозина от вас са се чудели и неведнъж са си задавали въпроса - абе, защо, аджеба, по радиото се въртят 6-7 песни на 3-4 изпълнители? Защо, когато раздават годишни награди, винаги познаваме кой ще ги вземе?
Защо на Евровизия се класираме винаги предпоследни и защо 4 месеца преди началото на поредния конкурс за българска песен в този форум всички знаем коя ще е тя - и кой ще бъде изпълнителят, който ще се класира.
Ако попитате някой шеф на радиостанция, той ще ви отвърне - ами то друго няма. Но истината е друга. Всяка голяма радиостанция завърта съответната песен само ако... изпълнителят си плати.
Даже нещо повече - радиата имат официални тарифи за платена ротация. В едно голямо радио преди 2 години тя беше към 700 лева на седмица, сега може да е повече или по-малко, в зависимост дали кризата е ударила и тези тарифи.
Логично следва да се предположи, че тези, които имат пари, виждат бял свят. А както е казал Гьобелс - една лъжа, повторена 200 пъти става истина. За това, скъпи читатели, песни, които в една нормална държава биха видели ефир само през крив макарон, у нас се превръщат в хитове.
Недоказуемо - ще кажете вие. Не е така. Проверете сами - 90% от българските песни в ротация са я рекламни на Нескафе "три в едно", я на водка "Мери Джейн". Останалите са платени я от богато гадже, я от още по-богато гей-гадже.
В крайна сметка се получава следното - хората, които си плащат, за да ги въртят... ще очакват и възвръщаемост на инвестициите си, нали така. Ето тук авторските права биха могли да върнат парите на изпълнителите и техните спонсори.
Забелязвате, че не говорим за телевизиите. Не че не са ни интересни - просто те не са част от тая игра заради факта, че не въртят родна музика. За добро или за лошо...
Кой има интерес от статуквото
Във всеки случай от това статукво слушателите нямат интерес. Силно се съмнявам, че ако ви накарам да ми изтананикате песен на Сантра и Кристо, ще успеете да го направите. Колкото и да са я въртяли в прайм-тайма.
Още по-сериозно се съмнявам, че някой помни кой за какво получи награда в последните церемонии на БГ Радио - Графа за текст ли беше, Миро за музика ли, Галка - за виртуозно пеене и невероятно сценично поведение ли. Тия 5-6 героя на статуквото са толкова взаимозаменяеми, че ги обединява само едно - всеки от тях би заел предпоследно място на всеки възможен конкурс извън произволна граница на бедната ни родина.
А най-силно се съмнявам, че някой ще си запише диск с албума на Стратия или последния сингъл на Галка, просто защото колкото и да сте измъчени в последните години, едва ли сте се превърнали в мазохисти.
Добре, а къде са новите лица.
Веднъж попитах в ефир шефката на БГ Радио Анна-Мария Тонкова защо не правят предаване за ъндърграунда. Нали са медия, занимаваща се само с българска музика.
Тя отвърна - ами то ъндърграундът не става за радио.
Което е пълен майтап. Защото никой не се интересува да търси новите лица. Действащото в момента статукво е достатъчно доходоносно за медиите, че да се занимават с някакви нови и неизвестни територии.
И резултатът е налице, защото въртенето на едно и също втръсва.
От друга страна в поп-фолка има огромно разнообразие на нови гърли. Защо тогава мнозина се сърдят, че чалгията отдавна е победила поп-музиката и рока?
За чии права да се борим
И сега да се върнем в началото. Ако бяхме нормална страна... Ако музиката беше реално отражение (по марксистки) на действителността, щяхме да скочим дружно и да ревнем - оставете ни изпълнителите на мира, те правят качествена музика, която харесваме и искаме да печелят, да са богати, да карат Мазератита и да наемат по 700 души екипи за турнетата си. Нека прибират отчисления от дискове, флашки, харддискове и всякакви подобни носители.
Обаче ние не сме такава държава.
И сега искам да попитам хората, които реват.
Защо не стигнете докрай в протестите си? Защо не напишете песен против правителството и не излезете на площада да проверите дали "многобройната ви маса от фенове" не е с вас? Защо треперите като болни от Паркинсон - да не би да обидите някой властимащ или баровец, с което ще секнат свиренетата ви по частните партита на родните тунеядци.
Къде е българският Кърт Кобейн, който да се обеси, защото музиката му е станала част от статуквото? Къде е българският Боно да звънне на президента по време на концерт и да го направи на две стотинки пред погледа на 50 000 души? Къде са българските Секс Пистълс да запеят - Боже, пази Бойко и неговия милиционерски режим...
Такива хора в родната поп и рок музика няма от времето на Димитър Воев и Любо Малковски насам. А тогава нямаше дори закон за авторското право. Но мозъците на творците не се хранят от законите. И от член 26, за който сега гилдията орева орталъка.
Истината е, че от социалистическата цензура се отървахме рязко. И попаднахме в друг, много по-гаден капан - този на хората без топки. На тия, които леят мазните си вопли в радиоефира и очакват народната любов...
А сега да се върнем в началото. Искам да видя българския Виктор Цой. Човек, който да създава бунт с музиката си. Както дядовците Ролинг Стоунс все още носят бунта в себе си. Както дори една Лейди Гага, която носи бунта и провокацията.
Искам на гилдията да спрат да гледат като на пасмина от беззъби плазмодии, които за жълти стотинки обслужват орално целия ни пишман-елит.
И тогава ще повярвам във всички каузи - и на Музикаутор, и на Копи, Пейст, АБРО и прочие неясни и нефункциониращи фантоми с много шефове. Нещо повече - ще купя нарочно 4000 празни диска, за да подпомогна родната поп и рок индустрия...
Докато я карате по старому обаче вашата битка няма да е моя.
Без уважение: авторчето...
евала!
Да, "вдигна се толкова шум", че поблема го отрази една-единствена медия - моята. Къде ги видя "няколкото" медии, незнам. При по-задълбочен интерес по темата - можеш да се свържеш с мен. Един път да съм на повече от 70% съгласен с тезите ти.
По пронцип Г-н Мицов никога не ми е харесвал като автор, но този път поздравления. Не че нещо ще се промени. Но българските музикални звезди са "лайнояди" (с огромно извинение) и жалки смешници. Организациите за защита на интелектуалната собственост дерът бизнеса по няколко пъти за едно и също и в крайна сметка насреща няма нищо. Пълно безумие!
Респект! Правдиво!
Статията като цяло е прекрасна! Но си струва да се припомни неодавнашната позиция на Венци Мицов относно пенсиите за гилдията. Именно днешния Граф и Галка са аналогa на вчерашните Кец и Лили..... и всички те накуп и еднакво имат явна вина за цялостната посредственост наоколо, дори смея да твърдя по-голяма от силиконките във фолк жанра. Там поне се забелязва някакво развитие, за бизнеса да не говорим.... Та не че има много връзка в случая, но ми става смешно как за тези, които сега осмива покрай авторските права, преди по-малко от месец Мицов твърдеше, че трябва да заделяме по някои лев за пенсии като цвят на нацията....
преди време, в радиото, в което работех поканих петя павлова(пети пол, ако някой предпочита) по повод нова песен, която беше записала. след предаването се заговорихме за разни неща, стари преживявания, общи приятели и познати... с нас беше и музикалния директор. в един момент петя го попита: (цитирам по памет) "не може ли да си платя, за да излъчвате по- често моята песен?" отговорът съм го запомнил, защото беше образец на английско отношение (радиото беше наполовина собственост на англичани): това е платен хеви ротейшън, ЗАБРАНЕНО Е! е, защо в нормалните страни е забранено (не вярвам да са променили правилата заради кризата), а тук вече не е? ана-мария е приятелче, но не мога да се съглася с подхода й. май няма никога да надмогне бенерейския манталитет... искам само да напомня, че музиката се раздвижи сериозно в края на 80-те, когато на светло излязоха ъндърграунд изпълнителите. милена, воев с нова генерация, кале, клас, ахат... списъкът е много дълъг. лошото е, че част от тях вече не са между нас (и преносно, и буквално), а други са станали част от статуквото. но ако не смееш да се опълчиш срещу пошлата система, какво те отличава от чалгаджийките, които печелят хонорар за участие на сцена и три-четири за свирки под масата? васко, приятелю, съгласен съм до голяма степен с теб, но както казах и в друг свой коментар - докато не разрушим наследените от тоталитарното минало структури, няма да имаме полезен ход. знаем приказката за стария бардак и новите моделки - пардон - манекенки - пардон чалгаджийки... абе все някакви курви бяха... не можеш да решаваш кардинални въпроси на една маса с хора от миналото. и борбата не е да влезеш в някаква организация, и да си свиркаш докато си гледаш кефа (като жоро пеев, примерно), а да се създаде нова организация, с нови хора , с качествено ново мислене и с невъзможност за застояване там. с възможност обаче за скъсяване на пътя между изпълнителите и тези хора. много варианти има, но всички добри не са еволюционни, а РЕволюционни. но докато някои ги е страх, а венци - не - революцията ще я наблюдаваме през валдхорна.
Здравейте и от мен! Според мен истината за жалост е в самия манталитет и по-скоро тази част от манталитета, в която всеки гледа своята паница... Конкретно за ъндърграунда в България, всички музиканти или групи са принудени да действат или да се справят сами, било то с организиране на дати за свирене или запис... Няма никаква подкрепа от никъде, защото дори тези, които уж много ги е грижа за българската музика, продължават да гледат в собствената си паница и не правят нищо, за да открият и побутнат българските таланти, защото несъмнено в България има такива! Член 26 е един от проблемите, но не е най-големия проблем. Защо някои от по-успелите (едно време ъндърграунд) нашумели музиканти (не казвам всички) не е направил нещо, с което да се помогне на изпълнителите? Повечето от тях просто са си отворили заведенията за жива музика, където да викат БГ банди и им дават мижави хонорари.. Никой не го е грижа за ъндърграунда (а може би така трябва за да е истински ъндърграунд), но определено може да се направи повече, освен чрез промяна/забрана на някои неща и закони, така и, за жалост, с наливане на поне някакви пари там, където си заслужава, в самия музикален бизнес например... Относно медиите и конкретно телевизиите.. Къде искате да се пуска повече БГ музика?? Може би по Дъ Войс!? Ми не мерси, хората с някой лев повече и различно мислене не трябва да си отварят кръчми, ами да правят лейбъли ииии може би е време да се направи някаква медия... Какво мислите? С уважение.. Радо.
И ние от група "Твърд Кур За Сички" искаме пари от всяка флашка и всяка ролка тоалетна хартия на която някой може да си запише текстовете ни! ИСКАМЕ СИ ПАРИТЕ!!! http://soundcloud.com/tkzs/kur-za-vaso-giurov
васо, винаги съм се чудил що си с тия паразити музикаутор или и на тебе ти е взета по някое време душицата... граждани, бъдете бдителни! разграничавайте строго творците и музикалната индустрия. те имат общо колкото пословичните магаре и космос. едните са предмет на културата и духовността, другите - единствено на икономиката. едните са хора с послание, другите - производители на продукт. и тъй нататък. горе член 26, ниски тарифи и висока събираемост. а воев е извън уравнението. той е, най-малкото, културно достояние на човечеството. а и при кого да идат "парите" (жълти стотинки от дискове или от това, че някой, о боже, е пуснал на хората нова генерация)? при нели? ткзс, браво.
Венци, Васил Гюров не е "китарист", той е институция. Доказано име, доказан музикант, доказан творец. Само той поддържа духа, който нашето поколение обича - духа на Воев и истинската "Нова генерация", духа на бунта, на "Ревю", на 1968-ма....
Извинявай тогава. Не съм разбрал.
Точна статия. Влизам не за да го кажа, а защото харесвам Цой и искам да ви пусна един негов текст, ей така чисто образователно. Цой загива много рано сутринта, отивайки на риболов. По една случайност не е взел и сина си, въпреки че е възнамерявал. Възможно е да е заспал, но не е сигурно. Троллейбус Мое место слева, и я должен там сесть, Не пойму, почему мне так холодно здесь, Я не знаком с соседом, хоть мы вместе уж год. И мы тонем, хотя каждый знает, где брод. И каждый с надеждой глядит в потолок Троллейбуса, который идет на восток. Троллейбуса, который идет на восток. Троллейбуса, который... Все люди - братья, мы - седьмая вода, И мы едем, не знаю, зачем и куда. Мой сосед не может, он хочет уйти, Но он не может уйти, он не знает пути, И вот мы гадаем, какой может быть прок В троллейбусе, который идет на восток. В кабине нет шофера, но троллейбус идет, И мотор заржавел, но мы едем вперед, Мы сидим не дыша, смотрим туда, Где на долю секунды показалась звезда, Мы молчим, но мы знаем, нам в этом помог, Троллейбус, который идет на восток.
Здравейте приятели!!! Привет от слънчев Лом! Позволявам си да се включа по темата, ,макар да виждам, че повечето, който са написали по нещичко са я хора на изкуството, я уважавани безделници. Мен лично не ме интересува много музиката, като ме стегне душата пускам я Сашо Романа, я Весна от класическия й период, но ме смущава една аналогия. Ще замоля учените участници в този своеобразен форум да ми кажат ако с мъжа ми започнем бизнес по внос на запалки ще плащаме ли нещо компенсационно на производителите на цигари, защото с тия запалки сигурно ще си палят цигарите и разни тарикати, дето пушат контрабанда(( Тези Музикаутор каква част от възнаграждението по този чл. 26 дават на Риана?!?!Питам, защото дъщерята и племенничката са се нещо извратили и искат да им записваме на празни дискове чурна музика, вместо Антибиотика(( То им е за главата де, ама предпочитат и някакъв персонаж Джъстин пред Руши Виденлиев!!! А сега един поздрав за всички почитатели на стойностната музика: http://www.vbox7.com/play:2b16c666 Ей това всеки би си го записал пиратски, евала че е измислен начин да си платим))