Един познат се оплакваше тези дни, че по-тъпа и безидейна предизборна кампания не бил виждал. Човекът има много конкретно основание да го твърди.
Организатор е на музикални събития и всеки път, когато разлепвал плакати за предстоящето гостуване на група, която рядко може да се види у нас, час по-късно пристигал тип с кофа и четка и покривал плакатите му с плътен слой усмихнати физиономии на кандидат-президент. Малко след това идвал друг, който на свой ред бързо и технично слагал образа на противниковия кандидат.
Надпреварата се повтаряла, докато стената набъбнела до неузнаваемост, а от анонсите за музикалното събитие не останел и милиметър.
„Имам чувството, че това лепене е най-важното за предизборните щабове, нищо по-креативно, нищо по-умно или забавно не можаха да измислят политическите пиари" - в крайна сметка обобщава унило познатият ни.
Трябва да се съгласим с него, не мислите ли. Ако срещите с труженици, апатичните дебати и абстрактните ангажименти бяха някак си очаквани, то графичните решения и слоганите на основните играчи в тези избори удариха дъното на скуката и посредстевността. Те съществуваха само защото формално изборите изискват такъв атрибут.
Ако познавате някого, чийто вот е повлиян от благия поглед на кандидата и изречение като "Градим България","Идва нов ден" или "Гласът на хората има значение", поздравете го специално от нас. Човек с толкова занижен критерий вероятно е щастливец.
Далеч сме от мисълта, че мотото на кандидата или способността му да придаде малко по-обятелен вид на канцеларското си излъчване, могат да променят нещо, особено в България.
Ако си спомняте шегата от знаменития филм на Бари Левинсън „Да разлаем кучетата" - имиджът на президента беше спасен от серия ефектни трикове, докато официалните анализатори отдадоха факта на ключовото послание „Да не сменяме конете по средата на потока".
И точно защото мотото е толкова незначително, би могло да се помисли за нещо оригинално, провокативно и дори забавно. Джими Картър не спечели изборите заради слогата „Не само фъстъци", още по-малко пък Клинтън взе първия си мандат благодарение на фразата „Икономиката, глупако". И все пак свежото и нестандратното винаги помага. Изобщо няма нужда да отваряме дума за постерите на Шепърд Феърли и ролята им в кампанията на Обама.
Странно, когато става дума за продажбата на бира, перилен препарат или вафли, копирайтърите у нас могат да измислят удивително хитри изречения. Те обаче или не са допускани, или са нежелани, когато нещата опрат да ни се пробута държавен глава. А може би специалистите по политически маркетинг просто толкова си могат. В такъв случай ще им напомним: „Посланието, глупако", хайде напънете се малко следващия път, че наистина страшно взе да доскучава по тия места.
Особено, като сте решили да скривате с глупавите си плакати анонсите за свестните концерти.