Десетки хиляди украинци продължават да живеят в палатковия лагер в центъра на Киев и да издигат лозунги, призоваващи за демокрация, свобода и върховенство на закона. Преди няколко месеца руските протестиращи направиха същото в Москва.
Руските демонстранти не бяха толкова амбициозни, та да смятат, че благодарение на числеността си могат да свалят правителство, но стремежите им не бяха различни от тези на украинските им събратя.
Този паралел е само една илюстрация за заблудата в схващането, и по-точно предразсъдъка, че случващото се на улиците в центъра Киев се върти около "европейските ценности", които са чужди на Русия, и че Украйна отново е изправена пред цивилизационен избор между Европа и Русия.
Идеята, че Украйна трябва да бъде откъсната от всякакви връзки с Русия, бе първата грешка зад нескопосания и провокативен подход на Европейския съюз към Украйна при т.нар. "източно партньорство". Инициативата за партньорството дойде от шведа Карл Билд и поляка Радек Шикорски - двама от най-антируски настроените и нападателни външни министри в ЕС.
Дори след като тя беше приета от ЕС през 2009 г., те продължиха да се самоизтъкват като нейни главни радетели, вместо да оставят това на по-дипломатичната Катрин Аштън и на еврокомисаря по разширяването Щефан Фюле.
Неслучайно идеите на Билд-Шикорски избледняха, докато надеждите на НАТО да привлече Украйна в постоянно разширяващия се атлантически алианс се топяха поради нежеланието на повечето украинци да вземат страна в новата Студена война на Запада срещу Русия. Вместо това Украйна избра неутралитета.
След като разширяването на НАТО се отложи, новият фокус на "ястребите" стана предлагането на европейски перспективи на шест бивши съветски републики - от Азербайджан до Украйна. Това е класически случай на игра с нулев сбор, възприета и от Русия, която наскоро създаде конкурентен Евразийски съюз със същите потенциални членове - бивши съветски републики, а също централноазиатските "станове" (Казахстан, Кирзгизстан, Туркменистан, Таджикистан и Узбекистан).
Украйна дълго време е била сложна съставна структура. Тази година се отбелязва 1025-годишнината от създаването на Киевска Рус - събирането на източнославянски племена, обединени от християнството - което напомня, че много славяни все още смятат Киев за първопрестолния град на Русия, много години преди Москва. Западните части на днешна Украйна по-късно стават част от територията на Австро-Унгарската империя, а източната част е попада под управлението на руските царе. Разцеплението на православие и католицизъм поражда още повече разделения.
Двадесет години след разпадането на Съветския съюз и появата на независима Украйна, икономиката на страната е в почти равна степен свързана с Русия и с ЕС. Стокообменът й с ЕС е точно такъв, какъвто е и с Русия, като в търговията и с двата партньора има еднакъв дефицит, понеже износът превишава вноса.
Логичното послание, идващо от историята, политиката и настоящата икономика, със сигурност е, че Украйна трябва да бъде оставена да сътрудничи и с двете страни без да се затръшват врати. ЕС даже постоянно подчертава пред властите в Киев, че дори да подпишат споразумение за асоцииране с ЕС (пълноправното членство не е на невен ред), това няма да е несъвместимо в членството на страната и в Евразийския съюз.
Когато украинският президент Виктор Янукович се отказа от споразумението, което се очакваше да подпише на срещата на върха на ЕС във Вилнюс, изненадваща беше не толкова внезапната промяна в становището му, а по-скоро фактът, че беше продължил да преговаря с Брюксел толкова дълго.
Руският президент Владимир Путин предизвика този пълен обрат, заплашвайки Украйна с икономически санкции, но и тук странното беше, че руският лидер не е реагирал на европейската твърда линия по-рано.
Сравнение с Грузия би било поучително. Когато малката кавказка република се ръководеше от създаващия конфронтация върл привърженик на НАТО Михаил Саакашвили, Кремъл едва изтърпя онова, което той правеше. След оттеглянето му Путин прие подписа на Грузия на срещата във Вилнюс по сходно споразумение с ЕС като предложеното на Украйна, като същевременно подобри руските търговски отношения с Грузия.
Със задълбочаването на кризата Янукович продължава да се опитва да работи едновременно с Москва и с Брюксел. Той изпрати делегации и в двете посоки. Може да изглежда като неумел опит за измъкване на пари, като се използва изкуствената схватка, насърчавана от Брюксел, но Янукович не разполага с алтернатива.
Споразумението с ЕС не предлага бюджетни облекчения, но е свързано със сделка с Международния валутен фонд, който ще отпусне пари, ако Украйна приеме неговите условия за закриване на промишлени и други дъщерни фирми. Русия предлага евтин газ.
Най-спешното изискване е по-скоро политическо, отколкото икономическо: как да се прекрати противоборството по улиците. Янукович е прав да не подава оставка, както настояват най-крайните му опоненти. Той би станал жертва на "проклятието от Кайро", където избраните лидери биват сваляни от власт от тълпата.
Уличният бунт срещу Слободан Милошевич в Белград през 2000 г. и Оранжевата революция в Киев през 2004 г. бяха предизвикани от изборни измами. Случилото се в Египет тази година обаче не беше, макар че недемократичното му ехо миналия месец стигна до Банкок, а сега и до Киев.
Голямата част от украинския постсъветски елит нито мисли за реформи, нито е истински обвързан с демокрацията. Олигарсите и медиите, които те контролират, играят значителна роля и от двете страни на киевските барикади. Янукович обаче беше излъчен на избори, признати за честни и справедливи.
Под натиска на трима бивши украински президенти, той призова за национален диалог с водачи на гражданското общество. Ако доведе до освобождаването на задържани, до прекратяване на окупацията на обществени сгради от протестиращите и до договаряне на правила за изборите през 2015 г., то той бил ползотворен.
В по-широк план Янукович предложи тристранни преговори с Русия и ЕС - линия, която Кремъл подкрепя. ЕС би трябвало да отхвърли надменния коментар на Карл Билд "За какво има да се преговаря?" и да приеме идеята. В противен случай днешната криза скоро ще се повтори.
Если протесты не достигнут цели, все это не будет иметь значения, так как западным правительствам не придется выполнять свои обещания. Однако если оппозиция вынудит Януковича подать в отставку и придет к власти, ситуация резко изменится. Внезапно окажется, что от Запада ждут реального подтверждения громких деклараций о солидарности, и тогда сторонники оппозиции поймут, что никакой ощутимой помощи помимо заявлений не предполагалось с самого начала. Некоторые американские политики из собственных соображений хотят видеть в Украине «новую Грузию», но не стоит забывать, как ужасно обернулось дело для Грузии. Заставлять людей ждать поддержки, которую они никогда не получат, глупо и жестоко. Оригинал публикации: The Cruelty of Creating False Expectations Ч
Много си прав, разбира се, че не всички разбират руски, но двата езика са толкова близки, че смисълът може да бъде разбран (с малко усилие) от всеки интелигентен човек, даже да не е учил руски. Но ето ти текста в оригинал – на английски: Тhat might not matter so much as long the protests don’t succeed, since Western governments wouldn’t have to make good on their promises, but in the event that the opposition forced Yanukovych out and gained power it could matter quite a lot. Suddenly Western governments would be expected to back up all of their fulsome declarations of solidarity, and only then would it dawn on the opposition’s supporters that there was not much chance that those declarations would be followed by tangible aid. Some American politicians might want to treat Ukraine like a “new Georgia” for their own reasons, but then everyone should remember how horribly that turned out for Georgia. Creating expectations of future support that will never materialize in a real crisis is both unwise and cruel.