"Тия са убийци!" Тези думи си повтарях поне няколко пъти, докато преминавах с колата си през Симеоновград по същия път, на който по Великден стана голямата трагедия. Под "убийци" имах предвид т.нар. компетентни органи.
Тази случка се разигра два месеца преди трагичния инцидент. И не беше нужно да съм пророк, за да съм сигурен, че рано или късно там ще има жертви. Защото това е всичко друго, но не и път - кратери, в които можеш да си разбиеш колата; липса на светлина, на маркировка; на предупредителни знаци, на полиция дори.
Полицейската кола кротко спеше на няколко километра по-нататък край скрит пътен знак, дето турските тираджии няма как да го видят.
Няма спор, че основната вина за трагедията в Симеоновград е на момчето, което е надценило уменията си и е пренебрегнало закона. То ще си понесе отговорността - не само го чакат дълги години затвор, ако оцелее, но и за семейството му вече няма да има живот сред почернените съседи.
На мен обаче ми се иска да поговорим за другите виновници - тези, дето бездействат съзнателно и които при подобни трагедии още по-съзнателно насочват общественото внимание в грешната посока.
Сега това упражнение се нарича "вината на младите шофьори"
Вчера сутринта този рефрен шестваше из всички сутрешни телевизионни блокове в различни импровизации. Шефове от МВР, журналисти, общественици говореха за младите шофьори, както Хитлер за евреите.
Единственото нещо, което не беше предложено, за да бъдат обуздани тези "гадове", е да имат нашийници с електронни датчици. Може би защото никой още не се е сетил за това. Иначе цялото полицейско "въображение" беше впрегнато в изобретяването на нови закони: до младия шофьор да има придружител (между една и пет години да има надзор!!!); родителите да носят наказателна отговорност; да карат само по светло; да карат малки коли...
Идеи безполезни точно толкова, колкото до Военна болница в София да бъде сложено табло, на което да има т.нар. body counter или демек - трупоброец. И когато шофьор мине оттам и види колко души са загинали към този момент, да се замисли и да кара по-внимателно. Таратанци! Ще се замислят тези, които по принцип си мислят. Тези, на които егото е повече от акъла - няма. А те са доста повече на пътя.
Нека сме наясно: младостта не е порок
Не можеш да слагаш глупави рестрикции за хора само защото са взели книжката скоро. Познавам хора с няколко десетилетия стаж зад волана, при които за нищо не света не бих се качил. Познавам и млади шофьори, които толкова стриктно спазват правилата, че направо са опасни за т.нар. стари кучета, които са свикнали да не спират на излишен според тях знак "Стоп".
И съм сигурен, че няма как един безотговорен човек да стане по-малко опасен, ако една година е карал с някакъв по-опитен шофьор до себе си. А ако някой е решил да бъде съвестен, по-вероятно е изобщо да не се качи една година в кола, отколкото да чака свободното време на свой познат. И в двата случая ефектът няма да е бог знае какъв.
Законът трябва да е еднакъв за всички:
да е прост, ясен и категоричен, за да няма измъкване.
Всяко усложнение оскъпява контрола и увеличава възможности за измъкване от възмездие. Съмнява ли се някой, че всички тези идеи за т.нар. млади шофьори ще доведат само до увеличаване на корупцията?
Да не говорим, че подобни предложения от страна и на КАТ и на чиновниците винаги се появяват след някоя голяма трагедия. Спомнете си тоталния провал на идеята да се криминализира употребата на алкохол над 1.2 промила около случая "Стависки", ограниченията след случая "Лим" и след случая "Бакаджика", които в най-добрия случай просъществуваха няколко месеца!
Целта е проста - отговорността на два много важни участника в този трагичен магистрален живот - КАТ и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), да остане извън общественото внимание. Ще отрече ли някой, че ако пътят в Симеоновград беше в чудесно състояние, осветен, с поставени препятствия ("легнал полицай") и реално присъствие на полиция в града, трагедията можеше да бъде избегната? И защо не дискутираме какво е попречило това да се случи?
Пътят през Симеоновград не е случаен път
Това е европейски коридор. Отговорност на АПИ и на общината е той да бъде безопасен за жителите на града и на всички случайно преминаващи от там. Тук не става въпрос за липса на средства, защото, ако погледнете, европейският коридор е прекрасен до входа и изхода на града, а вътре е гробница. Защо се е случило така? Отговор на този въпрос засега няма. Виновни - също.
А може би следващата трагедия изобщо не е далеч
Затова си струва чиновниците да бъдат гонени за такива безобразия и да им се търси отговорност до дупка - буквално и преносно. След като предлагаме суперстроги наказания за шофьорите, защо да няма такива и за чиновниците, които очевидно не са си свършили работата. Например отварям сайта на АПИ и виждам кой бюрократ отговаря за този път, какъв е проблемът, защо се бави решаването му, кой не е взел мерки за обезопасяването на участъка. Ако някой е неспособен да си върши работата - довиждане!
Струва ви се невъзможно? За България може и да звучи като научна фантастика, но за нормалните държави е добре утвърдена и работеща практика.
За да не бъдем голословни и фокусирани върху само върху Симеоновград,
да прескочим до границите на София
Скоро на входната артерия на столицата от магистрала "Хемус" бе сложен един светофар, който обслужва един-единствен магазин. Той вече прави много бели и е предпоставка за верижни катастрофи, защото действа точно така, както ако на магистрала внезапно се появи едър рогат добитък. И това е ясно на всички компетентни органи.
Аз лично много бих искал да науча имената на хората, предложили и одобрили подобно опасно съоръжение, за да знам чия оставка да искам, ако там, не дай Боже, нещо се случи. Чиновниците вече трябва да излязат от нелегалност, да имат съвсем конкретни лица и имена. И да носят отговорност за решенията си лично!
Не само морална, но и материална - няма никаква логика, ако някой гражданин или фирма осъди общината или държавата, че е проявила немарливост и не е запълнила дупка, която е причинила катастрофа или просто щета върху колата му, обезщетението да се плаща от бюджета. Т.е. с наши пари.
Защо с нашите данъци да плащаме два пъти - веднъж, за да издържаме безотговорни чиновници, и втори път - за щетите от тяхната некадърност. Всеки да си поема кръста. Само така може да се повиши ефективността. Иначе и контролът, и законът ще продължат да бъдат абсолютни дупки!
Статията беше хубаво да се концентрира върху втората си част, която е много силна. Съгласен съм с всичко написано. Примерът с точно този светофат е удар в 10-ката.
Подкрепям, трябва да се носи отговорност за действия или бездействия от страна на чиновници, полиция и др. институции. Общината като няма пари, да кандидатства по програма, отпускат се маса пари от ЕС за бедни общини. Ама трябва да се мисли и работи, те си седят там получават си заплатки и това е карат я по инерция. Уволнения трябва да има...
Иворад, "Ще отрече ли някой, че ако пътят в Симеоновград беше в чудесно състояние, осветен, с поставени препятствия ("легнал полицай") и реално присъствие на полиция в града, трагедията можеше да бъде избегната?" Четете внимателно... ПРЕПЯТСВИЯ ("ЛЕГНАЛ ПОЛИЦАЙ"), реално присъствие на полиция в града, фактори възпрепятстващи ФИЗИЧЕСКОТО развиване на тази скорост. Съгласете се с твърденето, че на отсечка да кажем 2 км има 5 легнали полицая, чисто визически (а и психически) е непосилно развиването на висока скорост. Това са фактори за превенция, имам и пример с Пловдивско село с права отсечка под силен наклон, на която се караше доста бързо. Стана белята - наслагаха легналите полицаи, и сега и да искаш неможеш да развиеш скорост без да си потрошиш колата.
Иворад, Пак се повтарям, само мисълта да минеш през бабуна която е метър широка и 30см висока със скорост над 20км. какво остава със скорост 100+ мисля, че силата с която ще се удари колата в бабуната е достатъчна за да изкърти окачванто...
Иворад, Добре той не мисли... подкарва колата достига скорост равна на Х км/ч, минава през легналия полицай, разбива окачване (ако има късмет да не скъса носачи), разбива картери, разбива почти всичко по пода на автомобила. Помилтете колко може да кара след първия легнал полицай, ами ако има втори, трети и т.н.т Това вече е откровенно заяждане... НИКОЙ НЕ ТВЪРДИ, ЧЕ ОСНОВНАТА ВИНА Е ВЪВ ВОДАЧА И В БРАТОВЧЕД МУ, КОЙТО МУ Е ПРЕДОСТАВИЛ КОЛАТА. СТАВА ДУМА ЗА !!!ПРЕВЕНЦИЯ!!!, КОЯТО БИ НАМАЛИЛА ВЕРОЯТНОСТТА ДА СЕ СЛУЧИ ТОВА СЪБИТИЕ. ПРОСТИЧКИ НЕЩА СА...
Аре стига сте се занимавали с тия дупки - нормалния човек, при път с дупки или легнали полицаи си кара колата БАВНО! В тоя смисъл понякога си мисля, че дупките и лошите пътища могат да минат дори за полезни, но за НОРМАЛНИЯ човек. Единствено и само за него! А в случая говорим за пиян келеш, според мен ярък представител на чалга-поколението. Така че причините ги търсете другаде, не в любимата тема за дупките Както някой някъде каза, ако пътя беше хубав, келеша щеше да прелети не със 160, а с 260 км/h
Иворад, Претендирате за начетен човек. Бързичко в гугъл да намерите устройство на амортисьра, как действа и КАК ДЕЙСТВА при попадане с висока скорост в дупка. Определено ще останете изнадан. Хайде сега същия амортисьор, да погледнем как даества при изкуствена неравност тип "легнал полицай". ФИЗИКА - елемнтарна физика. Май тук искате да се заяждате! Пак казвам, пловдивско село - наслагаха легналите полицаи и то от малките, е сега нямам кака да се засилваш там.
Иворад, За мен Вие не сте шофьор и никога не сте управлявал МПС (поне от думите, които чета) Ако пътя е бил какато трябва, с маркировка, осветен и с легнали полицаи (главната им функция е да не допускат развиването на ВИСОКА скорост, незнам на какъв език да го обясня), дори и пиян залян, той щеше да знае, че има гърбици и няма да допусне да развива тази скорост. А когато скоростта е ниска... нещата стават други, за това гърбици във всяко малко градче, село и главните пътища на големите градове. За мен гърбиците щяха да спасят мочетата и момичетата, но това е мое мнение и не искам да нагажирам никой с това.
Иворад, Аз се ГОРДЕЯ с това, че нямам опит с ПИЕНЕТО. Може да ми поразясните малко, явно имате какво да споделите за пиенето и карането (от ваш личен опит).
Няма как да има легнали полицаи и да развиеш висока скорост, при положение че са на 100 - 200 метра. Имам близки срещи с легна необозначен легнал полицай в едно село (беше си удрян доста пъти, а и беше сериозен), тогава минах с около 60 преди да набия спирачки, знам колко ми струва ремонта след това. Знам какви са последиците. Предполагам какво би се случило на кола минаваща с над 100+ през такова нещо. Колко над 1.3 промила (точната цифра ще я намеря днес) трябва да имаш за да не помниш, че по път който си иманвал има 3 или 5 гърбици или колкото си изберете там. Иворад, моито уважения, но всеки шофьор ще се съгласи, че легналия полицай намалява драстично скоростта по пътя, не случайно ги слагат покраи училищата.
Иворад и Кифла (която има толкова хубаво име и толкова весел ник) да ви задам въпроса. Дайте решение на проблема с ограничаването на скоростта. Щом механичните и статични средства не са решение за употребилите алкохол (явно тях не ги ловят физични величини и закони). Давайте да видим вашето решение на проблема. Задачката е проста, имаме кола с маса 1500 кг. скорост от Х км/ч и водач употребил алкохол и група на тротоара. Условието е да запазим живота на хората на тротоара и на водача. Колата не ни интересува в какво състояние ще е след края на задачата.
Ivorad Решение искам да ми дадете, не да ми обяснявате къде какво се случило. Напишете плана по който виждате, всичко написано от вас да се случи. РЕШЕНИЕ! ПЛАН! КАК ДА НЕ ДОПУСНЕМ ПИЯНИЯ ДА СЕ КАЧИ В КОЛА. Аз дадох моето решение на проблема, да чуем вашето. Иначе да обяснявам кое как не трябва да става...
Моля забележете колко пъти са сменени ръководните кадри на АПИ. Всяко ново ръководство има нови политически цели. Сигурен съм че има и хора които само седядт но има и такива които работят. За съжаление промяната на целите всеки 8-10 месеца прави работата трудна и незадоволителна. Погледнете статуса на оперативна програма транспорт 2007 - 2013 тя е в застой. Минъстър Плевнелиев казва дати, а знам че са невъзможни да се спазят. Разбрах че новия УС на АПИ от март показва хъс за работа и радва хората. Сега остава да махнат тъпите седящи лелки, да се увеличат работните групи на местата където е необходимо и да се изплатят парите на хората. Ако информацията ми е коректна и този УС наистина работи дай Боже и другите институции да вземат пример. Но е късно да се вземат парите от европа.