Властта прекрати продецурата за избор на изпълнител на българската част от газопровода "Южен поток".
На 15 ноември изтече двуседмичният срок, в който трябваше да се подадат писма за намерения. Поради големия интерес на международни компании обаче от проектната компания "Южен поток-България", създадена от БЕХ и "Газпром", съобщиха, че на по-късен етап ще обявят и новия конкурс, както и крайния срок за участие.
Според тях причина за отлагането са множество постъпили заявления от потенциални кандидати, които настояват да получат допълнителни разяснения по конкурсната документация и условията за участие.
При това положение подалите вече писма за намерение ще бъдат поставени в неблагоприятно положение спрямо компаниите, които още не са го направили, но имат такова желание и чакат разясненията, пише в обявлението. За да се гарантира равнопоставеност на всички кандидати за строителството на "Южен поток" у нас, проектната компания прекратява конкурса и допълнително ще съобщи новите срокове за подаване на документи.
Капитал Daily съобщи, че за първата процедура писма за намерение са подали 7 компании и консорциуми, сред които обединения от руски, германски, австрийски и турски фирми, най-често споменаваното име е на руската "Стройтрансгаз. Като подизпълнители пък се явявали "Главболгарстрой" (на Симеон Пешов), "Енергоремонт холдинг" (свързано с Богомил Манчев), "Адванс инженеринг" (на братята Кирил и Георги Домусчиеви), "Водстрой 98" (финансирано от Корпоративна търговска банка.
Изграждането "Южен поток" и излизането му на сушата край Варна по никакъв начин няма да засегне природата, прогнозира докладът за Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС).
По повод недоволството на граждани и еколози, че преминаването на тръбите през плажа Паша дере ще навреди на местността, от компанията Saoth Stream Transport, която ще строи морския участък, са разработили нова алтернативна технология, чрез която няма да се оказва влияние върху плажа.
Вместо през Паша дере да се правят изкопи, в които тръбите да влязат под земята, ще бъдат направени 4 микротунела. Още във водата, далече от брега, тръбите ще влязат в тези отвори, всеки от които ще бъде с диаметър 2.4 м.
Микротунелите ще бъдат на дълбочина 20 метра под плажа Паша дере и ще излязат на повърхността навътре на сушата, където ще бъде приемният терминал и първата компресорна станция. Няма да има разкопаване или строителни работи на самия плаж, а тунелите ще бъдат напълно незабележими, коментира главният изпълнителен директор на South Stream Transport Олег Аксютин.