И руското поделение на германския концерн Daimler AG - ЗАО "Мерседес Бенц РУС", призна вина по обвинение в подкуп, след като това вече направи самият концерн.
Според източници, пожелали анонимност, Daimler AG ще избегне обвинителния акт в САЩ, ако два от филиалите й - съответно в Германия и в Русия, се признаят за виновни пред федералния съд във Вашингтон на 1 април.
Така ще се постигне извънсъдебно споразумение и няма да се стигне до съд.
Германската компания ще трябва да плати 185 млн. долара, за да уреди споразумение по разследване, в което е обвинена, че е платила десетки милиони евро подкупи на представители на най-малко 22 правителства през последното десетилетие. Целта - да получи държавни поръчки.
93.6 млн. долара от тази сума е глобата, а другите 91.4 млн. долара са на практика връщане на незаконно придобита печалба.
Американските прокурори обвиниха производителя на "Мерцедес" и три от филиалите му в "дългогодишна практика на даване на подкупи", за да си осигурят изгодни сделки в Русия, Китай, Унгария, Сърбия Турция, Гърция, Ирак, Нигерия, Египет, Туркменистан, Узбекистан и още поне 16 страни между 1998 г.и 2008 г.
Daimler предлагали и различни подаръци - пари кеш, комисиони, включително луксозни автомобили, за да си осигурят договори при благоприятни условия. В обвинителния акт фигурира дори блиндирана кола, подарена на чиновник в Туркменистан.
Правното министерство и Комисията по ценните книжа на САЩ подадоха иск във федералния районен съд във Вашингтон преди седмица, обвинявайки Daimler AG в нарушение на американското законодателство срещу корупцията.
Разследването започна през 2004 г.
Обвинителният акт се основава на мащабно разследване срещу компанията, започнало през 2004 г. Тогава Daimler беше все още собственик на Chrysler Group и се търгуваше на борсата в Ню Йорк, заради което попада под ударите на американското правосъдие.
Сред страните, за които американските прокурори обвиняват германската компания, България липсва. През същото това време германският концерн спечели у нас поръчка за модернизация на автомобилния парк на армията. През 2004 г. военният министър от кабинета Сакскобугготски Веселин Близнаков подписа с компанията договор за доставка на военна техника за близо 1 млрд. лева, който включваше и различни офсетни програми.
Германската компания Daimler AG е създадена от DaimlerChrysler AG на 4 октомври 2007 г. в резултат от продажбата на 80,1% от поделението си Chrysler Group на частния американски инвестиционен фонд Cerberus Capital Management, L.P.
В момента Daimler AG притежава 85% от японската компания Mitsubishi Fuso Truck and Bus, 40% от капитала на британската McLaren Group, 19,9% от американския Chrysler Holding LLC, 10% - от щатската Tesla Motors и 7% от индийския производител на супер евтини автомобили Tata Motors Ltd.
През март Daimler AG и Европейската банка за възстановяване и развитие приключиха сделката по покупката на акциите на най-големия руски производител на камиони КАМАЗ. Daimler увеличи своя дял на 11%, а ЕБВР също стана акционер в КАМАЗ с 4%. Така делът на чуждестранното участие в руската компания стигна 15%.
US законът за корупцията зад граница действа безотказно
Американският закон за корупцията зад граница (FCPA) постоянно разширява обхвата си. В борбата с глобалната корупция американското правосъдно министерство и Комисията по ценните книжа и борсите (SEC) разширява стандартите за привличане към отговорност, въвеждайки неизвестни по-рано или без прецедент преди това методи за наказания на ръководители на компании за престъпления на техни служители.
Пример за това през 2009 г. например е рекордната глоба от 1 млрд. глоба за Siemens, 800 млн. от която е наложена от американските, а останалите - от германските власти.
Освен това през миналата година е първата мащабна операция на ФБР с внедряване на собствени агенти в компаниите с цел да хванат действащите лица на местопрестъплението. Започнати са 22 наказателни дела срещу хора, въвлечени в предполагаем заговор за изплащане на рушвети за осигуряване на договори милиони за военна техника и полицейско снаряжение в една от африканските страни.