България има водещата политика в областта на образованието за региона. Това заяви Алберто Родригес, мениджър на сектор "Образование" в регион Европа и Централна Азия на Световната банка.
В навечерието на първия учебен ден се огласява последният доклад на Световната банка, свързан с прегледа на реформите в образованието и училищната автономия.
Общата оценка на банката за реформите в образованието е положителна, като пожеланията са свързани с необходимостта и от повече средства, което ще се отрази на неговото качество.
Родригес бе категоричен, че реформите от последните три години са привлекли интереса и на други страни. "Румъния и Полша се замислят да следват вашия пример", посочи той.
Според него, Латвия и Румъния изпитват много големи проблеми в образованието заради кризата, докато страната ни "има късмет", защото кризата е започнала след старта на реформите.
Макар все още просветните реформи, обвързани с демографския проблем в страната да не са дали резултат, експертът на Световната банка похвали България за стартирането.
От Световната банка изразяват притеснение заради задълбочаващите се проблеми със социалното включване на деца от малцинствените групи и по-бедните семейства у нас.
Според Родригес, реформите ще дадат резултат осем години след започването им. Експертът призова образованието да бъде издигнато от политическо ниво до национално.
В доклада му се отчита, че от 2006 до 2008 г. заплатите на учителите у нас са били увеличени с 46%. В същото време обаче издръжката на един ученик у нас е под средноевропейската.
Постоянният представител на Световната банка у нас Маркус Репник смята, че въпреки постигната ефективност на промените в образованието, все още има проблем с качеството на образованието и отчетността на системата.
Като по-слаби от очакваните се определят резултатите от международната оценка за качеството на образованието. В доклада се посочва, че реформата за децентрализация на образователната система, започната от правителството на Тройната коалиция през 2007 г., която имаше за цел насърчаването на училищната автономия чрез въвеждането на системата делегирани бюджети. Процесът обаче беше съпътстван с намаляващия брой на населението.
В периода 2000-2009 г. населението в училищна възраст е намаляло с 30% - във възраст за основно образование с 26%, а за средно с 31%. Закриването на училища е достигнало пиковите си нива през 2008 г., когато са закрити 340 училища, спрямо 111 през 2007 г. и 44 през 2009 г.
Общите икономии в резултат на реформата възлизат на 100 млн. лева. Отчита се обаче, че тежестта на реформата е поета основно от малките общини. За да се избегне този ефект за в бъдеще от Световната банка препоръчват да се увеличи броят на защитените училища, както и да се преразгледат критериите за групиране на общините.
Препоръка към страната ни е организирането на обучение на два езика за децата от езиковите малцинства и да се изследват причините за лошите резултати в малките училища. За измерването на резултатите от реформата би могъл да се въведе и национален стандартизиран тест, като се внесат подобрения във външното оценяване или се направи допълнителен тест.
По-малко от половината от 15-годишните български ученици успяват да покрият определения от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие праг критичен на математически познания и грамотност при четене.
От Министерството на образованието, младежта и науката в момента подготвят проектозакон за училищното образование, в който ще бъдат поместени и част от препоръките на Световната банка.