ДКЕВР погна и американските ТЕЦ-ове

ДКЕВР поиска промяна на договорите за изкупването на електроенергия от т.нар. американски централи ТЕЦ "Марица - изток" 1 и "Марица - изток" 3.

Предлаганите промени предвиждат значително намаляване на цената на изкупувания от двете централи ток, както и неговата продажба на свободния пазар. Според ДКЕВР сключените през 2001 г. договори за изкупуване на ток не са съвместими с европейските изисквания за конкурентни пазарни условия и поставят двете централи в по-изгодно положение спрямо останалите производители на ток.

Проблемът вече е отчетен от европейските институции, се посочва в позицията на енергийния регулатор. Изводите от тяхното проучване определят подобни споразумения като нерегламентирано предоставяне на държавна помощ.

Анализът на договорите показва, че механизмите за ценообразуване не съответстват на принципите за ценообразуване и целите на Третия енергиен пакет, премахващ пречките пред конкуренцията на енергийния пазар.

ДКЕВР настоява пълната цена на тока от ТЕЦ "AES - 3C Марица Изток 1" да бъде намалена с 30% и предвиждане енергията от един блок на централата да се продава на свободния пазар; намаляване на пълната цена на енергията от ТЕЦ "Контур Глобал Марица Изток 3" с 20% и предвиждане енергията от два блока на централата да се продава на свободния пазар.

С исканите от Комисията изменения за намалена пълна цена на енергията ще се намалят разходите, формиращи цената на обществения доставчик, с 424 млн. лв. за следващия ценови период. Общо за целия период на действие на дългосрочните договори положителният ефект от изменението им ще е общо 5,4 млрд. лв. (ТЕЦ "Ей И Ес 3C Марица Изток 1" - 3,5 млрд. лв., ТЕЦ "Контур Глобал Марица Изток 3" - 1,8 млрд. лв.).

Край и с подкрепата към ВЕИ

От ДКЕВР предлагат и промени в Закона за възобновяемите енергийни източници. Подкрепата за ВЕИ чрез преференциални цени води до отклонения от ценовите пазарни механизми и съответно до нарушаване на конкуренцията в сектора, казват от Комисията. За предложените промени от енергийния регулатор се опират на препоръки на Европейската комисия.

Еврокомисията посочва, че трябва да се променят съществуващите и да се разработят нови мерки за подпомагане на ВЕИ сектора, които да доведат до по‐достъпна електроенергия за крайните клиенти. В противен случай са налице обективни предпоставки за дестабилизиране не  само на енергийната система, но и на икономиката на България, пише в решението на ДКЕВР.

Предложените промени ще засегнат количествата електрическа енергия от ВЕИ, изкупувана по преференциални цени. Освен това те изискват Комисията, въз основа на потреблението в страната, да определя ежегодни количества електрическа енергия, произведени от възобновяеми източници, които да бъдат изкупувани по преференциални цени.

"Анализът доказва наличие на икономически необосновани разходи, произтичащи от наредбите на Закона за енергията от възобновяеми източници, които следва да бъдат възстановени чрез цените на всички крайни потребители", се казва в позиция на държавния регулатор.

Според ДКЕВР, че ако бъде намален размерът на средногодишната продължителност на работа с 50% за вятърните и фотоволтаичните централи, която да бъде изкупувана от НЕК по преференциална цена, а стойността на останалите количества да се определя по цената за излишък на балансиращия пазар, това би редуцирало през ценовия период 01.07.2014 г.- 31.06.2015 г. разходите, формиращи цената на обществения доставчик, с 541 млн. лв.

След изпълнение решенията на Комисията за изменение на договорите между "НЕК" ЕАД и "Контур Глобал Марица изток 3" АД, съответно "Ей И Ес 3С Марица изток 1" ЕООД и при промяна на разпоредбите на ЗЕВИ ще бъдат редуцирани разходите, формиращи цената на обществения доставчик през следващия ценови период с над 1 млрд. лева, пише в решението на ДКЕВР.

#2 Зелен Бетон 30.05.2014 в 07:26:07

По принцип правилно. И за американските ТЕЦ-ове, и за твърде щедрото държавно спосориране на ВЕИ-тата. Американските централи от дълго време са дразнител за общественото внимание – с това, че хитро си подписаха договорите много отрано. Още по времето, когато енергетиката не беше станала толкова нервна тема, а и още си мислехме, че всичко, което хвърчи, се яде. И с това, че някакси оставаха винаги незасегнати от иначе разгорещения дебат по енергийни теми, продължавайки спокойно да си печелят. Битият – бит, ... Точно заради това впечатление, че са недосегаеми, се породиха и теориите за тяхна връзка с отрано изнесени в Щатите „червени“ капитали. Иначе дори заклетите противници на американското влияние у нас не понечиха да ги разглеждат като стратегически отвъдокеански инвестиции с някакъв специален статут, поради явната несъстоятелност на такава теза. ВЕИ-тата също дразнят – с това, че интензивното им поникване у нас няма нищо общо със съвестното подпомагане на „зелената“ енергия от загриженост за околната среда, а е просто възползване на „наши хора“ от грижливо създадената за тях възможност да смъкват пари от държавния бюджет. Европейските политики бяха само формално оправдание: не беше логично точно България да се хвърли да изпълнява в аванс задълженията си по директива 2009/28/ЕО за тези все още скъпи (т.е. луксозни) начини за добив на електроенергия. Особено като се има предвид незавидното техническо състояние на енергопреносната ни система, както и административният хаос в нея, който само се засили вследствие на масовото присъединяване на фотоволтаици и перки. Така че ревизия в тези две посоки трябваше да има. Същественият въпрос обаче е: ЗАЩО ТОЧНО СЕГА? Същите аргументи, които изтъква ДКЕВР, бяха валидни и преди година, и преди две и повече. Значи този милиард на година можеше да бъде прибран в бюджета и по-рано. Или поне да се направи такъв опит. Идват ми наум три хипотези. Първата е свързана с резултатите от изборите и още по-отслабената след тях позиция на правителството. БСП и ДПС са наясно, че новината за новия 3-милиарден заем ще им навреди още повече, и са се видяли принудени да търсят вътрешни резерви с надеждата да го намалят. Включително чрез ограничаване на течовете от бюджета и там, където преди по различни причини не са искали да разбутват работещите схеми. Втората е отново свързана с изборните резултати. Управляващата коалиция разбира, че дните й са преброени, и иска да създаде колкото може повече проблеми, които Борисов да наследи заедно с властта. Ако сега създадат впечатлението, че са тръгнали решително да действат в полза на бюджета, всякакво отстъпление или дори колебание на следващото правителство по въпроса би се превърнало в удобен повод за атаки. И то по една от най-популистките теми – цената на тока. При третата хипотеза интифата идва отвън. Едва ли някой се съмнява в наличието на силно и активно кремълско лоби в българската политика. Също не вярвам някой да се съмнява в неотслабващия апетит на Путин и Сие за засилване на руското влияние у нас. Ако руското лоби е мотиваторът на тази инициатива, тя има две страни. Първо, показно преследване на всякакви американски интереси в „изконната руска сфера на влияние“ – което Путин прави с нарастваща интензивност. И второ, раздухването на тлеещи конфликти в българската енергетика работи (пряко или непряко) в полза на всички спорни руски проекти в тази сфера у нас. Това е един вид „наследство“, което БСП бърза да остави, преди да бъде лишена от възможността за това. В допълнение, може би ходът е донякъде и лично отмъщение на Станишев срещу Вашингтон и Брюксел заради явното отдръпване на подкрепата за него. Той беше наричан „Мистър Клийн“ отвъд океана и стана председател на ПЕС не защото е особено ценен или перспективен като политик – а срещу ангажимента да опази БСП от прекалена русофилия и да задържи България на все пак прилична дистанция от Москва (защото алтернативата беше Първанов, който би направил точно обратното). Видимо обаче тази сделка приключи. Разбира се, да се смята, че инициативата е на ДКЕВР, е несериозно. В сегашния си вид тази комисия не само че не е независим орган, а си е точно политическа маша – тъй че нейните действия няма как да не са продиктувани от политически интереси и одобрени от действащата в момента власт. С две думи – самите идеи за предоговаряне са разумни (и дори закъснели). Не може да не поражда съмнение обаче моментът, в който се лансират, и това кой точно ги лансира. Timeo Danaos et dona ferentes...

#5 Зелен Бетон 30.05.2014 в 10:06:06

Борката (3): Това, за което става дума в статията – и което коментирам, най-вече в политически контекст – са проблемите с т.нар. американски ТЕЦ-ове (по-конкретно – условията в подписаните с тях договори) и с ВЕИ мощностите (по-конкретно – нормативната уредба за държавното им субсидиране). Никъде не съм казал, че няма и други проблеми, или други аспекти на същите проблеми. Ако искаш да кажеш нещо, което според теб е важно, кажи го. Форумът е за това.

#9 kovatz 30.05.2014 в 10:52:52

Борка, би ли обяснил накратко, като за човек, който нищо не разбира, защо статията е инвалидна? И какво точно те притесни в коментара на Зелен Бетон? Не влагам ирония, наистина не разбрах какво искаш да кажеш.

#12 kovatz 30.05.2014 в 11:13:56

Това го разбрах още първия път. С какво това противоречи на статията, където има основно анализи на ДЕКЕВР и с това, което каза Зелен Бетон?

#14 kovatz 30.05.2014 в 11:27:47

Благодаря за точния и изчерпателен отговор.

#17 kovatz 30.05.2014 в 12:02:22

Не мисля, че статията трябва винаги да дава готови решения. За мен тази статия съдържа някакви сухи факти, т.е не е нито хубава, нито лоша, а информативна. Анализът на Зелен Бетон (извини ме, че го споменавам пак) ми беше много по-интересен, бидейки, както казах, не съм разбирач. Той засяга политическата страна на въпроса, "защо точно сега", съдържа някои хипотези. Не се сърди, голям процент от нас не се занимават (пряко) с енергетика. Поздрав!

Новините

Най-четените