Годината е 1989-а и светът на музиката се определя от една голяма и могъща сила - MTV.
Бурното десетилетие на 80-те е към края си, като вече се прокрадва умората от доминиращия глем рок с неговите топирани прически, кожени панталони и мачо излъчване. Групи като Nirvana и Alice In Chains все още не са прокарали голямата гръндж революция, но подклаждат огъня за нея с първите си албуми.
Усещат се първите повеи на революцията в музиката.
Междувременно една банда сама кове успеха си, без да се е появявала по MTV - Metallica.
Това обаче е напът да се промени, да промени самите Metallica и да даде на света един от най-великите музикални клипове на всички времена - "One".
По това време Джеймс Хетфийлд и Компания имат зад гърба си вече четири албума, солидна слава и една тежка трагедия - смъртта на басиста Клиф Бъртън.
Особено след изключително успешния "Master Of Puppets" от 1986 г. вече се знае, че Metallica е група, която не може да бъде заобиколена просто така.
За да минат на следващото стъпало обаче, музикантите трябва да направят една крачка, която до онзи момент са отказвали да направят - да заснемат видеоклип, който да се върти по MTV.
"Bon Jovi управляваха света и ние имахме своето малко място в него", коментира барабанистът Ларс Улрих в свое интервю за Pitchfork. По думите му заснемането на клип е било логичната следваща крачка за Metallica, ако групата иска да расте нагоре.
"Това е нещото, което правиш, когато издаваш следващия си сингъл. Веднага се почувствахме доста доволни от идеята, дори смея да кажа, че бяхме развълнувани от нея", допълва още той.
За целта е избрана песента "One" - мрачна (не точно) балада, вдъхновена от романа на Долтън Тръмбо -"Джони грабна пушката" от 1939 г., разказващ за войник, който по време на Първата световна война губи всичките си крайници, а лицето му е изгорено от експлозия.
Самата идея за песента за човек, който е затворник на собствено си тяло, хрумва на Хетфийлд още по време на записите на "Master of Puppets", но едва след като продуцентът Клиф Бърнстийн му праща романа на Тръмбо за вдъхновение цялото парче е сглобено.
Песента попада в албума "And Justice for All", а когато се взима решението за снимането на клип, тя се оказва най-подходящият избор.
Според историята идеята за клипа - смесица от записи на музикантите с части от филма по "Джони грабна пушката" от 1971 г. идва на продуцентите Бърнстийн и Питър Менш.
Първоначалното намерение на групата е да привлече режисьора Уейн Ишам, който сам е фен на Metallica. Към онзи момент той вече е снимал клипове за доста други тежки групи и се смята, че е помогнал за създаването на визуалния облик на метъла от 80-те.
Той обаче отказва предложението с мотива, че има проблеми да комбинира старите кадри от филма с нови, които показват групата.
Монтажистът Майкъл Соломон, който често работи с Ишам, разбира за ситуацията и решава да се възползва, като предлага да се заеме с клипа.
По това време той е доста уважаван в ролята си на монтажист, но като режисьор има едва няколко заснети видеа на кънтри изпълнители.
Въпреки това от групата виждат в създалата се ситуация възможност.
Според Ларс Улрих идеята, че ще работят с някого като Майкъл Соломон, който не е известен режисьор, всъщност е плюс, тъй като той няма да се опитва да им се налага и да ги кара да снимат нещо в стила на популярния за онова време глем рок.
"Почувствахме го също толкова освобождаващо, колкото чувствахме и начина, по който правим записите си", допълва още той.
За снимките е нает огромен склад, в който групата свири песента над 20 пъти в присъствието на Соломон и оператора Бил Поуп. След това монтажистът-режисьор създава три варианта за клип.
Първият е оригиналното видео, в което са смесени кадри от записите с кадри от филма, като то има дължина от 7 минути и 44 секунди. Направена е втора съкратена версия, както и една, която включва само изпълнението на Metallica.
Проблемът е, че в началото Ларс Улрих е крайно недоволен от резултата. Той има сериозен проблем с това, че върху музиката на групата Соломон е поставял диалози от филма.
"Той ми се обади и каза: "Какво, по дяволите, си направил с нашата песен? Покрил си всички сола, прикрил всички барабанни части, всеки шибан момент с диалог!" Трябваше да му обясня, че се опитвам да включа историята на филма, както и вътрешната реч на главния герой", спомня си Соломон.
В крайна сметка след известни убеждавания и леки редакции, се появява финалният вариант, който е изпратен на MTV. Решението е рисково, защото телевизията не е свикнала с толкова дълги, още повече с толкова мрачни клипове.
Премиерата на видеото е на 20 януари 1989 г., а скоро след това то влиза в ротация в графика на MTV. Въпреки всички "пречещи" фактори се оказва, че именно "One" е една от най-търсените и исканите песни от зрителите.
Видеото влиза в топ 10 на MTV и отключва по този начин вратите за последвалия огромен комерсиален успех на Metallica.
Според Улрих именно мрачният и безкомпромисен тон на песента и клипа са в основата на предизвикания фурор.
"Оказа се, че има много, много лишени от глас деца, които искат музиката да е по-тежка и мрачна. Очевидно нещо се случваше, но никой не знаеше какво да очаква", споделя той.