Редизайнът на логото е мрачно занимание. Особено когато засяга популярен бранд, чиято класическа емблема се е превърнала в икона за хората от цял свят.
Спомнете си колко коментари отнесе Google само защото се отказа от серифа в шрифта си.
Instagram обаче преминаха границата - не просто изхвърлиха в коша досегашното си чудесно, разпознаваемо и характерно лого, но и го замениха с изображение, което някои вече определиха като "най-големият дизайнерски провал на годината".
Дори да не използвате мобилното приложение, няма начин да сбъркате квадратната икона с изображение на фотоапарат, надпис Insta и четирицветна схема в горния ляв ъгъл.
Това е едно от най-типичните и разпознаваеми лога в технологичния бизнес. Поради някаква странна причина Instagram вече не го харесват.
Ето какво написа Иън Спалтър, ръководител на дизайна в Instagram:
"Брандовете, логата и продуктите развиват дълбоки връзки и асоциации у хората, затова не бива да ги променяте само и само за да покажете нещо ново. Но иконата и дизайнът на Instagram започнаха да ни се струват, ами... не достатъчно показателни за общноста ни, затова решихме, че можем да ги направим по-добри".
Многоточието в това изречение казва всичко - очевидно има някакво объркване на целта.
Instagram решиха да покажат целия креативен процес преди достигането до окончателното решение за новото лого. От компанията казват, че всичко започва с опитите да "модернизират" оригиналната марка.
Така се случва "по-ярка и по-двуизмерна опция", която се оказва несполучлива. Затова екипът се захваща да разработи образите на дъгата и фотообектива в съвсем различна визуализация - с надеждата, че ще се получи "една по-модерна икона за приложението, която постига баланс между разпознаваемост и разнообразие".
"Въпросът беше: дали няма да прекалим? Ако го направим прекалено абстрактно, изображението ще загуби връзката си с историята и душата на Instagram. Ако го направим прекалено буквалистично, ще бъде трудно да оправдаем промяната от сегашното лого. След доста промени се спряхме на изображение, което пак напомня за фотоапарат, но и прави крачка напред в бъдещето", коментират от Instagram.
В крайна сметка, новото лого е преработка на очертанията на фотоапарата в едно напълно абстрактно изображение, в което дъгата се използва за основата на фон от цветен градиент.
Неслучайно реакциите на потребителите не бяха особено въодушевени:
How the new Instagram icon was made. pic.twitter.com/GnivZv81pW
— Oliur (@UltraLinx) May 11, 2016
"Ето как беше създадена новата икона на Instagram"
Yo cuando vi el nuevo logo de Instagram... pic.twitter.com/46gAVItWFH
— Jorge Ulloa (@jorgejamees) May 12, 2016
"Аз, когато видях новото лого на Instagram"
Out with the old, in with the new... R.I.P Instagram Logo - #Repost @thecoolhunter_
— Ray de la Haye (@RaydelaHaye) May 12, 2016
・・・#I… https://t.co/0fxisrRnPA pic.twitter.com/U7ec59Hi8O
"Долу старото, да живее новото... RIP Instagram Logo"
tbh I actually love the new Instagram logo, but this popped into my head when I first saw it. pic.twitter.com/LuSQt8pXxy
— Matt Haughey (@mathowie) May 11, 2016
"Честно казано, всъщност много ми харесва новото лого на Instagram, но когато го видях за пръв път, в главата ми се появи това"
как може инстаграм да са виждали всички изтънчени ястия които си поръчвал и да си мислят че ще преглътнеш новото им лого
— Gradinko (@_gradinko) May 12, 2016
"Instagram's New Logo" [GIF] (2016) pic.twitter.com/qZ8G58EkwP
— tutku (@pritzker_prize) May 12, 2016
"Новото лого на Instagram"
If the Apple logo had been redesigned by Instagram. pic.twitter.com/gK4Y5Xlhwd
— Vlad Savov (@vladsavov) May 12, 2016
"Ако логото на Apple мине редизайнa на Instagram"
Дори да изглежда сносно в някои визуални среди, новото лого не се различава с нищо от баналните икони на всички останали безидейни мобилни приложения в менюто на телефона.
Доста разочароващо е, че това се смята за напредък. Instagram, няма ли начин да си върнете старото лого?