Над 3000 камиона преминават границата на Норвегия всеки ден, като много от тях идват от Източна Европа. Всеки трети шофьор в скандинавската страна идва от друга държава, предимно от Източна Европа.
Условията на шофиране в Норвегия се различават от това, с което са свикнали чуждестранните шофьори у дома си. Има редица специфични правила, с които те трябва да се запознаят.
Норвегия има около 35 процента повече убити в произшествия с тежкотоварни автомобили на глава от населението в сравнение със средната стойност за Европа според ФАФО/Норвежкия институт по икономика на транспорта.
14% от транспортните фирми в Норвегия са имали инцидент с наранявания през последните дванадесет месеца според изследователски доклад на Института за трудови и социални изследвания ФАФО/Норвежкия институт по икономика на транспорта.
През последните години шофьорите от Източна Европа са значително по-добре оборудвани за суровата зима в Норвегия според данни на Норвежката администрация на обществените пътища. Въпреки това, чуждестранните професионални шофьори са изложени на три пъти по-висок риск да попаднат в злополука.
Много чуждестранни шофьори са и ниско платени. Това се дължи предимно на факта, че те не са запознати с правото си на минимална заплата и дневни надбавки, когато работят в Норвегия.
"Чуждестранните шофьори са важни за Норвегия и са добре дошли при нас. В същото време, Норвегия се отличава с хлъзгави, стръмни, криволичещи и тесни пътища. Шофьорите на камиони трябва да са добре подготвени, за да не възникват опасни ситуации. С тази кампания ние се надяваме да помогнем на шофьорите, които идват при нас", казва Финбуе Свендсен.
Норвежките власти полагат огромни усилия да влязат в диалог с чуждестранните шофьори и да им обяснят точно какви права имат в Норвегия и как е добре да шофират по трудните северни пътища, но за тях не е лесно.
Затова властите звънят на мама.
Подкрепяна от норвежкия бизнес, държавата създадава кампанията "Мама представя".
Нейната цел е да увеличи познаването на специфичните норвежки правила и условия на шофиране сред чуждестранните професионални шофьори и техните работодатели.
"Целта на тази кампания е да информира за условията на труд и шофиране в Норвегия. Също така е важно да се покаже на чуждестранните шофьори, че могат да разчитат на властите", казва Ингрид Финбуе Свендсен, директор на Дирекция за инспекция на труда, една от страните зад кампанията.
Лукаш работи като професионален шофьор откакто е напуснал армията.
"Сам си на пътя. Ти си едновременно шеф, служител, бодигард и отговорник по планирането. Но най-важното е, че отговаряш за своята собствена безопасност и за безопасността на други хора по пътищата", казва Лукаш.
Той смята, че шофирането в Норвегия е различно в сравнение с много други места, на които е работил.
"Страхотно е да се шофира в Норвегия. Хубави пътища с ясни табели и фантастична гледка. Една много различна атмосфера. Преди бях изпратен да работя в Източна Украйна. Беше твърде опасно и мама се притесняваше страшно много за мен".
Майката на Лукаш също е поканена от норвежките власти да придружи сина си на работа в Норвегия.
Анна Гожъйник смята, че е голяма чест, че норвежките власти са се свързали с нея, за да им помогне да улеснят ежедневието на чуждестранни шофьори.
"Никога не съм си и помисляла, че за някой толкова далеч, би било важно да чуе мнението ми. Аз съм просто една обикновена жена. Приеха ме много добре и съм доволна, че мога да помогна. Наистина се възхищавам на шофьорите на камиони, които печелят пари за семействата си," казва Анна.
Тя работи в дом за стари хора през последните 20 години. Има собствено жилище в Кросно, в което има място за всяко от петте й деца на възраст между 21 и 33 години, когато идват на гости.
"Когато Лукаш е на работа и шофира, винаги се тревожа. Мисля си дали ще се прибере вкъщи невредим, дали е здрав, дали няма да го оберат в случай на злополука. Аз съм майка, така че е естествено да съм загрижена"...
Вижте видеото за тази интересна кампания: