"Добри момчета" - перфектният филм

Суперлативите изобилстват, когато хората обсъждат гангстерския филм на Мартин Скорсезе "Добри момчета" (1990). "Не е правен по-добър филм за организираната престъпност", пише покойният критик Роджър Ебърт. "Спиращ дъха и блестящ", казва Винсънт Канби в рецензията за New York Times.

Но първоначалната реакция от аудиторията при студийните фокус-групи е била обезпокоителна: хора са напускали залата, а зрителите са изпитвали тревога, докато са гледали тази понякога сърцераздирателна история на реален нюйоркски мафиот.

Въпреки първите тревоги, "Добри момчета" поема по пътя към триумфа.

Той печели масово одобрение от критиците, жъне успехи в боксофиса и получава шест номинации за "Оскар".

25 години по-късно, признанието му като класика е почти всеобщо.

На 25 април специална прожекция на "Добри момчета" на филмовия фестивал "Трибека" събрa отново първоначалния актьорски състав, за да сложи завършек на 11-дневния празник на киното в Ню Йорк.

"Добри момчета" е базиран на бестселъра "Wiseguy" на автора и сценарист Никълъс Пиледжи, издаден през 1986 гoдина.

В основата на филма стои неустоимото актьорско изпълнение на Рей Лиота, който играе мафиота Хенри Хил.

Филмът разказва как Хил, който почина през 2012 година, навлиза в света на организираната престъпност като малко момче, как задълбочава връзките си с мафията чрез разнообразни действия, включващи грабежи, продажба на крадени стоки, лихварство, отвличания, палежи и пласиране на дрога.

В крайна сметка Хил става информатор на ФБР и влиза във федералната програма за защита на свидетелите. Всъщност обаче изпълненията на всички основни актьори във филма са забележителни - от Лорейн Брако като съпругата на Хенри Хил, до Робърт де Ниро, Джо Пеши и Пол Сорвино като мафиоти.

Грозната истина

"Добри момчета" има такова въздействие донякъде защото представя безмилостната реалност на мафиотския живот доста различно от предишните филми за организираната престъпност.

Джери Капечи, който води седмична рубрика за мафията, наречена Gang Land News, казва: ""Кръстникът" придаваше романтичен ореол на гангстерите и ги представяше като хора, които убиват само заради чест.

Но "Добри момчета" ги показва такива, каквито те са наистина: склонни към насилие и убийства хора, които убиват просто ей така, които стрелят в краката на хората само за да ги накарат да подскачат за тяхно забавление".

"Добри момчета" представя и точна картина какво всъщност се случва с мафията през 80-те години.

"Филмът е реакция на епидемията от информатори, от които мафията пострада през 80-те, които доведоха до провал много фамилии. Той отразява демонстриращото все по-голяма склонност към посягане към оръжието поведение в мафиотските фамилии", казва Робърт Касильо, автор на "Свещеникът на гангстерите: италианско-американското кино на Мартин Скорсезе".

Автентичността на героите и сюжета на филма изпъква.

Той има полу-документален стил и по време на снимките все още са се довършвали някои от проверките на достоверността на описваните факти.

Робърт де Ниро си спомня как постоянно е поддържал връзка с реалния Хенри Хил по време на снимките, за да се увери, че представя всичко както е било наистина.

"През няколко дни се обаждах на Хенри Хил и го разпитвах. Казвах само: "Трябва да говоря с Хенри" и те го намираха където и да се намира. Той беше в програмата за защита на свидетелите по това време".

"Добри момчета" не само изглежда автентичен.

За тези, които са живели мафиотския живот, той има определено излъчване на реализъм. "Хенри много хареса филма", спомня си Лоркан Отуей, съосновател на Музея на американските гангстери в Ню Йорк, който организира прожекция по повод 20-та годишнина на "Добри момчета" през 2010-та, на която присъства самият Хенри Хил.

Вероятно обаче филмът все пак е бил твърде близо до истината; Отуей си спомня как Хил е бил неспокоен, докато е гледал филма.

"Хенри винаги беше хиперактивен, това беше в неговата същност. Той крачеше по време на филма, излизаше отпред, после се връщаше пак да гледа филма", казва той.

Реализирал се човек

За много киномани "Добри момчета" е най-доброто творение на Скорсезе като режисьор - особено начинът, по който той съчетава образите с характерен поп/рок саундтрак, за да предизвика инстинктивна реакция у аудиторията.

Голяма част от признанието за това е за дългогодишния сътрудник на Скорсезе - Телма Шонмейкър, която сглобява всичко в едно цяло по време на монтажа.

"Филмът някак те хваща за гърлото от самото начало и не те пуска за два часа и половина", казва сътрудникът на Moviefone Гери Зъсман, който е гледал "Добри момчета" повече от 20 пъти.

За него е "удоволствие да бъдеш в ръцете на режисьор, който е в най-добрата си форма".

Скорсезе не само използва оригинални техники, отделени от сюжета - чрез тях той го допълва. Пример е легендарният проследяващ кадър, в който Рей Лиота влиза с Лорейн Брако в нощния клуб "Копакабана" в Ню Йорк.

"Това е може би най-прочутият проследяващ кадър в съвременното кино", казва Зъсман. "Той трае три минути, приблизително цялото време на песента Then He Kissed Me на The Crystals. Той ви показва в тези три минути цяла вселена на привилегии, подкупи, връзки, власт".

"Добри момчета" отлично предава привилегироваността на мафията и властта й, но е и филм, който отразява по-широките социални и културни процеси в САЩ по това време.

За Касильо, Хил е практичен мъж, който обаче не е лишен и от страст.

"Това е увеличено, извратено въплъщение на сходни черти в цяла Америка, но изведено до гротескно високо ниво", казва той.

Гангстерският рай

Като се има предвид силата на въздействието на "Добри момчета", не е изненадващо, че той има трайно влияние - както в киното, така и в телевизията.

"Бих казал, че "Добри момчета" въведе идеята за разговорливия гангстер", казва Зъсман. "Някога приемахме мафиозите за хора, които действат според принципа на омерта и запазват мълчание за това, което вършат. Тук имаме гангстер, който не млъква".

Оттам, казва той, идват и "разговорливите гангстери и философи с оръжие" в по-късните филми.

Този феномен присъства в ранните филми на Куентин Тарантино, както и във филми като "Обичайните заподозрени".

Телевизионният сериал на HBO "Семейство Сопрано" със словоохотливите си гангстери също е много задължен на "Добри момчета". Всъщност огромна част от актьорите във филма по-късно работят по "Сопрано".

В Трибека този уикенд, феновете се събраха да гледат филма на Скорсезе. За мнозина той е почти перфектният нюйоркски мафиотски филм.

"Никога не бих могъл да кажа "Това ще стане класика", спомня си Робърт де Ниро, връщайки се към това какво си е мислил, докато се е снимал в "Добри момчета".

"В крайна сметка не знаеш как ще се възприеме един филм. Но знаех, че ще бъде специално, след като Мартин Скорсезе го прави", казва той.

25 години по-късно "Добри момчета" е нещо повече от просто специален - той се приема за истински шедьовър, за един от най-добрите филми от 90-те години и вероятно за най-добрия, правен някога от Мартин Скорсезе.

#2 Henry Hill 27.04.2015 в 12:34:42

Това не е все съшият филм. Това е филмът! Никой не те кара да го гледаш. Гледай си вечно различните руски филми. Аман от русофилчета дето всичко американско им пречи.

#5 тъп 29.04.2015 в 18:04:24

хари, повърни бе човек, само защо те тегли да го правиш публично??? филмът е велик, без да е моят най, най... в същата тоналност съм абсолютен поклонник на "обичайните заподозрени" и на кевин спейси!

Новините

Най-четените