Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

„Бързи и яростни“: Бензиново порно или газова сапунка

„Бързи и яростни“ е най-лошата манифестация на стерилизирането и сериализирането на киното. По-невдъхновена и предвидима дори от поредиците на „Марвел“, DC и новите епизоди на „Междузвездни войни“. По-нагъл в своята детинщина и сантименталност от young adult заглавията и фентъзи недоразуменията.
Най-свирепият грях на „Бързи и яростни“ е содомизирането на жанра, безотговорното хвърляне на културните кодове в центрофугата на кастрираното въображение и маркетинговите изследвания за предпочитанията на проклетото милениал поколение.
Екшън киното никога не е изглеждало толкова безпомощно, беззъбо, бездиханно. Поджанрът на преследванията с коли падна от шедьовър като „Френска връзка“ до корпоративен мутант като „Бързи и яростни“. Дори претенцията за бензиново порно не е оправдана. Това е по-скоро газова сапунка.
А опитите да се издигне този автомобилен франчайз до нивото на епична и иконична драма за семейни ценности и сложни човешки взаимоотношения е невероятен фейл. Какво ни продават - „Кръстникът на колела“ или „Игра на тронове и тунинги“?

В периода 2001-2015-а година в кината удобно паркираха 7 филма от автомобилния франчайз „Бързи и яростни". По един на всеки две години. Последните няколко са особено успешни финансово и твърде неприятни творчески. Тази седмица към салоните вече „пили гуми" „Бързи и яростни 8" с обещанието да се превърне в един от най-масивните хитове на годината и да затвърди усещането, че тази поредица е потенциално безкрайна.

Какво е „Бързи и яростни"? Банални извинения за екшън, които сервират в чинията на публиката някакъв радикално вреден фаст фууд микс от филмови транс мазнини и прости въглехидрати - абсурдно преувеличени и измислени преследвания с коли, сапунена сантименталност, персонажи с дълбочината и плътността на картонени изрезки плюс диалог, произведен сякаш в лаборатория за химически оръжия.

В добавка към стерилното съдържание на серийната екранна продукция с бранда „Бързи и яростни", звездата и носеща колона на поредицата Вин Дизел забърка някакъв псевдо-религиозен култ около бензиновата какафония. Дизел периодично продава почти езотерична представа за поредицата на огромния океан от хора, който го следва в социалните мрежи. Само във Facebook феновете на Вин са малко над 101 милиона.

Последните пет години са страшно плодоносни за „Бързи и яростни", франчайзът доминира световния бокс-офис и е една от най-разпознаваемите марки на развлекателната индустрия. Петото, шестото и седмото продължение донесоха общо близо три милиарда долара от продадени билети в в глобален мащаб и превърнаха сагата в комерсиален студиен мастодонт, с който всички в бизнеса се съобразяват.

Смъртта на една от звездите на поредицата Пол Уокър добави трагичен пласт и силно емоционален ореол над „Бързи и яростни", чийто създатели и без това вече се бяха устремили да капитализират върху всевъзможни видове патетика.

Не е случайно, че периoдът на най-брутален успех за бранда на бързите и яростните съвпада с времето, в което ставаме свидетели на драматично разложение на киното и регрес в качеството на продукцията за голям екран.

„Бързи и яростни" се превърна в симптом, сигнал и символ на тежката естетическа ситуация, в която се озова киното в епохата на интернет, социалните медии, стрийминг платформите и възхода на телевизионните сериали.

Парадоксът е, че колкото повече тв продукциите се опитват да приличат на кино, толкова повече филмите копират модела на сериалите. Всичко е продължение, римейк, рибуут или екранизация по комикс. „Малките екрани" вече приютяват сексът, насилието и сериозните теми за възрастни докато голямото платно изпадна до територия за инфантилни и безопасни корпоративни продукти.

Амбицията на „Бързи и яростни" да предложи едновременно сериозно, емоционално съдържание и авангарден стил катастрофира. Естетиката на поредицата е подигравка с историята на екшън киното, неосъзната пародия на мачизма и тестостерона от ерата на Рейгън, Арнолд и Сталоун. Тъжно е, че автентичен модерен ешкън шедьовър като „Лудият Макс: Пътят на яростта" не може дори да се доближи до приходите и популярността на последните няколко епизода на толкова инфантилен и визуално невдъхновен франчайз.

„Бързи и яростни", заедно с другите големи поредици, маркира мястото, където киното отива да умре.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените