Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Метро-2 - как елитът на СССР се е готвел да оцелее след ядрения апокалипсис под земята

Конспирация ли е второто, по-дълбоко метро на Москва? Снимка: iStock
Конспирация ли е второто, по-дълбоко метро на Москва?

Изтокът е обхванат от все повече военни конфликти, а с тях изплува една легенда - тази за Метро-2.

Упоритият като съветски бетон мит гласи, че под московското метро е изградена още по-дълбока мрежа от тунели още по времето на Сталин. Пословично притеснен за живота си, лидерът на СССР започва изграждането на второ метро, което да служи и като убежище, и като сигурен план за бягство от Москва.

Дали става въпрос само за кратка отсечка с малко къси разклонения, или за цял подземен комплекс - никой не може да каже със сигурност.

Най-вероятно Метро-2 има четири къси линии с начало под Кремъл, една от които има излаз към Соколническата линия на официалното московско метро.

Оттам нататък линията минава под университета, където има обособен огромен "грозд" от бункери, оформящи цял подземен град. Крайната спирка се предполага, че е летище "Внуково", което е още един план за бягство на руския елит при спешни ситуации.

Съществуването на Метро-2 е почти на 100% потвърдено, още когато през 1992 г. в списание "Младост" започва да излиза романът "Преизподня" на Владимир Гоник.

В него с невероятно дребни детайли е описана секретна линия на московското метро, която да служи като убежище. В интервю за списанието Гоник признава, че е използвал за основа секретни документи от последните 25 години, които без съмнение сочат за наличието на Метро-2.

Според документите, до които писателят се добира, един от бункерите на метрото е лично инспектиран от Леонид Брежнев през 1970 г. 

••• Кои са най-красивите станции на московското метро - вижте тук:

Още по-богати доказателства, че Метро-2 съществува, изплуват през 2021 г., когато друг писател - Дмитрий Юрков - получава достъп до декласифицирани държавни данни.

Строежът е започнал около 1955 г. по заповед на Министерството на отбраната (МО), сочат архивите. Юрков открива, че една от големите подземни площадки е обградена от поне 5 шахти и сложна мрежа от въздухопроводи, филтри за въздух и други поддържащи системи.

От площадката тръгва еднорелсов тунел с приблизителна дължина от 180 метра.

Друг преди засекретен обект е така нареченият Обект 103 - голяма U-образна структура под центъра на Москва, която е трябвало да осигурява защитени жилища и работни пространства на евакуираните. Тя има недоизградени връзки с Кремъл и участъка на МО на ул. "Лубянка".

Юрков посочва в описанието на Метро-2, че из Москва и до днес се виждат изводи на въздухопроводи и системи за пречистване на въздуха, които не могат да бъдат проследени до публичните линии на подземната железница.

••• Как е бил замислен "Дворецът на съветите", четете тук:

Според САЩ руската столица категорично разполага с дълбоки тунели, които не са част от обикновеното градско метро.

През 1991 г. в доклад за бившия СССР, съставен от ЦРУ, се посочва, че властта е построила мрежа от тунели, свързани помежду си и замислени като път за бягство на съветското ръководство. Докладът потвърждава, че под Московския университет има голям "подземен град" от бункери.

Капацитетът им е до 10 хиляди души. Неясно остава как са щели да се доставят храна и вода, за да оцелее надълбоко елитът.

Бившият съветник на Михаил Горбачов и Борис Елцин - Виктор Шевченко - разказва, че Метро-2 е напълно реално.

Пред руската "Газета" Шевченко обаче уточнява, че описанията за големи подземни мрежи от тунели и бункери са силно преувеличени и че всъщност алтернативното метро има само една линия - от Кремъл към покрайнините на Москва.

Той не крие и че времето е нанесло сериозни щети по инфраструктурата и тя в наши дни е почти напълно неизползваема.

Въпреки това Метро-2 остава недостъпно за простолюдието, освен ако не реши да разцъка отново играта "Metro 2033".

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените