В Дания започна строителството на най-дългия комбиниран железопътен и автомобилен тунел в света. На специална церемония крал Фредерик X даде начало на строежа на първия 217-метров участък от пътя с обща дължина 18 километра, който ще свърже страната му с Германия през Балтийско море.
Очаква се Фемарнбелтският тунел да бъде завършен през 2029 година, като се смята, че ще съкрати значително пътя между двете държави - 7 минути с влак и 10 минути с кола при настоящи 45 минути по вода.
Пътят ще свърже Рьодби от датска страна с градчето Путгартен в Германия.
Това ще бъде също така и най-дългият потопен тунел в света.
Планирането и проектирането се отнели повече от десетилетие, а избраният метод е на така наречения потопен или спуснат тунел. Първо е изградено временно пристанище от датската страна. В него има фабрика, която ще прави елементите, от които ще се състои тунелът.
Това ще са общо 89 секции от железобетон, които ще бъдат полагани една по една и след това свързани помежду си. Всяка ще е дълга 217 метра, широка - 42 метра, висока - 9 метра и ще тежи 73 хиляди тона. На сушата ще бъдат прокопани отсечки, които ще свържат тунела с наземните авто и жп пътища.
Тунелът ще е на дълбочина от 40 метра. Вече е прокопан канал на морското дъно, в който ще се полагат тунелните елементи. След това тунелът ще бъде покрит със защитен слой от камъни и пясък за пълно възстановяване на морското дъно.
Целият проект ще струва 4,8 милиарда евро.