Подписка, която обвинява папата в разпространяване на ереси. Документът, който беше разпространен наскоро от ултраконсервативни католически сайтове, е подписан от 62 души - богослови, историци, журналисти и блогъри. Те обвиняват Франциск, че поддържа "фалшиви и еретични позиции, които пропагандира в Църквата както публично, така и в качеството си на частно лице".
Става дума предимно за въпроси, свързани със семейството и по-специално за случаите на хора, сключили църковен брак, а след това влезли в повторен граждански брак или съпружеско съжителство. Според доктрината на Католическата църква църковният брак не може да бъде разтрогнат, а лицата, влезли във втори брачен съюз, живеят в смъртен грях. Без да отменя този принцип, папата изразява по-мека позиция към разведените хора, акцентирайки по-скоро върху всеобхватното Божие милосърдие, отколкото върху греха.
Проблемът започна още с публикуването на папския документ Amoris laetitia - "Радост от любовта" през април 2016 година, в който са представени позициите на Папата за семейството и брака.
Подписалите се в документа, обвиняващ Франциск в разпространяване на ереси, твърдят, че са публикували подписката, изпратена на 11 август, тъй като до момента не са получили никакъв отговор от Папата. Според тях те имат много сподвижници, които не смеят публично да застанат на тяхна страна от страх или "липса на свобода на словото".
Сред подписалите се обаче няма нито един действащ кардинал или епископ, името, което предизвиква най-сериозно смущение е на бившия директор на Ватиканската банка Еторе Готи Тедески, който обаче, по думите му, се е включил като християнин.
Други имена сред участниците в подписката са епископ Бърнард Феле от т.нар. льофебриани - течение, което иска Католическата църква да се върне към традициите от минали векове, професори от италиански католически университети, от Оксфорд.
Всъщност писмото не казва, че Папата е еретик, а го обвинява в поддържане на "еретични позиции за брака, моралния живот и Евхаристията (причастието).
От Ватикана отказват коментар по случая.
Според консерваторите това е "поправка от страна на духовните синове и дъщери на папата", длъжни да се намесят, когато "пастирите на Църквата бъркат посоката". Най-скандална за тях е идеята на Франциск да се позволи на някои католици разведени и омъжени повторно да взимат Свето причастие.