Новото лого за Олимпийските игри в Париж през 2024 година предизвика противоречиви реакции в социалните мрежи. Новият дизайн вписва олимпийския пламък в златен медал, а около него - косата и устните на Мариана - символ на Френската република от революцията през 1789 г.
Според организаторите логото събира в себе си иконични символи на спорта, Олимпиадата и Франция. Някои обаче откриха друга символика в изображението - реклама на сайт за запознанства или фризьорски салон.
Логото, работата по което продължи година и половина, ще бъде използвано и за Олимпийските, и за Параолимпийските игри.
🥇🔥🇫🇷
— Paris 2024 (@Paris2024) October 21, 2019
La médaille, la flamme, Marianne.
Voici le nouveau visage des Jeux Olympiques et Paralympiques de #Paris2024
The medal, the flame, Marianne
Here is the new face of the Olympic and Paralympic Games of #Paris2024 pic.twitter.com/6VvsItrql6
Новият дизайн на логото се различава значително от цветното изображение на Айфеловата кула, използвано в предложението на Франция за домакинство на Олимпиада 2024. Целта на трите образа, вплетени в едно, е била да изглеждат едновременно "прости и силни". Златният медал символизира "стремежът към високи постижения", докато пламъкът "отразява уникалната енергия" на игрите, отбелязват организаторите.
Образът на Мариана е вплетен като напомняне, че Олимпиадата през 2024 г. във Франция е и знак на почит към всички атлетки, които участват в състезанията. Тя е и намигване към историята - жени участват за първи път в Олимпийски игри през 1900 г., когато домакин е Париж.
Логото е придружено от думите "Париж 2024" в стил ар деко, популярен през 1924 г., когато Париж за последно е бил домакин на Олимпийските игри.
"Вярвам, че този иновативен дизайн бързо ще бъде припознат по света и ще бъде чудесна покана за Олимпийските игри в Париж през 2024 г.", казва Пиер-Оливие Бекерс-Вьойант, председател на координационната комисия към Международния олимпийски комитет.
Оказва се обаче, че първите реакции към новото лого се различават от вложената в него идея. Ако за някои дизайнът наистина отдава почит към Франция като домакин, според други е повод единствено за шеги.
Потребители в социалните мрежи посочват, че образът на Мариана в новото лого напомня повече някоя модерна парижанка, отколкото символа на Франция. Според други пък дизайнерът е почерпил вдъхновение от логото на "Тиндър" - модерното приложение за запознанства.
Една от най-популярните шеги по темата с новото лого е, че повече би подхождало на фризьорски салон или продукт за коса.
"Това да не е нова серия шампоани?", шегува се потребител на френски в Twitter. "Нов фризьорски салон ще отвори врати в Париж през 2024", пише друг. За трети това е емоджи или анимационен герой.
Това обаче не е първият път, в който лого на Олимпиадата става повод за подигравки. Яркият дизайн на логото на Лондон за Олимпийските игри през 2012 г. също предизвика спорни реакции. То беше представено през 2007 г. и предизвика петиция, подписана от над 48 000 души, която призоваваше логото на стойност 400 000 британски лири да бъде преправено.