Какви ще са щетите от фалита на "Томас Кук" за българския туризъм

Най-голямото репатриране от Втората световна война насам. Така експерти определят последиците от фалита на британския туроператор „Томас Кук", който стана факт в понеделник. Банкрутът предизвика хаос и тревога за стотици хиляди туристи по света.

Британското правителство стартира „Операция Матерхорн", с която ще се опита да върне над 600 хиляди туристи по света обратно в родните им страни. 150 хиляди от тях са британци.

Много пътници вече се оплакаха, че не получават информация от разпадналата се компания за това как да се приберат вкъщи, а научават за обратните полети от други пътници.

Най-старият туроператор в света, със 178 годишна история и обслужващ над 22 милиона клиенти годишно, не успя да намери необходимите 200 милиона британски лири, за да се спаси. Компанията вече не може да продължава дейността си. Сред причините за фалита са огромната задлъжнялост на компанията, отливът на туристи заради други евтини компании и несигурността около Брекзит.

Фалитът на „Томас Кук" ще се отрази сериозно на българския туризъм.

В България британската компания присъства повече от 20 години, като годишно обслужва между 350 и 450 хиляди клиенти. "Томас Кук" си партнираше с българския туроператор "Астрал холидейс". Туроператорът беше съсобственик в няколко големи хотели на Черно море чрез свои вериги (сред тях са Sentido и Cook's Club).

Компанията държи 50% от полетите на летищата в Бургас и Варна. В понеделник полетите бяха отменени, а пътниците бяха пренасочени към други авиокомпании. Само в Бургас засегнатите в момента са 2 300 туристи.

Представителят на компанията у нас Симона Тевия казва пред bTV, че всички пътници ще бъдат извозени, макар със закъснение. Полетите се пренареждат ден за ден. Някои от станалите на изчакване пътници твърдят, че са поставени в ситуация на несигурност за придвижването си до дома.

Министърът на туризма Николина Ангелкова съобщи, че в момента има около 2500 туристи на „Томас Кук" в България, чието извозване предстои в следващите дни. Компанията е едно от двете най-големи дружества, които водят чужденци на почивка в България, заедно с германската TUI.

Експерти прогнозират огромни загуби за българския туризъм.

Директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов прогнозира загуби за българския бранш в размер на "около 100 млн. лв.

Щетата за българските хотелиери ще бъде от порядъка на около 36 милиона евро, поради факта, че няма да пристигнат туристи до 8 октомври, както предвиждаше програмата на „Томас Кук". Договорите, сключени за следващия летен сезон за 2020 няма да се случат.

Над 50 хотела в България са работили с британската компания. По-голямата част от тях се намират в Слънчев бряг. След фалита те няма да получат повече плащания - а досегашната практика е била да се разплаща до 60 дни след като туристът е напуснал, разказва пред bTV Ростислава Димитрова, която управлява хотел в комплекса.

"Томас Кук" не е регистриран в регистъра на туроператорите и туристическите агенции в България, а официално работи с посредници.

„Сега се оказва, че има и хотели, които директно са работели с него. Те попадат извън чл. 61 от закона и останалите членове, които третират фирми, регистрирани в страна на ЕС и съответно включването им в нашия регистър и съответно застраховка и отговорност на туроператора", казва Румен Драганов в интервю за БНР.

Хотелите в България, работещи с „Томас Кук", ще бъдат превърнати в кредитори. Те ще трябва да преговарят и с банките за преструктуриране на кредитите.

Според Румен Драганов подобно нещо не се е случвало никога в историята на туризма. Той определи фалита като „значително сътресение".

Председателят на Асоциацията на българските туроператори Даниела Стоева също посочва фалита като най-стресиращото събитие в туристическия бранш в европейски и световен мащаб.

Прогнози за щети има и в Гърция, Турция, Кипър, Хърватия, Тунис и други страни.

Предупреждения за фалит е имало още през 2018 г. „Томас Кук" години наред се бори с дълговете и навлизането на онлайн туристическите компании. Брекзит, поскъпването на горивата и горещата вълна от последната година, са сред от основните фактори, които водят до ситуацията с британския гигант.

Според Драганов основната причина за случилото се е „дигиталната трансформация в туризма", при която туроператорските услуги губят все повече интерес от страна на клиентите заради възможността за лесни резервации и планиране на пътуванията онлайн.

Томас Кук направи грешката да се разшири до обеми, до които станаха неконтролируеми. Всяка една фирма трябва да нараства, да печели, но трябва да знае кога да спре. Свръхразвитието на една фирма я прави неуправляема, коментира Румен Драганов.

Последните финансови отчети на фирмата показаха, че нетните дългове възлизат на над 1,25 милиарда паунда в края на март. Пазарната капитализация на компанията се срина от 2,2 млрд. паунда до 180 млн. паунда за една година.

Глобалната консултантска фирма AlixPartners ще извършва наблюдения върху ликвидацията, а KPMG ще помогне за управлението на някои дъщерни дружества на „Томас Кук". Акционерите напълно ще бъдат изключени, докато кредиторите възстановят част от първоначалната инвестиция от приходите от продажбата на активи. Този процес обаче може да отнеме години.

"Томас Кук" правеше опити да се спаси от фалит с помощта на спасителен фонд от китайския конгломерат Fosun Tourism Group. Преговорите по преструктуриране на бизнеса продължаваха няколко месеца, но компанията не успя да намери подкрепа за допълнителна кредитна линия от 200 млн. паунда. Кабинетът на Борис Джонсън отказа молбата за финансова помощ от държавата поради големия размер на заема и "деморализиращия ефект" върху останалите компании, но обеща, че ще направи всичко възможно, за да помогне на блокираните пътници.

British Airways и EasyJet вече обявиха, че поемат полетите на „Томас Кук". Туристите с прекъснати резервации ще бъдат обезщетени, но тези, които са си купили само самолетни билети има вероятност да не получат парите си.

Операцията по репатрирането на туристите е 2 пъти по-голяма от тази през 2017, когато фалира петата по големина британска авиокомпания Монарх Еърлайнс. Тогава компанията имаше 110 хиляди пътници зад граница. Сред големите европейски фирми, преминали през ликвидация, бяха германската авиокомпания Air Berlin (2017), исландската Wow Air, френската Aigle Azur.

Фалиралият „Томас Кук" оставя 21 хиляди служители без работа по целия свят, 9 000 от които във Великобритания.

#1 Nenimir 24.09.2019 в 21:00:04

>Свръхразвитието на една фирма я прави неуправляема, коментира Румен Драганов.< Гугъл, Фейсбук и пр. направо си отиват. Тур операторите няма какво да плачат, да са си сключили правилно договорите навремето и сега да си търсят парите, бизнесът си е бизнес и всеки се оправя сам.

Новините

Най-четените