Когато Робин Флеминг публикува в профила си в LinkedIn, че първите ѝ 90 дни като изпълнителен директор на конкурса "Мис Америка" са били вихрушка от събития, тя не лъже.
През последните шест години най-старият конкурс за красота в Америка на няколко пъти бе на косъм от разформироване поради обвинения към предишни организатори на надпреварата.
През 2017 г. изпълнителният директор Сам Хаскъл, възхваляван някога заради стратегията, която върна конкурса към най-славния му период, бе отстранен. Причината беше разкритие, че е изпращал стотици женомразки имейли до предишни короновани красавици, засягайки сексуалната им ориентация и теглото.
"Аферата Хаскъл" наложи спешен и основен ремонт на съревнованието, за да продължи то съществуването си с дишащите във врата му социални движения като #MeToo и Time's Up.
Мащабното ребрандиране бе кръстено "Мис Америка 2.0", а към организирането му бяха привлечени две бивши носителки на титлата - Реджина Холър и Гретчен Карлсън (водещата от Fox News, която обвини Роджър Ейлс в сексуален тормоз).
Най-съществената промяна, която "Мис Америка 2.0" въведе за участничките е, че премахна дефилето по бански костюми от състезателната програма.
Въздействието на нововъведенията обаче беше краткотрайно, защото разказите за системен тормоз над участничките така и не спряха.
Сега новият изпълнителен директор на организацията Робин Феминг трябва да се изправи пред цяла поредица от обвинения за токсичната култура на "Мис Америка".
На 10 юни в телевизионната мрежа A&E излезе първият от серията епизоди на документалната поредица Secrets of Miss America, в която победителки в конкурса споделят притеснителни детайли около ангажимента им да носят короната на най-красивата жена в САЩ за една година.
Преживяното от тях рисува картина на нестихващ расизъм, мизогиния, работа до изтощение, забрани за контактуване с мъже, пречупили се психики и още много смущаващи подробности зад кулисите на най-известния конкурс за красота в САЩ.
20 бивши участнички споделят за документалната поредица, че отношението към тях е било равно на емоционално осакатяване, а желанието им сега е да разопаковат целия пакет от предизвикателства, свързани с носенето на короната.
Година преди да спечели титлата "Мис Америка 2013", Малъри Хейгън казва, че нейна приятелка се опитала да я предупреди за огъващите психиката условия, пред които минават състезателките.
"Определено ме преследваше силен подсъзнателен страх, но не бях подготвена за лудостта, през която този конкурс ме преведе. Бях сама срещу всички. Нямаше на кого да се оплача и с кого да разговарям", разказва Малъри пред Secrets of Miss America.
Бившите участнички споделят, че културата на мълчание е била наложена от предишния изпълнителен директор Сам Хаскъл, който не е позволявал зад кулисите на състезанието да се разнасят слухове за проблеми.
За да тушира разпространението на недоволството от програмата, той е наемал хора, които да шпионират разговорите между участничките и персонала, а след това да му докладват имената на потенциалните "къртици", които биха могли да разбият ведрата фасада на конкурса.
"Всички бяхме твърде уплашени, за да споделим мнението си на глас. Не знаехме кой от хората около нас всъщност е шпионин", допълва Сейви Шийлдс Уолфи, "Мис Америка 2017".
Хаскъл не е харесвал, когато методите му се поставят под въпрос. Но понякога правилата му за победителите са били излишно стриктни, което от време на време е провокирало спорове.
Една от тези политики е забраната за гадже.
Според Хаскъл коронованата "Мис Америка" е трябвало да остане необвързана до избора на следващата победителка и за да се подсигури срещу измами, той е уреждал денонощно наблюдение на хотелската стая на победителката.
На момичетата не е било позволено да бъдат посещавани от мъже, а изключения не се правели дори за бащите и братята.
"Искаше да сме любимките на Америка, но в същото време и феминистки заради #MeToo движението. Но помислете: кое 20-годишно момиче не излиза с момче", пита "Мис Америка 2016" Бети Максуел.
Когато някое от момичета се опитвало да противоречи на строгите забрани, Хаскъл я заливал с яростта си.
Така през 2017 г. излязоха серия от имейли, в които изпълнителният директор обижда тогавашната "Мис Америка" Кара Мунд с епитети като "к*рва" и "боклук", докато рекламата на конкурса твърдеше, че отсега нататък състезанието ще работи за овластяването на жените.
Малъри Хейгън обаче има и по-неприятни спомени със Сам Хаскъл. След множеството унижения спрямо външния ѝ вид, тя окончателно прекратява отношенията си с Хаскъл и се опитва да започне кариера като лайф коуч.
Но при всеки опит да използва контактите си от организаторите на "Мис Америка", Хаскъл е заставал на пътя ѝ. Той не e позволявал на нейните приятели от конкурса да посещават събитията ѝ или да я подкрепят в социалните мрежи.
"Казваше на хората, че съм аутсайдер и че за тях е добре да не се асоциират с мен. Беше ме поставил в черния списък на бившите "Мис Америка", разказва Хейгън за филма.
Победителката на конкурса от 2013 г. днес вини бившия изпълнителен директор за проваления си бизнес и за депресията си.
Днес настоящият изпълнителен директор Робин Флеминг брани конкурса.
"Вярно е, че има стереотипи и стигматизиране, с които е трудно да се справим. Премахването на дефилето по бикини и на високи токчета беше част от тази промяна. Но колкото и трудна да е трансформацията, трябва да запазим "Мис Америка", защото това е най-овластяващата платформа за младите жени в страната ни", обяснява тя в интервю за The Hollywood Reporter.
Там посочва, че конкурсът продължава да спазва основното си задължение - покрива напълно образованието в колеж на победителката. Освен това организира обучения, чрез които момичетата могат да развият лидерски умения и да открият своето кариерно поле.
Стегнатият график за победителките също е променен из основи.
Вече се оставят времеви прозорци, в които момичето може да се прибере у дома, да се види с близките си и да има приятел.
"Настоящата ни победителка Грейс Стейк реши да запише ядрено инженерство и за да успее да посещава часовете си, пренаписахме договора ѝ в движение", допълва Флеминг.
С видимо спадащите рейтинги на конкурса и зачестяващите разкрития около миналото му обаче остава въпросът дали тези нововъведени не са фатално закъснели.