Лесно преносими хора

От предградията до претъпканите градски центрове, малките сгъваеми колела намират ново признание. Отхвърляни преди като екстравагантни нови играчки или приспособления, полезни най-вече за това да ги пъхнеш в багажника, сега те се възприемат като начин всички да потеглят на велосипеди.

Но когато става дума за сгъваемите модели, разликата между базов модел за 350 долара и специална версия за 3500 долара е доста повече от самата цена.

"Сгъваемите колела и колелата с електрическо подпомагане могат да въведат и изведат бързо хората от общността на велосипедистите," казва Питър Райх, изобретател и дизайнер на колелото Swift Folder. "Но добре конструираните колела, купувани от информирани, самоотвержени, често пътуващи по работа хора (не търсачи на нови тенденции или маниаци на тема спорт) ще продължат да градят добра основа за "нормалното" пътуване на големи разстояния с колела."

Райх е създал около 520 специално изработени сгъваеми колела, които предлага в магазина си в Бруклин, Ню Йорк, докато големият производител Xootr е продал хиляди екземпляри от Swift от началото на партньорството им през 2005 г.

Култът

Майкъл Макгетиган, който притежава магазина за колела Trophy във Филаделфия, оценява пазара на сгъваеми колела като "сравним с този на iPod": "iPod направи музиката много лесно преносима. Новата вълна от по-добри сгъваеми колела като Xootr, Brompton and Bike Fridays правят хората преносими.

Сгъваемите колела са интелигентен отговор на факта, че светът поставя много граници пред употребата на колела - например "не можете да вкарвате колела тук, не можете да правите това или онова..." Сгъваемите колела са класически велосипеди само когато имате нужда от тях, през останалото време те са просто пакет."

Що се отнася до неговия собствен квадратен сгъваем Brompton - уважавана британска марка - той го покрива с меко черно покривало, след което го внася в ресторанти, оставя го на гардероб в музеи и използва мястото за инвалиди, когато посещава тоалетната по време на път. Макгетиган притежава девет велосипеда, но в по-голяма част от времето си използва едно от двете си сгъваеми колела.

Кой ги купува

Дейвид Лам, собственик на магазина за сгъваеми колела bfold в Ню Йорк, през последните седем години е забелязал три основни типа клиенти за сгъваеми колела: случайни, но любопитни велосипедисти, привлечени от уникалния дизайн; сериозни, но неудовлетворени велосипедисти, които рядко стигат до това да изкарват скъпото си колело от гаража; и най-неприятното - хора, на които току-що е бил откраднат велосипедът.

В момента само 1% от пътуващите в Ню Йорк са велосипедисти, според Каролин Сампонаро, директор по популяризация на карането на велосипед в Transportation Alternatives. Тя твърди, че този процент е представителен за повечето големи градове в САЩ. Но Ню Йорк регистрира 28% увеличение на броя на велосипедистите от 2008 г., за да достигне в момента общо 201 000 хора с колела ежедневно.

В името на велосипеда

Увеличаването на хората, които карат велосипед в Ню Йорк, е свързано със създаването на 322 км велосипедни алеи през последните три години, казва Сампонаро. Което прави известния с възможността за разхождане пеша метрополис и най-удобният за каране на колело в САЩ.

В автобусите в Ню Йорк Сити вече е изискване да се приема внасянето на сгъваеми колела, докато друг закон изисква всички бизнес сгради или да позволяват подслона на колела, или да осигуряват сигурна  алтернатива за оставянето им.

Законът за велосипедите в сгради бе гласуван през декември 2009 г. след исканията на около 300 наематели, и в отговор на основната причина, която хората сочат за това да не отиват с колело на работа: липсата на място за паркиране.

Масово сгъване

Според Рос Хокинс от Brompton, те опровергават много от митовете и стигмата около малките колела; те показват на хората, че споделянето на пътя с други превозни средства не е толкова опасно, колкото се смята; освен това чрез подходящ избор на дрехи карането на велосипед не винаги те оставя подгизнал от дъжд или пот.

В момента след бум на производството през 80-те години, повече от сто марки сгъваеми велосипеди по цял свят се борят за разрастващия се пазар на хора, каращи малки колела. 

Новините

Най-четените