Мускулест красавец се доближава до животно в човешки образ и поза и го гали по току-що избръснатото лице... Звучи повече перверзно, отколкото сюрреалистично, както определят нестандартното си решение създателите на рекламата, забранена за излъчване по тв каналите във Франция.
Отхвърленият спот е поредната война на цензурата с творческите решения в рекламните клипове - конфликт, който всеки път се опитва да очертае граници за това какво е позволено и какво не при рекламата на конкретен продукт.
В случая с рекламата на напитката Orangina, една пума-гей - както е дефинирана ролята на главния герой в спота - се бръсне пред огледалото, след което ползва няколко капки от напитката като афтършейф. Ефектът е толкова силен, че привлича неустоимо един красив и добре оформен мъж и провокира интимна ситуация между него и животното.
"Твърде смело!", е едно от осъдителните мнения. "Това е зоофилия!" коментират други.
Още с появата си, рекламата е пратена в „изгнание" в web пространството. Както често се случва в тези случаи обаче, шумотевицата покрай цензурата действа по-добре от самата реклама. Въпреки че скандалният спот се измести в мрежата, където могат да се видят и много други, забранени от официалните тв канали реклами, критиките към него провокираха по-голяма гледаемост.
Подобни ситуации не веднъж са доказвали, че появята и изчезването на определена реклама е хитър маркетингов подход.
В САЩ например огромна популярност придоби цензурирания клип на PETA с Памела Андерсън, която съблича пътниците с кожени дрехи на летището в ролята си на служител по охраната.
В Италия пък рекламата на блажна боя Saratoga беше забранена за телевизионно излъчване, защото главните героини бяха жени, които боядисваха в доста непрактични дрехи.
"Клипът беше забранен, тъй получихме доста оплаквания от обществеността", казва Винченцо Гуджино, генерален секретар на Института за автоконтрол на рекламата в Италия - орган, който регулира рекламата и който повече от 40 години наблюдава и оценява рекламните послания, анализирайки предварително обществените настроения.
"Ние не цензураме, по-точно е да се каже, че потушаваме. Но винаги осъществяваме нашата интервенция след като рекламата види бял свят, никога преди това. И като цяло винаги действаме по препоръките на потребителите."
С годините под зоркото око на това жури са минали много реклами - от целуващите се свещеници и монахини, до почти невинен клип с порно звездата Роко Сифреди, който черпи красиви момичета с чипс...
"Днес сме изключително внимателни към послания, които обиждат жените", казва Гуджино. И наистина - последните цензурирани реклами в Италия са свързани със стереотипите на женския образ. Например спот с жена, която чисти полугола, докато партньорът й чете вестници.
"Често това са трикове на по-нисък клас търговски марки, тъй като големите компании са по-внимателни", твърди Гуджино.
Въпреки че една голяма автомобилна компания е санкционирана именно заради буквалната злоупотреба с женския образ - в нейния рекламен клип мъж и жена правят любов, като върху лицето на дамата е залепена снимка на кола...