Колко често чувате израза "Децата в наши дни растат толкова бързо"? Вероятно в това твърдение има голяма доза истина
Американската психологична асоциация наскоро организира група за борба със сексуализацията на момичетата - като реакция на обществени опасения, че това е нарастващ проблем, който вреди на младежите. Сега ново проучване от последните дни потвърждава тези опасения, констатирайки, че момичета още на 6-годишна възраст искат да бъдат секси.
Публикувано онлайн в изданието Sex Roles, проучването е използвало хартиени кукли за оценка на личната сексуализация при 6- до 9-годишни момичета от северозападните щати на САЩ. На 60 момичета са били показани две кукли. Едната е била облечена в тесни, разкриващи тялото дрехи. Другата е носела модерно, но по-скромно на вид облекло.
Психолозите от колежа "Нокс" в Илинойс са задали на всяко от момичетата поредица въпроси, като нов набор от кукли е бил използван при всеки въпрос. Момичетата е трябвало да определят коя кукла им прилича най-много, коя изглежда най-близо до начина, по който те желаят да изглеждат, коя от куклите е по-популярна и с коя биха желали най-много да си играят.
Стремежът към популярност предопределя избора на "секси" кукла
Момичетата, вероятно не твърде изненадващо, най-често са избирали "секси"-куклата. Забележително е, че 68% от момичетата са определили куклата със секси излъчване като тази, на която биха желали да приличат, а 72% са определили "секси"-куклата като по-популярната от двете, съобщава Medical Daily.
"Много е възможно момичетата да са желали да изглеждат като секси куклата, защото са били убедени, че секси излъчването води до популярност - която на свой ред носи много социални предимства," коментира ръководителят на изследването Кристи Стар.
Учените са констатирали, че участничките в проучването, набрани от местно танцово студио, са избирали консервативната кукла по-често от момичетата, набрани от две държавни училища. Тези данни подкрепят теорията, че танците и спортът са свързани с повишена самооценка заради собственото тяло при момичетата и жените.
Голяма част от детските дрехи агресивно ги сексуализират
Връзката между усещането за личния външен вид и самочувствието е добре документирана: момичетата, които е било по-вероятно да възприемат посланието, че популярността задължително е обвързана със секси излъчване, също така с по-голяма вероятност са демонстрирали срам и тревожност заради телата си.
Надали за някой също така е изненада, че момичетата са изложени на такива послания на толкова ранна възраст. Друго проучване констатира, че 30% от дрехите за момичета са включвали "сексуализиран" компонент, а ако посетите обществен плувен басейн, без особени усилия ще забележите колко много малки момичета в бикини има наоколо.
Родителският пример е определящ за възприятията на малките момичета
"Майките се чувстват толкова претоварени от сексуализиращи послания, възприемани през масмедиите от техните дъщери, че започват да смятат, че не могат да направят нищо по този въпрос," казва Стар.
"Резултатите от нашето проучване обаче показват нещо различно - всъщност те демонстрират, че майките играят ключова роля в това дали дъщерите им ще се сексуализират. Майките могат да помогнат на дъщерите си да се ориентират в сексуализиращия свят, като им предават своите ценности, както и като те самите не демонстрират обективизиращо и сексуализирано поведение."
Както обобщават учените от колежа "Нокс", всъщност стремежът към популярност е нещо всеобщо, без значение от кой пол сте. Но за разлика от момчетата, представите за популярност при момичетата очевидно са по-свързани с това да имаш секси излъчване - и да го съзнаваш.