Зрял човек на тротинетка? Не, това вече няма да е нелепа гледка

Представете си човек в 30-те си, возещ се из града на електрическа тротинетка или на малко електрическо скутерче. Дори самата идея за някой, надхвърлил тийн годините си, в подобна ситуация звучи нелепо. Но дали? Съвсем скоро се очаква подобни гледки вече не само да не са смешни, но и да станат обичайни в много градове в САЩ и Западна Европа.

След един лек фалстарт преди няколко години, електрическите скутери са на път да направят своето завръщане на пазара. Това се случва след известни проблеми със сигурността и движението по пътищата.

От месеци насам в Силициевата долина най-голямо внимание печелят именно стартъпите, ориентирани в насока към създаване на леки и удобни за придвижване в градска среда возила, а инвеститорите се ориентират бързо към многобройните алтернативи.

Сан Франциско беше един от първите градове, завладяни от треската за скутери и тротинетки. Наскоро обаче градските власти забраниха временно дейността на три от най-големите стартъпа за наем на подобни возила в градски условия - Lime, Bird и Spin, докато се създаде регулация за движението им по улиците на града.

Съвсем скоро обаче това ще е просто формалност и скутерите и тротинетките ще станат неизменна част от движението в Сан Франциско.

Междувременно един от тези стартъпи - Lime - успя да реализира своя първи опит за навлизане на европейския пазар - в Цюрих и Париж. От компанията твърдят, че хиляди тротинетки, скутери и велосипеди ще бъдат достъпни за жителите и гостите на двата града.

Идеята на самата услуга е клиентите да взимат избраното от тях превозно средство директно от улицата, посредством мобилно приложение. Това, че велосипедите и скутерите не се нуждаят от докинг станция, от и на която да бъдат взимани и оставяни от потребителите, се смята за предимство. Компанията зарежда с електричество скутерите и тротинетките през нощта, а на сутринта те са готови за нови клиенти.

Скутерите на Lime имат скоростомери и могат да ускоряват до близо 30 км/час, което не е кой знае колко много, ако бързаш да се придвижиш от точка А до точка Б, но е доста добра алтернатива, ако просто искаш да се разходиш из града. Това ги прави изключително популярни сред туристите.

В самите велосипеди и скутери има GPS, който следи за местоположението им, за да могат след това служители на компанията да ги приберат.

Цените на услугата - 0,15 евро на минута - са сравними с тези в САЩ, където 1 млн. души вече използват услугата. Компанията оперира в градове, като Сиатъл, Далас и Лос Анджелис, а съвсем скоро се завърна и в Сан Франциско.

Властите в Париж приветстват навлизането на услугата като според Матю Ламар, говорител на кмета на френската столица, това ще повиши мобилността и ще позволи по-лесното придвижване.

И той обаче, както и властите в Сан Франциско, виждат нуждата от регулации за движението на скутерите и тротинетките. В момента не е съвсем ясно дали те трябва да се движат по улиците или по тротоарите, което поставя доста сериозно въпроса за сигурността.

Подобни превозни средства в една среда, която не е свикнала с тях, могат да предизвикат най-малкото смут сред останалите участници в движението и сред пешеходците.

Но дори регулациите в случая са неизбежни, те няма как да спрат нарастващата тенденция. Електрическите скутери и тротинетки са евтини, сравнително леки и удобни за придвижване, а превръщането им в екстравагантна мода е сякаш въпрос на време.

Дори в Силициевата долина, където всевъзможни стартъпи се борят за вниманието на инвеститорите, все по-сериозно се говори именно за електрическите тротинетки и скутери. В една среда на масово замърсяване на въздуха и на продължаващи усилия на градовете в посока по-чист транспорт, те представляват примамлива алтернатива на градския транспорт и на автомобилите.

Дори в София гледката на човек с подобна тротинетка вече не е новост. Електрическите скутери и тротинетки са на все по-достъпни цени у нас като за около 1000-1500 лв. човек може да се сдобие с такава "играчка".

Въпросът със сигурността обаче тук също е на дневен ред. Липсата на достатъчно велоалеи и лошото състояние на улиците и тротоарите на места из града създават не особено добра среда за придвижване. Въпреки това все повече хора могат да бъдат видени по улиците, възседнали електрическа тротинетка, особено ако времето е хубаво.

Ексцентричният вид, заедно със сравнително ниската цена, фактът, че се зареждат на ток, и липсата на изискване за шофьорска книжка, за да ги караш, правят електрическите тротинетки особено интересни в хипстър културата както на Запад, така и у нас.

Дали обаче ще успеят да се наложат в България? Трудно е да се прецени. Ясно е само, че ще ги виждаме по-често, а образът на възрастен човек на тротинетка ще става все по-нормално нещо.

Ако не друго - винаги можеш да ги подариш на някое дете.

Новините

Най-четените