Сигурно вече сте чули, че стрийминг платформите се оказват сред малкото печеливши в ситуацията на блокирани по домовете си хора заради коронавируса. В групата на печелившите попадат и онлайн магазините, които съумяха да разширят бизнесите си и да отговорят на всички поръчки, нараснали значително в последните два месеца.
Дали обаче не се задава нова тенденция в пазаруването?
Пазаруването, каквото го помним - с ходене на място, обличане и мерене на дрехи и обувки, отдавна отстъпва все повече място на пазаруването онлайн. Промените в пазаруването обаче не спират дотук, още повече във време, в което много бизнеси се преструктурират. В комбинация с това хората днес често прибягват до видео разговори, спестявайки дълго пътуване.
Досещате ли каква може да е формата на масово пазаруване на дребно в бъдеще? Отговорът е чрез livestream.
Много търговци на дребно може да нямат време да разгледат тази опция в момента, загрижени за бизнеса си и притеснени в какво състояние ще се окаже икономиката след края на пандемията. Но в дългосрочен план може да се окаже много полезно.
С оглед на все по-често присъстващите в живота ни виртуална и разширена реалности и развиващите се нови технологии, и в съчетание с нуждата търговците на дребно бързо да преориентират бизнеса си, напредничави бизнесмени вече обмислят livestreaming-а като възможност. Още повече след успеха на подобно пазаруване в Китай.
Коронавирусът накара хора, които досега се "дърпаха" от онлайн пазаруването, да прибегнат към него от удобните си кресла, така предпазвайки себе си и околните от разпространение на заразата. Като пример, че навиците на хората се променят, идват увеличилите се драстично потребители на Zoom, Spotify, Netlix и др.
Кризата показа на търговците много ясно, че е важно да бъдат подготвени за неочаквани ситуации. А тези, които не бяха, се оказаха губещи.
Затова и основателят и изпълнителен директор на консултантската компания Retail Prophet Дъг Стивънс вижда бъдещето в пазаруването точно така - търговците на дребно да инвестират в цифрови технологии. "Марките и търговците на дребно са заинтересовани да не попаднат отново в подобна ситуация на уязвимост", коментира той пред Bloomberg, визирайки фалитите покрай коронавируса. Според него електронната търговия ще се развие по-бързо, отколкото пандемията ще отстъпи.
През последното десетилетие онлайн пазаруването се увеличава непрекъснато, като от 4% за всички продажби на дребно в САЩ, процентите са нараснали до над 11 на сто. С поуките, взети от COVID-19 за това колко е важно бизнесът да се развива онлайн, през следващото десетилетие се очаква покупките на дребно по интернет да нараснат още повече.
Досега електронната търговия е благоприятна предимно за покупки, лесни за изпращане и със специфики, за които е достатъчно просто да прочетем - като електроника, домакински уреди и инструменти, все повече дрехи, както и някои хранителни стоки.
По-трудни за продажба онлайн са недвижимите имоти и автомобилите, както и трудни за превозване артикули като дървен материал и някои видове строителни материали.
Но като се има предвид, че в миналото никой не е очаквал да пазаруваме през компютъра дрехи или обувки без да ги пробваме в магазин, човек може да се обзаложи, че бариерите ще паднат и пред много дурги видове продукти.
Вариантите това да се случи са с помощта на новите технологии, като например виртуален софтуер и софтуер с разширена реалност, който позволява на купувачите да "пробват" цифрово дрехите или да видят как ще изглежда харесания от тях диван в хола им. Подобна технология се използва от известно време в Китай, където Alibaba използва виртуална реалност, за да позволи на купувачите от половината земно кълбо да разглеждат стоките. Amazon и Walmart следват стъпките на китайската компания.
Според Bloomberg броят на търговците, които използват за първи път платформата за livestream на Alibaba - Taobao, са нараснали значително през първите два месеца на годината, когато там кризата беше в разгара си. Потребителите дори пазаруват недвижими имоти и автомобили чрез платформата, а чрез нея до потребителите достигнаха и модели от Седмицата на модата в Шанхай. Фермери също използват канала за продажба на манго и други култури.
А в истински бум се превърна живото излъчване на пазаруване в търговски център New World в Шанхай. Според китайския сайт за технологични новини Abacus над 1 млн. зрители са гледали излъчването на живо от търговския център в рамките на три дни. За 12 часа на ден, от 6 до 8 март, 12 различни домакини, наети от мола, промотираха стоки от Lego през Adidas до Dior. Търговският център привлякъл в Douyin - китайската версия на TikTok, десетки хиляди нови последователи за часове.
И така, какво е пазаруване с livestream?
Това е всичко, което насърчава зрителите в реално време да пазаруват - от избор до преглед и купуване на продукт, като това се случва с излъчване в реално време. Реален консултант и магазин се излъчват на живо, докато от вкъщи човек си избира какво иска да си купи.
Хората купуват неща не само защото им трябват или ги искат, а защото е забавно да отидат на "лов" за тях с приятели или семейството, да говорят с продавач-консултантите, които да им обяснят подробно за стоките. Излъчването на живо може да осигури подобно преживяване тогава, когато човек не може, не иска или не трябва да отиде лично в магазина.
Този вид пазаруване помага да се компенсира физическото неприсъствие в магазина по начин, по който уебсайтовете не могат. Проучване на Китайската асоциация на потребителите твърди, че хората харесват метода на пазаруване, тъй като той е по-интерактивен и социален и им дава по-добро разбиране на продукта.
Индустрията за пазаруване на живо се развива с бързи темпове в Китай, като iiMeida отчита над 61 милиарда щатски долара (433 милиарда юана) от транзакции през 2019 г. Същият доклад предвижда, че индустрията за електронна търговия на живо ще достигне 129 милиарда долара (916 милиарда юана) през 2020 г., получавайки най-голям тласък от извънредното положение, наложено поради пандемията на коронавирус.
Покрай кризата с коронавируса излъчването на живо дори изглежда по-изгодно от виртуалната реалност, защото предлага усещане за общност, както и забавление - две от нещата, за които хората копнеят в момента, като това са и два от основните аспекта на пазаруването.
Методът обаче, както всичко ново, получава и критики за проблеми, които ще трябва в бъдеще да бъдат отстранени, в случай, че се прилага все по-масово. Проучване на Асоциацията на потребителите в Китай показва, че близо 40 процента от потребителите имат различни проблеми с пазаруването на живо, но най-често се оплакват от фалшив или преувеличен маркетинг.
Това според футуристите обаче е преодолим проблем, подобно на преодоляния страх на хората да ползват картите си за плащане в интернет - вече никой не се пита дали е безопасно и се пазарува все повече и повече онлайн. И скоро се очаква повече предприемачи да създадат платформи за пазаруване на живо за магазини от всякакъв вид.